چرا سگ پارس نمی کند؟ علت گرفتگی و تغییر صدای سگ
پارس کردن سگ یکی از دغدغههای مهم برای صاحبان آن است. بسیاری از صاحبان سگ دنبال راهکارهای برای کاهش پارس کردن سگ، به خصوص سگهای آپارتمانی در زمان شب و استراحت است. اما شاید متوجه تغییرات پارس کردن و صدای سگ خود شده باشید، این تغییرات به ظاهر کم اهمیت، باید جدی گرفته شود.
علت پارس نکردن سگ چیست؟
گاهی سگ شما تلاش برای پارس کردن میکند، اما صدای حاصل نمیشود. گاهی نژاد و شخصیت سگ آرامتر است. به طور کلی پارس نکردن سگ و یا کاهش آن به خاطر یکسری از عوامل است:
- نژاد و خلق و خوی آرام سگ
- مشکلات سلامتی
هر سگ شخصیت خاص خودش را دارد!
بعضی از نژادهای سگ تمایل زیادی به پارس کردن ندارند، مثلا نژاد سگ پاسنجی و بیگل، صدای شبیه وزوز یا زمزمه کردن ایجاد میکنند تا یک صدای معمول پارس سگ! بعضی از نژادهام تمایل به ناله و زوزه کردن دارند. پس شناخت خلق و خوی نژاد سگ خود اهمیت زیادی دارد.
کتاب آموزشی پارس سگ
با مطالعه کتاب پارس سگ، قادر خواهید بود به سگ خود یاد دهبد که نسبت به افراد غریبه واکنش نشان داده و شروع به پارس کردن کند.
همچنین سگ شما با دستور شما شروع به پارس کردن و یا توقف پارس کردنش خواهد کرد.
برای توضیحات بیشتر بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
پارس نکردن سگ را جدی بگیرید!
اگر سگ شما به طور معمول پارس میکند، و متوجه تغییرات صدای سگ و کاهش پارس کردن آن شدید، حتما به دکتر دامپزشک مراجعه کنید. بیماریهای مختلفی است که بر روی حنجره، تارهای صوتی و نای تاثیر میگذارد. به طور مثال در فلجی حنجره، عضلات حنجره ضعیف یا فلج میشوند، و در نتیجه غضروف آن کلاپس میشود.
تومورها در ناحیه دستگاه تنفسی فوقانی میتواند نای و حنجره سگ را تحت تاثیر قرار بدهد. مثلا تومور کندروسارکوما که یک تومور بدخیم است، بر روی دستگاه تنفسی و بلع سگ موثر است.
علت گرفتگی و تغییر صدای سگ
- التهاب حنجره، تارهای صوتی و گلو درد
- مشکلات تنفسی: پنومونی
- انسدادها؛ جسم خارجی، تومورهای حنجره، غدد بزاقی و..
- مشکلات عصبی: فلجی حنجره و..
- داشتن جراحی با بیهوشی استنشاقی
- سن
اگر سگ به صورت مداوم نسبت به عامل خارجی پارس کند، ممکن است باعث گرفتگی صدای سگ و گلو درد آن بشود، که به خاطر التهاب حنجره است، و با استراحت و اقدام درمانی مناسب برطرف میشود.
چه نژادهای سگ مستعد بیماری فلجی حنجره هستند؟
نژادهای سگ مثل بوویر دس فلندرس، سیبرین هاسکی، دالماسین و تریر به علت عوامل وراثتی، مستعد فلجی حنجره هستند. فلجی حنجره ارثی معمولا در سنین ۴ تا ۶ ماهگی بروز میکند.
نژادهای بزرگتر سگ مثل نیوفاندلند، ایریش ستر و لابرادور روتوایلر به علت فشار و استرس بیش از حد، مستعد فلجی حنجره به صورت اکتسابی هستند.
مشکلات نژادهای معروف سگ را بشناسید.
