هاری در سگ (Rabies)
هاری (Rabies) یک بیماری ویروسی کشنده و بسیار خطرناک است که بر روی پستانداران ها، از جمله سگ و انسان ها موثر است. هاری یک پلی آنسفالیت ویروسی است که بر روی ماده خاکستری مغز سگ و سیستم عصبی مرکزی آن تاثیر می گذارد.
این بیماری معمولا توسط گزش یک حیوان آلوده، خون و بزاق آن منتقل می شود. مقادیر زیادی از ویروس در بزاق حیوانات هار وجود دارد. درنتیجه هاری از طریق گزش، تماس زخم یا غشاهای مخاطی با بزاق حیوانات آلوده منتقل می شود. معمولا سگ های خانگی که با حیوانات وحشی ( خفاش، روباه، گرگ و…) در تماس هستند، احتمال اینکه به هاری مبتلا شوند، بیشتر است.
با توجه به اینکه هاری یک بیماری مشترک و بسیار خطرناک و کشنده است. انجام واکسیناسیون به موقع الزامی است. معمولا در مورد هاری اولین تزریق واکسن، حدود ۳ الی ۴ ماهگی انجام می شود و بعد سالانه تکرار میشود. انجام واکسیناسیون برای افراد و مشاغلی که با حیوانات سروکار دارند، ضروری است.
بعد از اینکه ویروس وارد بدن شد، ابتدا در سلول های عضلات تکثیر پیدا می کند و از طریق سلول ها عصبی به سمت نخاع و مغز حرکت می کند. معمولا دوره نهفتگی بیماری هاری در سگ با توجه به محل گزش، شدت زخم و میزان ویروس وارد شده، کمتر از ۱۰ روز تا ۸ هفته است و هنگامی که علائم هاری در سگ ها آغاز می شود، ویروس به سرعت در حال پیشرفت است.
علایم بیماری هاری در سگ:
در ابتدا تغییرات رفتاری در سگ دیده می شود که با توجه به خلق و خوی سگ شما متفاوت است، می تواند بسیار وابسته به صاحب خود شود یا خجالتی، عصبی و تحریک پذیر شود. سپس بیماری هاری پیشرفت می کند و دو شکل دارد: حالت فلجی یا هاری خاموش، ساکت (شایع ترین شکل هاری) و حالت هیجانی یا هاری تهاجمی، خشمگین
شکل فلجی یا خاموش بیماری هاری:
- تب
- فلجی پیشرونده که معمولا از پاها شروع می شود
- ضعف و بی قراری
- عدم تعادل
- تلوتلو خوردن
- فلجی صورت
- مشکل در بلع
- انگار چیزی در گلو سگ گیر کرده است، اوق زدن یا پارس کردن بی صدا
- گوشه گیری
- کما
- فلجی دستگاه تنفسی
- خفگی
- مرگ
به نظر شما بیماری بوتولیسم هم ایجاد فلجی می کند؟
شکل تهاجمی و خشمگین بیماری هاری:
- تغییرات اشتها
- خوردن و جویدن سنگ، خاک و زباله ها (پیکا)
- گاز گرفتن وسایل
- رفتار تهاجمی، حمله کردن و گاز گرفتن
- ترک محل زندگی و دویدن بی هدف
- ریزش بیش از حد بزاق (هایپر سالیویشن)
- کف کردن دهان- دهان کفی
- چهره درنده، خشن و برافروخته
- تغییرات در تن صدا و پارس کردن
- عدم توانایی نوشیدن آب و غذا
- تشنج
- مرگ
مراقب شکل خاموش هاری باشیم!
بسیاری از مردم، تنها با شکل خشمگین هاری آشنا هستند. تنها سگی که حمله ور و یا دهن کف آلود دارد را هار می داند. سگ شاید به احتمال خیلی کم در شکل خاموش هاری گاز بگیرد ولی احتمال انتقال بیماری هست. این نکته در برخورد با سگ های ولگرد خیلی اهمیت دارد.
مراقب گربه ها باشیم!
با توجه به اینکه گربه ها عادت به لیس زدن پنجه های خود دارند، هاری می تواند از طریق پنجه آغشته به بزاق گربه آلوده ایجاد شود. معمولا گربه ها در جاهای تاریک (ترس از نور یا فتوفوبی) پنهان می شوند و به افراد حمله می کنند.
سایت دامپزشکی دکتر مبین



48 Comments
سلام خسته نباشید من سگم که داخل باغ بود و از تولگی پیش خودم بوده زایمان کرد و بچه دار شد همه ی بچه هاش از بین رفتند یکی از اونا بیجون بود من در یک هفتگی اوردم خونه و بهش رسیدگی کردم الان شده یکماهش و شروع به تشنج میکنه و از دهنش کف میره و بعدش گاز میگیره و پارس میکنه یهو تغییر رفتار میده سگه من اصلا هار نیست یعنی چه مادرش چه پدرش جفتش دست خودم بوده احتمال وجود بیماری هاری هست دراین بچه؟
سلام دوست عزیز
اقدامات ایمنی حتما درنظر داشته باشد و به مدت ده روز در قرنطینه کامل باشد و با هیچکس و سایر حیوانات در تماس نباشد، حتی موقع غذا دادن از فاصله مناسب اینکار انجام شود..
سلام دکتر وقت بخیر، من ی توله سگ ۳ ماهه شیتزو میکس دارم هنوز واکسنشو نزدیم خودم حس میکنم خیلی بازیگوش تر شده با سگ دیگه ای در ارتباط نبوده ولی نمیتونم مطمئن بگم با گربه برخورد نداشته میخاستم ببینم دچار هری شدع؟ علائمش اینه ک اذیت میکنه و همش دوست داره با دندوناش هرچیزیو دندون بگیره حتی پاچه شلوارارو هم میگیره
سلام دوست عزیز
الان وقت واکسن چندگانه و هاریش، حتما ببریدش واکسن بزن
اگر دچار گزش و خراش شدید، حتما خودتون هم واکسن بزنید.
تو این سن شیطون تر میشن و رفتارش طبیعی است، با این حال نکات ایمنی رو رعایت کنید و اگر رفتاراش خیلی نرمال نیست بهتر تا ده روز قرنظینه باش و با کسی و سایر حیوانات در تماس نباشد.
سلام خوب هستید ببخشید ، من یک سگ اشپیتز میکس دارم ۹ ماهشه ، امروز موقع غذا دادن دندونش به دستم برخورد کرد و
هیچ زخمی نشد ، و خون نیومد این دوستمونم واکسن ۸ گانه و هاری و تمام واکسناشو زد احتمال این بیماری هست
ک بگیرم؟
سلام دوست عزیز
با آب و صابون به خوبی محل آسیب دیده (ترجیحا بیست دقیقه) رو بشورید. در صورت هرگونه خراش باید واکسن هاری زده شود
با سلام خسته نباشید یک توله ژرمن ۳.۵ دارم که در حیاط زندگی می کنه گریه هم داریم و حدود چند روزی هست با حالت از دست دادن تعادل علائم شروع شد و الان نمی تواند رو دو پاش بایسته و اسهال داره من فکر کردم پاروا هست و سرم درمانی را شروع کردم ولی کیت پاروا گذاشتم مثبت نبود چشماش ترشحاتش بیشتر شده و کمی می بنده و بی حاله به نظرتون می تواند هاری باشه؟؟
سلام جناب دکتر من یه سگ کوچک خونگی دارم یک ساله هستش تمام واکسن هاشو زدم دوتا بچه هام باهاش بازی میکنن ّعلی میکنن خلاصه دلهره دارم یه موقع گازشو بگیره اگر گازشو بگیره باید واکسن هاری بزنمشون. در ضمن این سگ با هیچ حیوانی در ارتباط نیست ممنون جناب دکتر
سلام.خدا قوت .
اگه سگ (مشکوک) در دوره کمون بیماری هاری باشه به گوسفند ویا به حیوان دگر حمله بکنه و مورد گزش قرار بدهددر این موقع احتمال انتقال بیماری به حیوان گزیده شده وجود داره یا نه؟
سلام دوست عزیز
بله احتمال انتقال وجود دارد، حتما باید اقدامات لازم با اطلاع به شبکه دامپزشکی شهر خود صورت بگیرد.
سلام دکتر .نفرمودید وقتی سگ به هاری دچار شدو علایمو بروز داد آیا میشه درمانش کرد ؟
سلام دوست عزیز
خیر درمانی صورت نمیگرید
خب دکتر نفرمودید وقتی به هاری دچار شد و علام دیده شد آیا درمان داره یا نه ؟من یه سگ خیلی قیمتی رو از دست دادم
سلام
درمانی در رابطه با هاری انجام نمی شود
سلام خسته نباشید، من محقق هستم، هاری در انسان میشه گفت صد درصد کشنده هست، آیا در سگ ها هم صد درصدکشنده هست؟
سلام
نه نمیشه گفت صد در صد کشنده است، بهتر بگیم تقریبا صد در صد کشنده است و همچنین ممکن ناقل باشد. دوره کمون بیماری هاری در سگ از چند روز تا چند ماه ممکن است طول بکشد. ولی اگر علائم بالینی بیماری هاری در سگ پیدا بشه طی دو هفته ( معمولا از ۵ روز تا ۱۰ روز) سگ را می کشد.
سلام ببخشید من یه توله ژرمن تقریبا ۲ ماه دارم
همه واکسناش زده شده
امروز دچار گاز گرفتگی در پشت پام شدم
بلافاصله با الکل شستم و وه به مدت نیم ساعت با اب صابون
لازمه واکسن بزنم؟
جراحت هم عمیق نیست و در حد خراش هستش
سلام دوست عزیز
برای هر گزش بهتر واکسن زده شود
سلام وقت بخیر . من یک سگ ژرمن ۵۰ روزه دارم که موقع غذا خوردن بود که دندون نیش اون فرو میره به انگشتم . احتمال اینکه سگ در این سن هاری بگیره هست ؟ البته قبل از اینکه بیاد پیش من داخل حیاط شخصی و همراه پدر و مادرش زندگی میکرد .
و اینکه در چند ماهگی باید امپول هاری بزنه ؟ و ایا نیاز به زدن امپول بخ خود من هم هست ؟
سلام دوست عزیز
بنا بر احتیاط هرگونه گزش، باید واکسن زده شود.
واکس هاری در سگ در ۳ ماهگی زده می شود و واکسن هاری را باید سالانه تکرار شود
سلام.در محل کار پدرم ی توله سگ هس ۲ ۳ ماهه ک همیشه باهاش بازی میکنم تازگیا خیلی گازم میگیره امروز طبق معمول گازم گرف و خیلی دردناک بود،جراحت خیلی سطحی برداشته ک مشخصم نیس ولی بهش دست میزنم ی خورده درد میگیره
توله سگ با سگ دیگ ای درارتباط نیس و واکسناشم نزده باید برم واکسن بزنم؟؟؟
سلام دوست خوبم
بعد گزش فورا باید محل و لا به لای زخم با آب وصابون شستشو داده شود و فورا به نزدیکترین مرکز بهداشت جهت واکسن مراجعه کرد،
همچنین نزارید به عادتش ادامه دهد وگرنه در آینده رفتارش شدیدتر خواهد شد.
سلام خسته نباشید بنده توسط سگ اهلی خونگی گزیده شدم و زخم جزئی روی قوزک پام ایجاد شد ۳.۴ ساعت بعد از گزیدگی واکسن دوز اول هاری رو تزریق کردم و ۲ ساعت بعد از تزریق واکسن دوز اول دچار ضعف در پای راست و سپس دست راست و احساس گرفتگی عضلات دست و پا و صورت شدم الان هم سمت چپ صورتم کمی بی حس است میخواستم ببینم این علائم ناشی از عوارض واکسن است یا خطرناک است؟
در ضمن میخواستم بپرسم ایا با تزریق واکسن بعد از گزیدگی ب صورت ۱۰۰ درصد از هاری جلوگیری میشود؟
سلام دوست خوبم
سریعا به اورژانس مراجعه کنید، در خصوص سوال دوم خیر، به صورت کلی واکسیناسیون در مقایل بیماری ها تنها عوارض و پیشرفت بیماری را محدود می کند.
سلام پسرمتوسط سگ خونگی خودمون گاز گرفته شد و یه خراش روی گوشش ایجاد شد و خون هماومد سگم به موقع تمام واکسن هاش رو دریافت کرده بعد ۲ روز هیچ تغییری توی سگنمیبینم ولی ریسک نکردم و نوبت اول واکسن هاری رو برای پسرمتزریق کردیم میخواستم بدونم نوبت دوم رو بزنم یا صبر کنم علائم در سگم ایجاد شه؟ اخه پسرمتب کرده بعد از تزریق واکسن و نگران نوبت دوم و سوم هستم که عوارض دیگه ای هم داشته باشه چون سنش کمه ۲.۵ ، راهنمایی میفرمایید ممنون
سلام دوست خوبم
برای بررسی علت تب فرزندتان به دکتر مراجعه کنید، شاید دلایل دیگری جز تزریق واکسن داشته باشد.
از لحاظ تزریق واکسن مشکلی نیست، ادامه بدهید.
سلام آقای دکتر من توله سگم ۳ ماهشه و هیچ ارتباطی با سگ های دیگه نداره امکان هاری توش هست .
واکسن هاری هنوز نزدیم.
سلام دوست عزیز
اگر با حیوانات هار تماس نداشته باشد، دوست کوچک شما عاری از هاری است.
سلام توله سگم رفتارش داره تغییر میکنه مثلا پارس بی صدا یا خیلی شیطون شده لطفا جواب بدید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من یه توله سگ دوبرمن ۲ ماهو ۱۵ روزه دارم میخواستم بدونم که میتونم با خراشی که در دستم ایجاد کرده و خون هم اومده ۶هری بگیرم
سلام دوست خوبم
در مورد هر گونه خراش، به ویژه زخم های عمقی، فورا با آب و صابون به خوبی لای زخم شستشو داده شود و اقدام به واکسن شود.
و اینکه فرضا برای زدن واکسن چقد وقت هست؟ ایا بعد از گذشت ۲ روز دیر نیست؟
سلام دوست خوبم
بعد گزش سگ یا گربه و..حتما با آب و صابون لابه لای زخم را حداقل به مدت ۱۵ دقیقه شستشو سپس با آب فراوان تمیزش کنید.سپس هرچه سریعتر به مراکز بهداشت و درمان شهر خود بروید تا اقدامات لازم ( بررسی زخم، واکس هاری و کزاز و..)انجام شود.
اگر به صاحب سگ دسترسی دارید، مدارک سابقه واکسیناسیون سگ علیه بیماری هاری حتما بررسی شود.
یکی از فاکتورهای بسیار موثر در درمان و پیشگیری از بیماری هاری واکسن به موقع است، پس سریعا اقدام کنید.
سلام. من دو روز پیش توسط یک سگ خونگی که با صاحبش بود گزیده شدم… و یک جای خیلی کوچیک از یکی از دندوناش روی پام هست… خیلی خیلی کوچیک و جزئیه… اما برام سوال شد و یجورایی استرس اینو دارم که ممکنه به هاری مبتلا بشم؟
روزتون بخیر ، سگ خونگی ژرمن دارم که سه ماهه است و موقع غذا خوردن دست پسرم رو خراش داد، احتیاج به واکسن هاری هست؟
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
سلام من یه توله سگ دوبرمن ۲ ماهو ۱۵ روزه دارم میخواستم بدونم که میتونم با خراشی که در دستم ایجاد کرده و خون هم اومده ۶هری بگیرم
سلام.حدود دوروزه که سگمون بی حال هستش غذا نمیخوره .حالت تهاجمی نداره ولی به سختی میتونه راه بره.ایا علائمش هاری هستش؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من یه سگ دارم که دراصل توخیابون زندگی میکنه ولی میادپیش من تابهش غذابدم. جدیدا دیدم آب دهنش همش میریزه ولی نه گازمیگیره نه پارس میکنه فقط نگاه میکنه آدمو. میخواستم ببینم هاریه؟ درمان هاری چیه؟
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد