مسمومیت دارویی سگ
مسمومیت با داروها یک مشکل رایج برای حیوانات خانگی من جمله سگ ها است و به شیوه های گوناگون رخ میدهد. دوز دارویی که برای انسان تجویز شده است، به دلیل وزن و اختلاف در متابولیسم بدن، با دوز هر حیوان خانگی فرق دارد.
دوز انسانی باعث ایجاد عوارض جانبی در یک سگ می شود. همچنین مصرف بیش از حد دارو که توسط دامپزشک برای سگ شما تجویز می شود، باعث مسمومیت می شود. دوزهای نادرست اغلب باعث مسمومیت میشوند.
از درمان خود سرانه سگ خود با داروهای انسانی که در اختیار دارید، جدن خودداری کنید. بعضی از داروها حتی در دوزهای پایین آن برای حیوانات خانگی خطرناک و کشنده است. ممکن است سگ به علت کنجکاوی سراغ بسته دارو برود، پس داروها را از دسترس سگ خود خارج کنید.
در موارد مسمومیت دارویی در سگ ها، شایع ترین علت آن مصرف بیش از حد داروهای به صورت غیر عمدی بوده است. داروهای حیوانات خانگی به راحتی توسط سگ ها بیش از حد مصرف می شود، زیرا معمولا طعم خوبی دارند. اگر این داروها در یک مکان قابل دسترس نگهداری شوند، سگ به سرعت و به راحتی آنها را مصرف می کند.
حتی دوز های بسیار کم استامینوفن باعث آسیب های شدید می شود. داروهایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن، دو عامل اصلی مسمومیت دارویی در سگ ها هستند.
داروهای ایجاد کننده مسمومیت در سگ:
- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: آسپبرین، استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن و ناپروکسن
- داروهای ضد افسردگی، تشنج و اضطراب: بنزودیازپین ها (دیازپام و لورازپام)، باریتورات ها، مهارکننده های بازجذب سروتونین و ضد افسردگی های سه حلقهای (نورتریپتیلین وآمیتریپتیلین)
- ریتالین
- داروهای ضد ادراری: اکسی بوتینین، پسودوافدرین و فنیل پروپرانولامین
- قرص های ضد بارداری: اچ دی، دی ئی و ال دی
- داروهای قلبی و فشار خون: بلوککنندهٔ کانال کلسیم (نیفدیپین) و نیتروپروساید سدیم، مهارکنندههای آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مانند انالاپریل یا بلوککنندههای آنژیوتانسین، مانند لوزارتان، داروهای بلوککنندهٔ بتا (آتنولول) یا آلفابلوکرها (پرازوسین)
- داروهای پایین آورنده کلسترول خون: لیپیتور، زوکور و رزوواستاتین کلسیم
- داروهای ادرار آور: تیازیدها و فورزماید
- داروهای شل کننده عضلات: باکلوفن، متوکاربامول، سوکسینیل کولین و پانکورونیوم
- داروهای شیمی درمانی
- داروی فلوراسیل برای درمان سرطان پوست
- کلسیپوتریول برای درمان پسوریازیس
- داروهای تیروئید: متی مازول، کاربی مازول و پروپیل تیواوراسیل (پرکاری تیروئید). لووتیروکسین و لیوتیرونین (کم کاری تیروئید)
علائم مسمومیت دارویی با توجه به دوز و نوع دارو مختلف است. در اینجا به برخی از شایع ترین علایم مسمومیت دارویی در سگ اشاره می شود. اگر احتمال می دهید که سگ شما توسط دارویی مسموم شده است، باید سریعا به دامپزشکی مراجعه کنید.