مشکلات رایج سگهای معروف قسمت ۱
مشکلات رایج سگهای معروف قسمت ۲
مشکلات رایج سگهای معروف قسمت ۳
چرا سگهای مسنتر کمتر پارس میکنند؟
سگها با افزایش سن، به علت کاهش قدرت شنوایی نسبت به عوامل بیرونی کمتر واکنش نشان بدهند، در نتیجه کمتر پارس کند.
بعضی از سگهای مسن هم دچار آسیب و زوال عقلی شده، و تمایلی به پارس کردن و اجرای دستورات ندارند. همچنین تارهای صوتی سگ با افزایش سن تحت تاثیر قرار میگیرد. پس شاید شاهد کاهش پارس کردن سگ خود با افزایش سن آنها باشید.
یخ سگ شما هنوز آب نشده است!
شاید هیچ یک از موارد گفته شده، دلیلی برای پارس کردن سگ شما نباشد. اگر سگی به تازگی به جمع خانواده شما پیوسته باشد، شاید به علت رفتارهای خجالتی از پارس کردن خودداری کند، این رفتارها شاید تا چند هفته زمان ببرد، تا سگ شما با محیط جدید آداپته شود.
همچنین ممکن است سگ شما از قبل آموزش دیده باشد، تا در موارد خاص اقدام به پارس کردن نکند.
سایت دامپزشکی دکتر مبین





123 Comments
سلام من سگی دارم پا کوتاه خیلی زرنگ بود پارس میکرد دوروزه صداش گرفته غذای گرم شیر هرچی دادم بهتر نشده رو سایت شده
سلام
من یه سگ دارم هست روستا برای غریبه ها پارس میکرد ولی نمی دونم چ بلایی از سرش اومده این دو یا سه هفته هست دیگه پارس نمی کنه ممنون میشم بگید مشکلش چیه؟
سلام وقت بخیر من یه سگ مالینیوز دارم روی غریبه ها پارس اصلا پارس نمیکنه خیلی مضلومه چکار باید کرد برایی نگهبانی هم هست
سلام من سگم و در یک هتل گذاشته بودم به مدت ۳ روز! از وقتی گرفتمش جوری که صداش کاملا عوض شده و نمیتونه هاپ هاپ کنه انگاری گلو درد داره!!! از چی میتونه باشه؟
سلام وقتتون بخیر من چندتا پاکوتاه دارم یکی نژادش اشیتز پیکینز بود آنی شب تپش قلب گرفت روز بعدبردم دکتر نتونستن نجاتش بدن ازبین رفت وحالا مادر دو تا پاکوتاه دیگه نژادش تریر هسته ازروزی اون سگم رفته ناراحته الان دو روزه به زور پارس میکنه خواهشا منو راهنمایی کنید ممنونم
سلام دوست عزیز
دپرس شده به علت جدایی و زمان میبر تا دوباره روبراه بشه. این حالت طبیعی و نگران نباشید
ولی اگر بی اشتها شد و دو روز ادامه داشت،برای درمان بی اشتهایی به دامپزشکی مراجعه کنید
آقای دکتر سلام وقت بخیر
من امروز یه سگ تازه از یکی دیگه گرفتم برای نگهدهری سگه ۴ماهشه
پارس نمیکنه یعنی هیچ صدای نزادش دوبرمن بومی هس ولی فعالیتش عالیه شیطوون شیطووون غذاهم میخوره
ممنون میشم اگه بهم بگین مشکلشو
سلام دوست عزیز
تا عادت کردن به محیط جدید و بلوغ کامل سگ صبور باشید، معمولا بعد نشان گذاری در قلمرو (محیط زندگی)، رفتار های مربوط به مراقب و نگهبانی مثل واق واق کردن از خودش نشان خواهد داد
سلام وقت بخیر من یه سگ شیتزو ۳ ساله دارم
معمولا خیلی پر سر و صداس امروز بعد از اینکه رفت توبالکن و اومد تو دیگه نمی تونه پارس کنه فقط قر می زنه، انگار که می خواد سرفه کنه و آب دهنشو سخت قورت میده،
غذاش رو هم کامل خورد نمی دونم مشکلش چیه
میشه راهنمایی کنید
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام
ی سگ دوساله نژاد کوکر اسپانیل دارم وقتی پارس میکنه هیچ صدایی ازش درنمیاد مثل انسانی ک سرماخوردگی داره و خروسک گرفته صداش اونجوری شده، شما میتونید منو راهنمایی کنید من واقعا نگرانشم.
