مسمومیت دارویی سگ
مسمومیت با داروها یک مشکل رایج برای حیوانات خانگی من جمله سگ ها است و به شیوه های گوناگون رخ میدهد. دوز دارویی که برای انسان تجویز شده است، به دلیل وزن و اختلاف در متابولیسم بدن، با دوز هر حیوان خانگی فرق دارد.
دوز انسانی باعث ایجاد عوارض جانبی در یک سگ می شود. همچنین مصرف بیش از حد دارو که توسط دامپزشک برای سگ شما تجویز می شود، باعث مسمومیت می شود. دوزهای نادرست اغلب باعث مسمومیت میشوند.
از درمان خود سرانه سگ خود با داروهای انسانی که در اختیار دارید، جدن خودداری کنید. بعضی از داروها حتی در دوزهای پایین آن برای حیوانات خانگی خطرناک و کشنده است. ممکن است سگ به علت کنجکاوی سراغ بسته دارو برود، پس داروها را از دسترس سگ خود خارج کنید.
در موارد مسمومیت دارویی در سگ ها، شایع ترین علت آن مصرف بیش از حد داروهای به صورت غیر عمدی بوده است. داروهای حیوانات خانگی به راحتی توسط سگ ها بیش از حد مصرف می شود، زیرا معمولا طعم خوبی دارند. اگر این داروها در یک مکان قابل دسترس نگهداری شوند، سگ به سرعت و به راحتی آنها را مصرف می کند.
حتی دوز های بسیار کم استامینوفن باعث آسیب های شدید می شود. داروهایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن، دو عامل اصلی مسمومیت دارویی در سگ ها هستند.
داروهای ایجاد کننده مسمومیت در سگ:
- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: آسپبرین، استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن و ناپروکسن
- داروهای ضد افسردگی، تشنج و اضطراب: بنزودیازپین ها (دیازپام و لورازپام)، باریتورات ها، مهارکننده های بازجذب سروتونین و ضد افسردگی های سه حلقهای (نورتریپتیلین وآمیتریپتیلین)
- ریتالین
- داروهای ضد ادراری: اکسی بوتینین، پسودوافدرین و فنیل پروپرانولامین
- قرص های ضد بارداری: اچ دی، دی ئی و ال دی
- داروهای قلبی و فشار خون: بلوککنندهٔ کانال کلسیم (نیفدیپین) و نیتروپروساید سدیم، مهارکنندههای آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مانند انالاپریل یا بلوککنندههای آنژیوتانسین، مانند لوزارتان، داروهای بلوککنندهٔ بتا (آتنولول) یا آلفابلوکرها (پرازوسین)
- داروهای پایین آورنده کلسترول خون: لیپیتور، زوکور و رزوواستاتین کلسیم
- داروهای ادرار آور: تیازیدها و فورزماید
- داروهای شل کننده عضلات: باکلوفن، متوکاربامول، سوکسینیل کولین و پانکورونیوم
- داروهای شیمی درمانی
- داروی فلوراسیل برای درمان سرطان پوست
- کلسیپوتریول برای درمان پسوریازیس
- داروهای تیروئید: متی مازول، کاربی مازول و پروپیل تیواوراسیل (پرکاری تیروئید). لووتیروکسین و لیوتیرونین (کم کاری تیروئید)
علائم مسمومیت دارویی با توجه به دوز و نوع دارو مختلف است. در اینجا به برخی از شایع ترین علایم مسمومیت دارویی در سگ اشاره می شود. اگر احتمال می دهید که سگ شما توسط دارویی مسموم شده است، باید سریعا به دامپزشکی مراجعه کنید.
علایم مسمومیت دارویی در سگ:
- استفراغ
- بی حالی و افسردگی
- درد شکمی
- تب
- درد
- اسهال
- کم آبی
- از دست دادن اشتها
- ضربان قلب نامنظم (بسیار سریع یا خیلی آهسته)
- بزاق بیش از حد
- فشار خون پایین
- رنگ پریدگی غشاهای مخاطی
- عدم هماهنگی و تعادل
- لرزش بدن
- خون در ادرار
- کاهش تنفس
- گیجی
- تشنج
- کما
اگر سگ شما قرصی مصرف کند و شروع به استفراغ کند، معمولا قرص ها در استفراغ آن مشاهده می شود. همچنین ممکن است ظرف و یا بطری دارو خالی شده باشد. چیزی که اهمیت دارد، این است که متوجه شوید که چه نوع دارویی سگ شما مصرف کرده است، این اطلاعات برای درمان بهتر و سریع سگ شما اهمیت دارد.
سایت دامپزشکی دکتر مبین



86 Comments
سگم شیش ماهشه نژادش اشپیتزه پماد مولتی ویتامینش رو بیش از حد خورده ایا مسمویت ایجاد میشه؟
سلام ذوست خوبم
اگر ویتامین های محلول در چربی داشته باشد مثل ویتامین A و D امکان مسمومیت هستش.
سلام من سگمو عقیم کردم دکتر انتی بیوتیک داده بهش دادم سه روز امروز لرزش داره از صبح الان بهتره ولی گاهی میلرزه نگرانم مشکل جدی باشه
سلام دوست عزیز
به علت درد و یا استرس بعد عمل، اگر ادامه دار بودش به دامپزشکی مراجعه کنید
سلام سگ گلدن ۴ ماهه ۵ تا قرص دپاکین ۱۰۰ خورده چیکار باید بکنیم
سلام دوستان و دکتر عزیز من ب کنه کورسو دوماهو نیمه ی قرص انگل انسانی دادم تو غذاش خوردکردم
براش ضرر داره؟
سلام من یه سگ کوکر یه سال و نیم با وزن حدود ۸ کیلو دارم، که یدونه قرص ولتادک ۱۰۰ خورده، همه کپسولو خورده، چیکار کنم ؟
سلام دوست عزیز
قرص دیکلوفناک داروی مناسبی برای سگ نیست و باید دور از دسترسش باشد با توجه به مقدار مصرف شده و وزنش، اگر ناراحتی براش پیش آمده جای نگرانی نیست.
دکتر جان استفاده زیاد آنتی بیوتیک ال ار باعث فلجی در سگم شده از پریدنیزون و ب یک پانزده روز استفاده کردم جواب نداده چه کنم لطفا راهنمایی کنید
سلام من یک سگ پامرانین دارم که الان ۵ کیلو و ۸۰۰ هست وزنش دوز لووتیرکسین براش چقدر هست
سلام به خاطر سرماخوردگی به سگم دو سی سی شربت سرماخوردگی اطفال دادم ولی سگم همش سلفه و عطسه میکنه و تپش قلب داره چیکار کنم . سنش دوماه و نیم . نژادش شیتزو
سلام من پامرانین دارم .بالای ده کیلو وزنشه.با تجویز پزشکش باید بهش نصف قرص ستیریین ده میل میدادم اشتباها کامل یه دونه قرص ده میل دادم .الان نفس نفس میزنه و کلافست.باید چیکار کنم
سلام دوست عریز
از عوارض دارو، جای نگرانی نیست حتما در مقدار تجویز شده بهش قرصاش بدید و بسته قرص ها دور از دسترسش باشد.
سلام سگ من ۶ ماهشه الان یه قرص لوزار۲۵ خورد چیکار کنم عوارض خاصی داره؟؟؟؟
سلام دوست عزیز
وزنش؟ نژادش؟ اگر بی حالی شدید و دپرسی نداشته باشد، مشکلی پیش نمیاد. دارو لوزارتان که برای فشارخون تجویز میشه و سایر داروها را در جای دور از دسترس پت خود قرار دهید.
سلام سگ من اشپیدشیتزو هستش تقریبا دوسالشه برای استرس چهارشنبه سوری نصف قرص اسپرومازین بهش دادم دست وپاش شل شده ودوبار به حالت اینکه چیزی توگلوش مونده باشه دراومد ولی استفراغ نداشته کمی بیحال هستش وزنش هم حدودچهارده کیلو هست ایا صلاح هست قرص بیو کربن بهش بدم ازنظرتنفسی هم کمی مشکل داره به بوهای تند مثل اسپند عطر نفسش میگیره لطفا کمکم کنید چکارکنم.ممنونم
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام دامپزشک برای درمان اسهال پاروا سرم مترونید ازول ۴ cc تحویز کرد و من با سرنگ همراه با سرم بهش تزریق کردم
تعادلش از دست داد و حتی رو پاهاش نمی تونه بایسته و ترشح زیاد بزاق دهن داره ،و مایع آجری رنگ بالا آورد
ممکن باعث مرگ بشه؟
سلام
سگ من پاروا گرفته با تجویز دکتر انداسترون بهش میزنم ۹ دهم و بلافاصله اسهال میشه دارو رو ادامه بدم ؟
سلام لطفا کمکم کنید سگ پاکوتاه دارم بهش کله مرغ ابپز شده دادم دو روزه هیچی نخورده بیحاله بالا میارع ضعیف شده چیکار کنم امروز جمعه هست نمیدونم دامپزشکی هست یا نه لطفا کمکم کنید
سلام دوست عزیز
از دادن سر مرغ خودداری کنید، باعث مشکلات گوارشی مثل انسداد میشود، حتما باید معاینه شود
سلام سگ من ۶ماهش هست
ولی به اشتباه قرص ناپروکسن خورده هیچ علایمی نداره میشه راه نمایی کنید
سلام بعلت تجویز دامپزشک دارو میناپرازین من دوز ۳سی سی بجای ۳/.دادم الان ۶ساعت خواب هست و بیحال و استفراغ میکنه بیحال و تقریبا تا به زور بیدارش نکنم بیهوشه و چهار روزه هست خواهشا سریع جواب بدید چکار کنم خواهش میکنم جواب بدید مرسی
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
سلام وقت بخیر.. یه سگ دو ماهه داریم که به اشتباه سیزده روز هست بجای یک سی سی کلسیم ده سی سی بهش کلسیم دادیم الان متوجه شدیم که اشتباه نوشته شده … علائمی از بی حالی نداره و ما نگرانیم که بعد براش مشکل پیش بیاد میشه لطفاً راهنمایی بفرمایید
سلام دوست خوبم
اگر علائم بیماری و مشکل در راه رفتن نداشته باشد، نگران نباشید، فقط تا دو هفته بهش مکمل کلسیم ندید.
سلام من قرص cestofen plusرو برای درمان انگل توله سگم بهش دادم یدونه الان خیلی بی حاله ممکنه مسمومیست باشه؟
باید چیکار کنم حالش خوب شه؟
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
ببخشید من یکطوطی ۹ماهه دارم ،که نمیدونم چه مقدار از قرص ضد تشنج من را خورده است،در حال حاضر نیم ساعت گذشته و او فعلا سالمه،من چکاری میتونم براش انجام بدم،ممنون
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سگ من رفته سراغ شربت مولتی ویتامین انسانی و خورده ایا خطرناکه؟
سلام دوست عزیز
اگر حاوی ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین دی نباشد، مشکلی پیش نمیاید اگر هم حاوی ویتامین های گفته شده باشد و مقدار زیادی نخورده باشد، نگران نباشید.
سلام سگ من جک راسل ۱۰ ماهه است و کرم بتامتازون خورده البته کرم تموم شده بود ولی ظرفش و خورده خطرناکه؟
سلام دوست خوبم
حتما معاینه باید بشه و دصورت نیاز اندوسکوپی و یا عکس برداری شود تا محلش مشخص شود، ممکن انسداد بده و شرایط اورژانسی شود.