علایم مسمومیت دارویی در سگ:
- استفراغ
- بی حالی و افسردگی
- درد شکمی
- تب
- درد
- اسهال
- کم آبی
- از دست دادن اشتها
- ضربان قلب نامنظم (بسیار سریع یا خیلی آهسته)
- بزاق بیش از حد
- فشار خون پایین
- رنگ پریدگی غشاهای مخاطی
- عدم هماهنگی و تعادل
- لرزش بدن
- خون در ادرار
- کاهش تنفس
- گیجی
- تشنج
- کما
اگر سگ شما قرصی مصرف کند و شروع به استفراغ کند، معمولا قرص ها در استفراغ آن مشاهده می شود. همچنین ممکن است ظرف و یا بطری دارو خالی شده باشد. چیزی که اهمیت دارد، این است که متوجه شوید که چه نوع دارویی سگ شما مصرف کرده است، این اطلاعات برای درمان بهتر و سریع سگ شما اهمیت دارد.
سایت دامپزشکی دکتر مبین



86 Comments
سلام سگ برادر من یه اشپیتس ۹ ماهس.دفته سر وقت قوطی قرص ویتامینش و خورده همه اش رو.تقریبا ۲۰ تا قرص تو قوطی بوده.یک ساعتی گذشته از اون موقع دو بار بالا اورده فقط.دامپزشکم این نزدیکی نیست ما چکار کنیم الان؟
سلام دوست خوبم
اگر ویتامین های آ، دی، ایی و کا نباشد، مشکل جدی پیش نمیاید
سلام من یک سگ پامر روباهی دارم یک قرص دیاپازم یک خورده از دیشب خیلی استفراغ کرد نعسش هم با خرخره و به زور هم با سرنگ اب بهش دادم خیای بی حاله چیکار کنم
سلام
معمولا مشکل جدی بوجود نمیاید، بهتر زیر نظر داشته باشیدش اگر حالش بدتر شد حتما برای اقدامات درمانی پیش دکتر ببریدش
سلام دکتر سگ من شیتزو کراس ۴ ماه س ۴ تا قرص الپروزولام خورده گیج منگ تعادل نداره تو راه رفتن چیکارش کنم نمیره هیجا باز نیست این ساعت ببرمش دکتر تو روخدا راهنمایی کنید
سلام دوست خوبم
حتما باید اقدامات حمایتی انجام بشه تا تاثیر دارو رفع شود
سلام سگ من توله پامر روباهیه.حدودو سه تا چهارتا قرص هیدرو کلروتیازید خورده لطفا راهنمایی میکنید چیکار باید بکنم.آلان که دارم پیام میدم نیم ساعت از خوردن قرصها میگذره و علائمی نداره نگرانم بعدا مشکلی واسش پیش نیاد لطف میکنید برای پیش گیری چه اقداماتی باید انجام بدم؟
ممنون میشم کمکم کنید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام اقای دکتر سگ من قرص ب۲ برای ترک اعتیاد از رو زمین خورده تو محل کارم که عطاری دارم چکار باید بکنم بی حال خوابیده همش
سلام دکتر جان
من قرص ضد انگل پروزیکوانتول ذادم ب سگم اولش اسهال داشت الانم همش بالا میاره چیکارش کنم خیلی ضعیف شده.امروزم کلینیک جایی باز نبود ی ذکترمممنون گفت ذغال فعال بش بده اما نمیخوره
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام سگ ما نژاد تریره یک سالشه دوتا قرص کلو ناز پام خورده اللن دوروزه همش یه گوشه میخوابه آب
وغدا هم نمیخوره لطفا راهنمایی میکنید خیلی نگرانیم بلایی سرش نیاد
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام سگ من یک پامر ۱سال ونیمه با وزن ۴ کیلو ۲عدد قرص آموکسی سیلین خورده
نمیدونم چیکار کنم
خواهشا راهنماییم کنین
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
با سلام من دیشب سگ پودل ۶ ماهه ام دکارش بدلیل قارچ پوستی بهش دارو دارو بود ، و باید نصف تو مولتی ویتامینش حل می کردیم ، وای شب خیلی بی قرار شد و بی خوابی داشت و خیلی تنشه بود و همش آب می خورد و بی قرار ، فکر کرویم ، شاید آسنترا که نصف خودمون ،خودمون اشتباهی به داروی سگم شده؟ به نظرتون الان حالش بد نیست ولی بی حاله ، نیاز به دامپزشکی داره؟
سلام دوست خوبم
از عوارض داروی مصرف شده است، اگر عوارضش ادامه داشت و شدیدتر شد، به دکتر مراجعه کنید.
با سلام من دیشب سگ پودل ۶ ماهه ام دکارش بدلیل قارچ پوستی بهش دارو دارو بود ، و باید نصف تو مولتی ویتامینش حل می کردیم ، وای شب خیلی بی قرار شد و بی خوابی داشت و خیلی تنشه بود و همش آب می خورد و بی قرار ، فکر کرویم ، شاید آسنترا که نصف خودمون ،خودمون اشتباهی به داروی سگم شده؟
یسلام پت من ۷تا ژلوفن خورده ولی اصلا علاّم نداره چی کار کنگ
سلام
در صورت بروز علائم و تغییر رفتار سریعا به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید
سلام من پامر دارم
۶ ماهشه از قرص های مولتی ویتامین خودش ۴ یا ۵ تا خورده ممکن چیزیش بشه ؟
یا مهم نیست
سلام
اگ حال عمومیش خوبه، نگران نباشید.
سلام آقای دکتر سگ من بی دلیل یکهفته هست که دست و پاش شل شده و راه نمیره هر سری هم میرم دامپزشکی تشخیص درست نمیده من باید چیکارش کنم بچم رو چش شده به نظرتون ؟ سن سگم۲ سالشه
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام دکتر جان
پت من نژادش پیکینواست و ۱ساله قرص انگل پروزیکوانتل پت شاپ داد برا مصرفش تا بهش دادیم نصف قرص رو نیم ساعت بد گلاب به روتون اسهال گرفت یه خورده ژله ای بود و رنگ سیاه و بعد از ۲ساعت هی اوق زد و آب بالا آورد اما دیگه شکمش کار نکرده بعد خیلی باد معده های بد بویی از خودش در میکنه
از دیشبه نخوابیدم اینقدر دامپزشکی بچمو بردم هی بهش آمپول الکی زده نچنمیبرمش اینجا هم همون یه دامپزشکی رو داره کمکم کنید ممنون
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
میشه لطفا جواب منو هم بدین گربه من مشکل قلبی داشت براش قرص انالاپریل و شربت نئوفلین نوشتن. شربتش روی گردنش ریخت من موهاشو با اینکه چیدم بازم مدام گردنشو میخارونه به طوری که موهاش ریخته حساییت به داروهاشه؟من چیکارش کنم که موهاشو نکنه
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
ببخشید سگمن قرص تقویتی که برا ریزش موهاش خریده بودم ۱۰ تاشو باهم خورده . زرد رنگه قرصه اسمشو نمیدونم طوریش نمیشه ؟
سلام
اگر علایم بیماری مثل تهوع و دپرسی و.. مشاهده نکردید، مشکل جدی پیش نمیاد، دارویی که مدنظر است محلول در آب و دفع می شود.
سلام این موقع هیچ مرکز درمانی دامپزشکی داخل شهری که زندگی میکنم باز نیست،سگم مسموم شده قرص باکلوفن خورده چیکار کنم؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام وقت بخیر.ببخشید سگ ما توله سرابیه قرص زوتامین رو همرو گرفته خورده .خیلی زیلد بود .
اتفاقی ک براش نمیوفته؟!
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
سگ من زینک خورده و هیچ علاعمی ندارن باید کاری کنم لطفا جواب بدبد
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
سلام.گربه ۱سال و ۲ماهه ما ۵تاقرص زینگ پلاس خورده خیلی بالا آورد الانم خیلی باحاله.لطفا بگین چیکار کنیم واقعا نگرانیم
سلام دوست خوبم
اگر تا ۲۴ ساعت بی اشتهایی و تهوع و استفراغ داشت، حتما به دکتر مراجعه کنید
دکتر جان خواهش میکنم اگ هسی جواب بده وضعیت اظطراریه
سلام
در موارد خیلی اورژانسی به یکی از مراکز شبانه روزی دامپزشکی مراجعه کنید