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من پیت بول تریر ۴ ماهه دارم هنوز پارس نمیکنه ، یک ماه گذشته توی باغ خارپشت دید پارس میکرد ، ولی چند وقته اصلا پارس نمی کنه ، دلیلش چیه ، ممنون از سایت خوبتون
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
سلام و خسته نباشید
من سگ عراقی ۹ماهه دارم ولی به غریبه پارس نمیکنه و صدایش نازک هستش وقتی به سگ های دیگه پارس میکنه
لطفا راهکاری اگه هستش بفرمایید
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
سلام وقت بخیر
سگ من نژادش سرابیه،دو توله سگ دو ماهه یکیشون خیلی پارس میکنه ،یکی دیگهش تا حالا ندیدم پارس کنه ولی موقعی که با هم درگیر میشن غرش میکنه ولی پارسی نمیکنه
سلام
معمولا حضور توله آلفا باعث این مشکلات میشه، فعلا زود برای قضاوت، زمان بدید بزرگتر بشن
سلام من یه سگ آوردم حدودا ۹ ماهه هست ۳ ماه هم میشه که دارمش نژادش هم تا حدودی سرابی هست ولی اصلا پارس نمیکنه خیلی زور میزنه که پارس کنه ولی صدای ضعیفی شبیه پارس ازش در میاد سعی میکنه پارس کنه ولی نمیتونه لطفا راهنمایی کنید که چکار باید بکنم آیا داروی خاصی برای حنجره اش هست که بگیرم
سلام دوست عزیز
باید معاینه بشه، شاید دچار التهاب حنجره شده باشد، در زمان تولگی لالش کرده باشند و یا مشکلات مادرزادی داشته باشد.
سلام .وقت بخیر
سگ من نژاد سیبرین هاسکی هستش
و الان هفت ماهشه و جنسیتش نر …
و الان دو روزه که این سگ رو خریدم
اما از موقعی پیش خودم دارمش اصلا پارس نمیکنه
خیلی بازیگوشه اما صداش در نمیاد ؟
به نظر شما علتش چیه ؟
سلام دوست عزیز
کمی زمان میبرد تا با محیط جدید آشنا بشود و آن را قلمرو خودش بداند، اگر علائم بیماری است و تا یک ماه اینده مشکلش برطرف نشد، جهت معاینه به دامپزشکی مراجعه کنید
سلام سگ نگهبان مون معمولا خیلی پر جنب و جوش بود و خوب پارس می کرد الان چند روزه نه پارس می کنه فقط یه گوشه می شینه ساکت صداش درنمیاد وقتی به چشماش نگاه می کنم ناراحت به نظر می رسه ، اما غذا شو می خوره
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
وقت بخیر جناب دکتر
من یه سگ اشپیتز دارم الان ۱۰ ماهشه ولی کلا از تولگی پارس کردن براش مشکل بود . حالت پارس کردن رو به خودش میگیره اما نمیتونه صداش رو در بیاره شاید از ۱۰ تا تلاش یه بار میتونه پارس کنه اونم ضعیفه صداش .به نظرتون بیماریه خاصی گرفته یا مشکل مادرزادیه؟
سلام دوست خوبم
احتمال ناهنجاری حنجره وجود دارد، باید معاینه شود.
سلام ما یه سگ ۲۵ روزه ژرمنگرفتیم و الان سه ماه و هفت روزشه.اصلا پارس نمیکنه در حد وق وق .جای نگرانی داره یا زمان میبره مرسی از پاسخگوییتون
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام تو روخدا کمکم کنید من یه یورکشایر پنج ساله دارم سه روزه پارس نمیکنه حالت غرغر میکنه و کم اشتها شده و بی حال شده دلیلش چیه چیکار کنم
سلام دوست عزیز
بهتر عکس گراف از دهان و فک گربفته شود در مرحله اول
درود و سلام
من یم توله اشپیتز پیکینیز ١٠ ماه دارم ، چند روز پیش مهمان غریبه داشتم و او واق زبادی کرد به طوری که مجبور شدم او را ساعتی در بالاکن منزل بگذارم ، متاسفانه از ان بعد دیگر هیچ واق نمی زند و بازی هم نمی کند و میرود گوشه ای می نشیند ولی غذا می خورد و مشکل گوارشی و تغذیه ندارد ، دوستان می گویند حنجره اش شاید اسیب دیده من چکار کنم
ممنون
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام ببخشین من به تازگی یه سگ نگهبان به شدت آدمگیر گرفتم بعد از یه هفته که سگ بهم عادت کرد خواستم بره تو لونه جدیدش هر کاری کردم نرفت که مجبور شدم به زور بندازم تو لونه ولی از اون وقت تا حالا ترسیده و اصلا هیچ واکنشی به غریبه ها نداره چکار کنم ترسش بریزه
سلام دوست خوبم
کتاب آموزش پارس سگ رو از بخش کتاب های آموزشی سایت دانلود کنید و مطالعه بفرمایید.
ان شالله مشکل برطرف خواهد شد
موفق باشید
سلام وقت بخیر
من یک توله حدود ۹ ماهه دوبرمن ماده دارم که حدود ۲ هفته است پیش ماست
توی این ۲ هفته فقط چند بار دیدم پارس کنه اونم فقط به سگ غریبه و گربه
اما الان حدود ۴ روزه که اصلا عکس العملی به غریبه و سگ و گربه های دیگه نشون نمیده
البته قبلش هم توی این ۲ هفته اصلا به غریبه پارس نمیکرد و فقط با همه بازی میکنه
ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام سگ من یک ماه پیش مریض شد و خودم خوبش کردم الانم سر حاله و غذاشم خوب میخوره ولی یه مشکل پیدا کرده پاریس کردنش صعیفه صداس در نمیاد خیلی صداش گرفته باید چکار کنم که خوب بشه سگمم نژاد گله ای هست قهدریجان ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام و عرض ادب
سگ مالتیز چهار ماهه دارم
یک ماهه اوردمش تا دیروز توی پارک خودش بوده دسشویی رو یاد گرفته واکسن زده همه ی ازمایشات انجام شده و کاملا سلامت , کیسه مقعدی تخلیه شده ، ناخن هاش گرفته شده، پودر پروتیین تجویز شده به مقدار دستور به غذاش اضافه میشه، ازمایش ویروس و انگل و قارچ همه سالم
دوسه روز بود در پارکش رو باز گذاشته بودم که اگر میخواست میتونست وارد و خارج بشه امروز کلا ازاده در محدوده هال منزل حرکت کنه ،خوابش درست شده .،اضطراب جدایی داشت که برطرف شده ، تغذیه طبق نظر پزشک سینه مرغ و سبزیجات پخته بدون نمک و ادویه و مقدار کمی برنج یا نان هست که وزن میشه و در احتیارش قرار میگیره مشکل اینه که امروز اصلا هیچ صدایی ازش در نیومده ویکسره تا جاهای مختلف روی پارکت های گرم خونه دراز میکشه و چرت میزنه هیچ مشکلی هم اعم از اسهال و استفراغ و تب و عطسه و درد در بدن نداره ، بینی خنک و نمناکه ،ادرار و مدفوع هم مثل همیشه بوده و در سینی مخصوصش، غذاش رو هم بدون مشکل خورده
این سکوت و چرت زدن نشانه بیماری نیست؟؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید