مشکلات دستگاه تنفسی سگ

بیماری تنفسی سگ

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در سگ ها بسیار معمول است و معمولا در توله سگ های جوان، سگ های غیر واکسینه شده و سگ های که ایمنی ضعیف دارند، دیده می شود. بر خلاف گربه ها، سگ به ندرت به آسم یا بیماری های تنفسی آلرژیک مبتلا می شوند. در مواردی که عفونت های دستگاه تنفسی درگیر است، دو نشانه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد: تنگی نفس (دیس پنه) و افزایش تعداد تنفس و سطحی (تاکی پنه).

علایم رفتاری سگ در هنگام درگیری دستگاه تنفسی:
  • سرفه
  • عدسه
  • افزایش تعداد و سطحی شدن تنفس (تاکی پنه)
  • سختنی و تنگی نفس (دیس پنه)
  • له له زدن بیش از حد
  • تنفس با دهان باز نه مثل حالت له له زدن
  • کشیدن گردن و سر به سمت جلو در هنگام تنفس
  • باز کردن آرنج ها به سمت خارج بدن در هنگام تنفس
  • در هنگام سوراخ های بینی بیش از حد باز شوند
  • افزایش حرکات قفسه سینه و شکم ر هنگام تنفس

عفونت های رایج تنفسی سگ:

رینوویروس سگ:

 مسری است و معمولا زمانی اتفاق می افتد که حیوان تحت استرس (به علت سفر، جداسازی و بیماری های زمینه ای) باشد. علائم شبیه به سرماخوردگی انسان است مانند: عطسه، سرفه، سختی تنفس، تب، خستگی و بی میلی.

التهاب  لوزه های سگ:

اغلب در سگ های کوچک به ویژه آنهایی که دارای پوزه کوتاه (پاگ، بوستون تریر، پکینیز و فرنچ بولداگ) هستند، دیده می شود. ممکن است یک یا هر دو لوزه درگیر شود. علائم عبارتند از: استفراغ  یا تهوع مزمن، سرفه مزمن، بی حوصلگی، تغییر در صداهای پارس سگ (تغییرات صدایی)، بی قرار شدن، مشکل در بلع، افزایش ریزش بزاق، ظاهری گرفته.

کنل کاف یا سرفه لانه سگ:

این بیماری تراکئوبرونشیت عفونی سگ است و بسیار مسری است. عفونت به طور عمده در توله سگ های جوان و سگ های سالخورده دیده می شود. استرس به عنوان عامل اصلی باعث این بیماری می شود. علائم  معمول بیماری کنل کاف، سرفه خشکی که بعد از آن سگ اوغ می زند و  ترشحات زرد رنگ بینی است. کنل کاف می‌تواند به برونکوپنومونی پیشرفت کند.

انگل های ریه سگ:

انگل های ریه شامل ترماتود و نمادتودهای هستند که در ریه سگ تغذیه و زندگی می کنند. بسته به میزان عفونت، علائم معمول انگل های ریه شامل سرفه های خشک، عمیق و متناوب، سختی تنفسی و آبریزش مزمن از بینی است. برای تشخیص بیماری، یک آزمایش مدفوع و یا خلط جهت بررسی تخم انگل گرفته  می شود.

پنومونی سگ:

پنومونی یک التهاب حاد یا مزمن ریه ها و مسیرهای هوایی دستگاه تنفسی است. عامل آن عوامل مختلفی همچون باکتری، ویروسی  و انگلی است. پنومونی خط آخر بیماری های تنفسی است و و در صورت عدم درمان، در نهایت به مرگ منجر می شود. علائم بالینی شامل: دیس پنه پیشرونده تنفسی، ترشحات بینی، بی حالی، صداهای ریه ای که در طی نفس کشیدن سگ شنیده می شود، سرفه مزمن و تب است.

چرا سگ سرفه می کند؟ کلیک کنید

تومورهای دستگاه تنفسی سگ:

در سگ ها، تومورهای بینی اغلب بدخیم هستند و ترشحات مزمن بینی (موکوئید، مخاطی یا سرولوژی) بیشترین یافته بالینی است.علائم دیگر عبارتند از: خونریزی از بینی، عطسه متناوب و صداهای نفس کشیدن (خروپف و با دهان باز نفس کشیدن). تومورهای ریه هم اغلب به علت متاستاز تومورهای سایر اندام ها در ریه دیده می شود.

سایر عوامل و بیماری های که باعث ظهور مشکلات در دستگاه تنفسی می شوند:

  • نارسایی قلب که باعث ادم ریه می شود.
  • اتساع و بزرگ شدن قلب
  • کرم قلب
  • تومورها
  • تروما و ضربه به قفسه سینه و پرده دیافراگم
  • عفونت های قارچی
  • احتباس هوا، خون و مایعات در اطراف ریه ها
  • مشکلات مارزادی مانند فتق مادرزادی
  • بیماری عضللات ( عضلات بین دنده ای)
  • کلاپس نای
  • انسداد نای
  • نژادهای که سقف دهان آنها بیش از حد طویل باشد (کام نرم کشیده).
  • نژادهای که پوزه کوتاه هستند و سوراخ بینی کوچکی دارند.
  • بزرگ شدن کبد، معده و طحال
  • آسیت شکم
  • نفخ شکم
  • فلجی قفسه سینه به علت بیماری های مثل فلجی کنه ای سگ
  • برق گرفتگی
  • کم خونی
  • کم بودن سطح اکسیژن خون
  • لخته شدن خون در داخل رگ ها
  • تب
  • استرس و عصبانیت
  • چاقی بیش از حد
  • اسیدوز متابولیک
  • فشار خون بالا
  • پرکاری غده تیروئید
  • مصرف بعضی از داروها
  • آلرژی و حساسیت

سایت دامپزشکی دکتر مبین

93 Comments

  1. امیر نوربخش گفت:

    سلام اقای دکتv من یه توله سگ دارم دیشب عفونت کرده چجوری باید کمکش کنم خوب بشه خواهش میکنم کمکم کنید بردمش کیلینیک گفتن دعا کن براش

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  2. تمن گفت:

    سلام آقای دکتر من یک سگ ۸ ساله دارم که دو هفته هستش بعضی وقتها حالت ذوق زدن پیدا می کنه انگار که چیزی تو گلوش گیر کرده باشه و بعضی وقتها هم که می خواد پارس کنه وقتی خیلی هیجانی میشه نمی تونه خوب پارس کنه ما در خانه سیگار میکشم امکان داره از اون باشه یا چیزی در گلوش مانده ممنون میشم راهنماییم کنین

  3. مانا گفت:

    سلام آقای دکتر پسرم چندشب پیش تک سرفه داشت آخرشب بریمش کلینیک شبانه روزی عکس گرفتن دکتر شیفت گفتن هیچی نیست و قرص پردینرزون ۵ میلی گرم دادن روزی یکی
    سرفه تک و توک ادامه داره

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  4. ساناز گفت:

    سلام سگ من راف کولی هست و بهش آیور مکتین تزریق شده و به بدنش نساخته خیلی وضعیت بدی داره ریه اش هم عفونت کرده غذا توش مونده تب هم داره نفسش خر خر میکنه الان هم طی درمانه سروم درمانی ولی کاری هست که بشه انجام داد؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  5. شیده پناهی گفت:

    سلام من یک شیتزوتریر یک سال و سه ماهه دارم کهاز قبل یک مشکلی داشت که هنوز هم باقی مانده. موقعی کهذدر حیاط بازی میکنیم و دنبال ما میدویا سرفه به شکل عق زدن پیدا میکنه که تشویق به نشستن میکنم ولی باز هم بازیگوشی اجازه بهش نمیده که بشینه. اما سه روز است که خصوصا صبح پس از بیدار شدن سرفه صداداری متل خفه شدن از توی گلو میکنه و در اخر عق میزنه ولی هیچ چیزی از دهان یا بینی بیرون نمیریزه. کمی بی اشتها هم شده. ما در خانه متاسفانه سیگار میکشیم و همینطور شده که با شرمندگی گاهیمرغ با استخوانهم داده ایم. من خودم گزشک هستم وبین تراکیوبرونشیت که نوشته بودید، جسم خارجی در مری. یا حساسیت مردد هستم خواهشمندم کمک بفرمایید. اگر ادرس مورد قبول هم جهت ویزیت این فرسته ما دارید ممنونم برایم ایمیل کنید

  6. شهرام گفت:

    از شما بابت پاسختان بسیار سپاسگزارم

  7. شهرام گفت:

    سلام جناب دکتر ضمن تشکر از شما بنده یک سگ پامرانین ۲/۵ ماهه خریدم پس از یک هفته از خرید شروع کرد به سرفه کردن البته دقیقا بعد از خوردن آب این اتفاق میافته و در انتهای سرفه هاش انگار عطسه می کنه و یا یه حالتی مثل حالت تحوع البته دکتر بردم و شربت کو آموکسی کلاو داده و امروز کلا مدفوع نکرده به شدت نگرانم لطفا راهنمایی فرمایید
    متشکرم

  8. رضا گفت:

    سلام دکتر واقعا ممنون میشم اگه لطف کنید جواب منو هم بدین.
    یه سگ هاسکی دو ساله دارم که از امروز ظهر شروع کرد به سرفه کردن و بعد از سرفه نفس عمیق با صدا میکشه، همونجور که تو مطلب نوشتین، اگر دراز کشیده باشه هم بلند میشه سر و گردنشو میگیره جلو و شروع به نفس کشیدن (دم) با صدی خر خر مانند میکنه، مثل آدمی که گلوش میخاره طرز سرفه هاشم خاصه، الآن که ساعت ۳ نصف شبه، سرفه هاش خیلی کمتره ولی هنوز همونجوری نفس میکشه،البته اینو بگم که نفس کشیدن با صداش مداوم نیست، هر ده دقیقه ای اینجوری میشه،سر شب بردمش بیرون گردش، اصلا بی حال نبود ، همیشه آشغال گوشت مرغ میدادم، دیروز و امروز یه خورده آشغال گوشت قرمز و گوشت کباب شده دادمش، میشه واسه این باشه؟آلرژیه؟ چه چیزی واسش خوبه؟ نمیتونم بخوابم، خواهشا کمکم کنید، واقعا ازتون ممنونم دکتر، خدا خیرتون بده

  9. Hasan گفت:

    سلام دکتر سگ من شیتزو ۲سالشه این بچه دود سیگار زیاد بهش خورده یک مدت یهو نفسش میگیره حالت بالا اوردن خس خس میکرد به مدت ۷.۸ ثانیه یک مدت خوب شد کسی سیگار نکشید جلوش دباره بابام یه مدت سیگار کشید جلوش این خس خس بدجوری کرد به مدت ۱۵ثانیه بدجور خس خس کرد نفس به زور کشید تروخدا بگین چیار کنیم تو خونه درمانش کنم به خاطر کرونا نمیتونم ببرمش دکتر

  10. آمنه گفت:

    سلام دکتر
    من یه توله دو ماهه شیتزو مالتیز دارم.دو سه روزه هر چند وقت یکبار حالت سرفه پیدا میکنه،انگار میخواد چیزی از گلوش خارج کنه ولی نمیتونه ،احساس میکنم نفسش میگیره.دکتر هم گلوشو معاینه کرد و گفت چیزی نیست.ولی این حالتش درست نشده چه کار کنم؟

  11. کریمی گفت:

    سلام خسته نباشید. یک. سگ نگهبان داریم ک حدود دوهفتس مریض شده هفته پیش بردیم دکتر احتمال دادن ک بیماری دیستمپر دارن. تب داشت بی حال و بی اشتها بود حتی پارس هم نمیکرد و چشماش چرک کرده بودن همون روز چن تا امپول زدن روزی هم ی امپول براش نوشتن ک روزی یک سیسی صبحا زیر پرستی تزریق میشه و شبا۲تا قرص کوتریسکول. داشت کم کم حالش بهتر میشد اما دوباره از دیشب یی اشتها شده و هیچی نمیخوره وضعیت تنفسشم خرابه و خلت داره. چون چیزی نمیخوره نتونستیم قرصشو بهش بدیم ی امپول دیگن داره ک هفته دیگ گفتن عضلانی تزریق کنیم. برای بی اشتهاییش چیکار کنیم. خیلی گناه داره. روستاییم تا دو سه روز دیگ امکان بردن ب دکتر نداریم. میشه راهنمایی کنید لطفا

  12. احسان گفت:

    درود برشما.بنده سگی رو مدتی است خریداری نمودم.این حیوان در موقع خواب،گاهی خروپف میکند البته نه با صدای بلند.بعد اینکه خیلی اوقات صدای نفس کشیدنش رو میشنویم و انگار ب سختی نفس میکشه.هنگامی ک از روی زمین بندش میکنم صدای تنگی نفسش میاد وتا وقتی ک بغلم هست راحت متوجه صدای تنفسش میشم.ی حالت دیگه ک چندین بار مشاهده کردم این بوده ک حالتی شبیه تشنج ب حیوان دست میده ولی لحظه ای و سرپا.طوری که سر و گردن رو مقداری جلو میده و مقدار محسوسی سر میلرزه،همزمان ی صدایی مثله نفس عمیق کشیدن ولی مقداری تندتر و سخت شنیده میشه.چندباری یکی دوتا بوده و چندین مرتبه هم چند حرکت ب تکرار بوده.
    متاسفانه اول اینکه در شهرستانم و اینجا دامپزشک نداریم.دوم اینکه از وقتی هم تصمیم گرفتم به دامپزشک و مرکز استان مراجعه کنم گرفار کرونا شدم.
    لطفا راهنمایی کنید چون حاضرم جونمو بدم ولی این حیوان چیزیش نشه
    با سپاس فراوان از شما🙏🙏

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

  13. ندا گفت:

    سلام،با تشکر از اطلاعات مفیدتون
    سگ من پاگ ۲ساله هست که ۵روزیه مواردی مثل نفس کشیدن با بینی باز شده و انقباضات شکمی و باز شدن آرنج ها موقع تنفس رو روزی ۷الی ۸ بار داره دکترشون بعد از معاینه تشخیصشون التهاب گلو بوده بدلیل نژادشون.بهش آمپول دگزا هم تزریق شده ولی بعد از گذشت ۴۸ساعت هنوز بهبودی دیده نمیشه.
    لطفاً راهنمایی کنید آیا خطر جدی وجود داره
    با سپاس

  14. اتنا اكراد گفت:

    سلام خسته نباشید سگ بنده به دود و مواد و چیزهای دیگه که باعث آلرژی میشن حساسیت میده و سینش بعضی اوقات موقع سرفه خس خس میکنه و وقتی خوابه گاهی اوقات صدا میده مخصوصا بعد از اینکه بوی اب و وایتکس بهش خورد امروز درمان خانگی داره یا دارویی میترنید تجویز کنید تا بعد از کرونا؟؟ممنون

  15. الي گفت:

    سلام
    من ژرمن شپردم از صبح حالت تلوتلو خوردن داره اما غذاو آب می خوره دکتر اومد معاینه کرد آمپول ب ١٢ زد بهش و بعد رفتن حالت تنگی نفس داره و انگار که تشنج کنه می افته و نفس نفس می زنه نگرانم چیکار کنم

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

  16. Ali kish island گفت:

    با سلام و وقت بخیر جناب دکتر ممنون از مطالب جدیدتون.من یه پامرانین ۷ ماهه ماده دارم .بشدت پرانرژی و بازیگوش و علاقمند به بازی.به حدی به من وابسته هست که شبها از اتاق خودش بعد اینکه خوابم میبره میاد روی تخت کنار من میخوابه و به دلیل اینکه ما ساکن کیش هستیم کل سال کمتر ایام رو بدون اسپلیت (کولر گازی)سر میکنیم.چند وقته که طی روز دو یا سه بار به شکلی که انگار انسان گریه هق هق کنه و نفس کم بیاره ازش تنفس میبینم و هیچ تغییری به جز بهانه گیری بخاطر اولین دوره فحل شدنش درش ایجاد نشده.دامپزشکهای اینجا هم که واقعا انصاف تو کارشون نیست.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

  17. راحله گفت:

    سلام دکتر وقتتون بخیر من یه توله شیتزو ۴ ماهه دارم که چند روزه ساعتهای اولیه صبح احساس میکنم خیلی تند تند نفس میزنه و یه صدایی شبیه به بالا اوردن در میاره که بعضی وقتها با کف همراهه و گاهی هم چیزی نیست ، جدیدا میبینم در طول روز هم این حالتها رو داره میشه لطفا توضیح بدین مشکل اش چیه؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

  18. شقایق گفت:

    سلام وقتتون بخیر . من یه توله اشپیتز تریر نر ۲ ماهه دارم . وقتی که میخوام از زیر دستاش بلتدش کنم ناله میکنه و دردش میگیره . رفتارش هم توی روز خیلی خوب و آرومه ولی از غروب به بعد انرژیش زیاد میشه و بازیاش زیاد از حد خشن میشن در حدی که انگار داره حمله میکنه و همش گاز میگیره . پیش دامپزشک خودش بردم میگه مشکل رفتاری و اختلال مادرزادی داره . پیش یه دامپزشک دیگه بردم میگه ممکنه دیافراگمش خلل و فرج داشته باشه و مشکل داشته باشه . لطفا راهنمایی کنید که چیکار کنم .

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

  19. فاطمه گفت:

    سلام
    خسته نباشید !(:
    سگ من؛ بعضی وقتا به زور نفس میکشه و خِرخِر میکنه و این موضوع هزازگاهی رخ میدهد و چند ثانیه طول میکشه
    باعث میشه کل بدنش درگیرشه!
    مشکلش چیه؟درمانش؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست عزیز لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

      • ناهید گفت:

        سلام خوب هستید خسته نباشید سگ من هرزگاهی دچار به زور نفس کشیدن میشه و خِرخِر میکنه و چندثانیه هم طول میکشه چیکار بکنم براش ؟

        • دکتر مبین گفت:

          سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

          • اميري گفت:

            سلام
            وقت بخیر
            سگ من هم دچار همین مشکله گاهی اوقات دچار بد نفس کشیدن خرخر کردن میشه در حد چند ثانیه

          • دکتر مبین گفت:

            سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

  20. وحید معلم گفت:

    سلام دکتر جان. مشکل را فرمودین درمانش؟ سگ من چشمش ضربه دیده و عفونت کرده ظاهرا از عفوتت چشم به ریه منتقل و ریه کلا شاید یک بیستم کار می کند. میخوام چشمش رو تخلیه کنم. بعد برای درمان عفونت ریه ش چه کنم. قربانت

    • دکتر مبین گفت:

      سلام
      درمورد تخلیه چشم -در صورت نظر دکتر ارجاع داده شده- هرچی سریعتر اقدام کنید تا چشم دیگر سگ درگیر نشه،‌ درمان عفونت ریه نیازمند به بررسی تاریخچه مثلا مدت زمان درگیری، همراه بودن با سایر علایم مثل سرفه،‌آبریزش و .. همچنین شدت درگیری و مشخصات فیزیکی وغیره باید تصمیم گیری شود.
      تنها صرف دادن دارو، ملاک نیست و باید عوامل تغذیه و محیط زندگی سگ شما مورد توجه قرار گیرد.
      سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

css.php