علت لنگیدن سگ

لنگیدن سگ

در حیوانات هم مشکلات مربوط اندام های حرکتی مثل شکستگی استخوان ها، کش آمدن رباط و عضلات، دررفتگی ها و غیره وجود دارد، که هر کدام می توانند در حرکات طبیعی گام براشتن سگ شما اختلال ایجاد کند. نژاد، اندازه، اختلالات تغذیه، عفونت و فعالیت های شدید و مکرر سگ شما را مستعد به لنگش می کند.

در سگ ها، آرتریت (استئوآرتریت) و ضربه دو مورد از شایع ترین علل لنگش است. مشکلات حرکتی می توانند به صورت ناگهانی و یا در طول زمان مشاهده شوند. به عنوان مثال آرتریت و آسیب به رباط صلیبی در سگ ها معمولا به صورت مزمن و تدریجی ایجاد می شود اما اگر حرکت ناخواسته و شدید باشد ممکن است به صورت حاد و ناگهانی ایجاد شود.

لنگیدن علت های مختلفی مثل مشکلات مربوط به استخوان (هیب دیسپلازی، دررفتگی کشکک و البو دیسپلازی)، عظلات (آتروفی و التهاب)، رباط ها ( پارگی رباط صلیبی)، اعصاب (دیسک بین مهره ای)، بیماری های متابولیکی، بیماری لیم، سرطان و مشکلات مادر زادی دارد و باید توسط دکتر دامپزشک با دقت علل ایجاد آن بررسی شود. در مواردی مثل شکستگی ها، دررفتگی، خونریزی که در یک یا دو دقیقه متوقف نمی شود، تورم شدید، گرم شدن دست و پا و یا کشیدگی اندام باید بلافاصله مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا می دانید چرا گربه شما می لنگد؟

علایم لنگش و لنگیدن سگ:
  • اگر یک اندادم فوقانی دچار مشکل شده باشد،  درهنگام راه رفتن وقتی بر روی دست آسیب دیده وزن گیری می کند، سر خودش را بالا می آورد و وقتی روی دست سالم قدم می گذارد، سر به جای خودش بر می گردد..
  • اگر یک اندام خلفی دچار مشکل شده باشد، در هنگام وزن گیری روی پای آسیب دیده، لگن به همان سمت می افتد و وقتی بر روی پای سالم خودش قدم می گذارد، لگن به جای خودش بر می گردد.
  • اگر هر دو پا دچار آسیب شده باشد، وزن خودش را به سمت دست ها می برد.
  • احساس درد در هنگام لمس محل و بی قراری
  • کاهش دامنه حرکات
  • آتروفی عضلات
  • وضعیت نامناسب بدن در هنگام بلند شدن، ایستادن و دراز کشیدن
  • گام گذاشتن غیر طبیعی در هنگام راه رفتن، دویدن و بالا رفتن
  • علایم عصبی مثل گیجی و لرزش
  • غیر طبیعی بودن اندازه و شکل استخوان و مفاصل
  • ایجاد صدا در هنگان حرکت به علت فرسودگی مفاصل و شکستگی
در رفتگی کشکک زانو یکی از عوامل مهم لنگیدن سگ است. بیشتر بدانید

در مور د پاره شدن رباط صلیبی سگ بیشتر بخوانید. کلیک کنید

سایت دامپزشکی دکتر مبین – مشاوره دامپزشکی آنلاین

43 Comments

  1. ممد گفت:

    سلام آقای دکتر من ی سگ آلابای ۲ ماهه دارم ۲ روز پیش از ی ارتفاع ۱متری افتاد
    خیلی درد داشت و نمیتونس رو پاش واسته بعد نیم ساعت ۱ ساعت درست شد ولی الان لنگ میزنه پاشو فشار میدم درد نداره ولی لنگ میزنه

    • دکتر مبین گفت:

      سلام
      ممکن از ناحیه رباط صلیبی دچار آسیب جزئی شده باشد، بهتر گراف تهی بشه و در صورت لزوم سونو شود

  2. مصطفی گفت:

    سلام. دکتر جان یه شیتزو دوماهه‍ دارم. دست چپ اصلن زمین نمیزاره. یه چهارپایه کنارش بود سرخورده افتاده. احتمال زیاد دست ضربه خورده. ولی اصلن درد ندارم. حتی دستشو بالا پایین میکنم یا فشار میدم دوروزه از این موضوع میگذره.

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      بهش محدودیت حرکتی دهید و اگر شرایطش بهتر نشد حنما عکس گراف تهیه شود و معاینه ارتوپدی شود

  3. آماجگاه گفت:

    دکتر من سگم یکی از دستاش رو همش بالا میگیره،الان سه روزه که اینطوریه،چکار باید کنم

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      من تاریخچه از لنگش پت شما ندارم بهتر معاینه ارتوپدی توسط جراح شود

  4. آرش رجبی گفت:

    با سلام ، سگ من نژاد بومی و نه ماهه هست . مدتی پیش دست راستش می لنگید به تدریج لنگش بدتر شد رفتم عکس گرفت گفت مشکلی نداره . ضد التهاب داد بعد از یه مدت خوب شد . الان چند روزه دست چپش با همون الگو شروع به لنگش کرده . اول دردش کم بود و الان زیاد شده دیگه دستشو زمین نمیزاره .

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست عزیز
      باید معاینه ارتوپدی و نورولوژی بشه

  5. سینا گفت:

    سلام من سر پرستی یه توله هاسکی ماده هفت ماهه رو بر عهده گرفتم، چند ساعت قبل اینکه اینکه من بیارمش با یه سگ پیت بول درگیر شده بوده و دست چپشو از ناحیه نزدیک به کتف گاز گرفته و سوراخ کرده بود، منم تا اوردمش محل زخم رو با اسپری OTC زد عفونی کردم یکی دوروز که گذشت وضعش خیلی بهتر شد به طوری که خیلی کم میلنگید ولی الان دو سه روزیه دیگه اون دستشو زمین نمیزاره واحساس میکنم داره بدترر میشه، از زمانی که گاز گرفته شده ده روزی میگذره ممنون میشم کمکم کنید

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتر یک آزمایش خون عکس گراف گرفته شود و یک دوره آنتی بیوتیک و مدیریت زخم براش درنظر گرفته شود

  6. لیلا دانش رر گفت:

    سلام وقد بخیر اقای دکتر من سگم دست چپش رو نمیتو نه بزاره زمین همین الان این اتفاق افتاد هدستم میزنم درد نمیکنه من فقط با دستمال بستم الان باید چیکار کنم میشه راهنمایی بفرمایی

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر تا دو روز اینده بهتر نشد، بهتر معاینه ارتوپدی شود

  7. سارا گفت:

    سلام وقت بخیر، در نزدیکی منزل ما باغی هست که چند سگ اونجا زندگی میکنن، الان توله های ۳ ماهه دارن، حدود دوهفتس که یکی از توله ها پای راستشو نمیتونه زمین بگذاره، من همه پاها و لگنشو فشار دادم تا بفهمم که جاییش درد میکنه یا نه که دردی نداشت، روی پوستش به شدت کنه داره،دامپزشک هم نتونست تشخیص بده و طبق درخواست ما بهش آمپول آیورمکتین زد، لطفا شما راهنمایی بفرمایین که این بچه چه مشکلی داره، با سپاس فراوان

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  8. نگار راد گفت:

    سلام جناب دکتر عیدتون مبارک ممنون ازذسایت خوبتون من یه سگ اشپیتز چهارساله دارم که سه روز پیش از ارتفاع افتاد از اون روز پاش میلنگه و اونو بالا نگه میداره روز اول بدنشو لمس کردم تا ببینم از کدوم ناحیه درد داره متوجه شدم در قسمت ران احساس درد میکنه ولی بعد روز دوم هرچقدر پاشو ماساژ دادم و کمی فشار دادم هیچ عکس العملی نشون نمیده ولی همچنان پاشو موقع راه رفتن زمین نمیزاره ممنون میشم کمکم کنید خیلی نگرانم

  9. محمد گفت:

    سلام وقت به خیر آقای دکتر . یه سرابی ۴ ساله دارم که روی پاهای عقب اش تعادل نداره خیلی زود خسته میشه و میشینه با پای جلو خودشو رو زمین میکشه ستون فقراتش مشخه . دامپزشک بعد عکس و آزمایش گفته که مشکل کبد داره ولی من خودم فکر میکنم مشکل استخوانی داره مثل آرتروز یا همچین چیزی

  10. محمد گفت:

    سلام وقت به خیر آقای دکتر وقت به خیر . یه سرابی ۴ ساله دارم که روی پاهای عقب اش تعادل نداره خیلی زود خسته میشه و میشینه با پای جلو خودشو رو زمین میکشه ستون فقراتش مشخه . دامپزشک بعد عکس و آزمایش گفته که مشکل کبد داره ولی من خودم فکر میکنم مشکل استخوانی داره مثل آرتروز یا همچین چیزی

  11. کهریزی گفت:

    با سلام دلیل عدم تعادل سک هنگام بلند شدن بدلیل ضعف یکی از پاها چیست؟ در معاینه و فشار درد و ناراحتی در پا ندارد ولی نمی تواند راحت بنشیند یا بلند شود . سن ۱۰ سال

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      باید معاینه شود، احتمال ضعف عصبب عضلانی و وود ارتروز است

  12. نازنین گفت:

    سلام وقت بخیر
    لطفت پیام منو جواب بدید
    سگم حال خوشی نداره
    سگ من نژاد اشپیتز پامر هست و ۴ سالشه
    قبلا پیش کسی بوده که خیلی بد باهاش رفتارمیکرده و اصلا حال خوشی نداشت
    وقتی پیش من اومد عملش کردم و عقیم شد ولی حالا بردمش کوه و بعد دو روز دیدم خیلی میلنگه و تعادل نداره توی راه رفتن
    نمیدونم باید چیکار کنم ممکنه شکسته باشه و اصلا مشخص نباشه؟
    چون وقتی ماساژ میدم دردش نمیاد

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  13. محمود گفت:

    سلام آقای دکتر ی سگ سرابی دارم الان ۶ ماهشه ، از همان تولگی ی کم موقع دویدن پای چپش می لنگید یعنی حالت جهشی میدوید! ولی الان ی خورده بیشتر شده و بعد از کمی دویدن و تحرک خسته میشه و در مقایسه با یک توله ۵ ماهه دیگه خیلی ضعیف تر هست ، خیلی ها پیشنهاد دارو و غذا و … دادن ولی بی فایده بوده ! این هم بگم غذای تولگیش تا ۴ ماهگی بیشتر اسکلت مرغ پخته و گاهی ماکارونی و شیر یا کشک هم میدادم ولی الان بیشتر نُون بربری بهشون میدم !
    ممنون میشم راهنماییم کنید تا اگر زیاد بزرگ نشده درمانش کنم!

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      ابتدا باید از اندام های حرکتی عکس برداری شود و مفاصل و استخوان ها بررسی شود، همچنین تاندون ها.
      در مرحله بعدی باید سیستم قلبی عروقی بررسی شود.

  14. حسن گفت:

    سلام اقای دکتر. من یه سگ نژاد سرابی دارمکه تقریبا یک ماهشه. وقتی گرفتمش خیلی بی حال ضعیف بود و انگل و لرزش و لنگی یکی از دستا رو داشتع. الان همه چیش نرماله الا لنگ زدن دستش. لمس میکنم فشارم میدم اما دردی نداره. شکل غیر عادی هم نداره. اما بازم میلنگه. انگار مچش یهو خالی میکنه و خم میشه.

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  15. شایان گفت:

    با سلام و خسته نباشید.
    سگ ژرمن شپرد ۱۰ ماهه من بدون ضربه یا اتفاقی یه دست و یه پاش لنگ میزنه و عفونت هم داره تو بدنش کلا بی حاله و غذا هم نمیخوره،دامپزشک هنوز نتونسته تشخیص بده مشکلش چیه عکس رادیو گرافی و آزمایش خونش هم موجوده،اگه بتونید کمک کنید بی نهایت ممنون شما خواهم بود.

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

    • علی گفت:

      سلام مشکل سگ شما حل شد
      سگ منم همین مشکل رو داره دستش لنگ میزنه

  16. محمدرضا گفت:

    سلام اقای دکتر یه توله سگ دارم به دنیا که اومد نتونست بلند شه تو سن دو ماهگی کم کم شروع به راه رفتن کرد پاهای عقبش انگار قدرت ندارن تلو تلو میزنه تعادل ندارن الته تو این یک ماهی که شروع به راه رفتن کرده خیلی پیشرفت کرده میشه براش کاری کرد ؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  17. بهناز گفت:

    سلام آقای دکتر من یه سگ نژاد شی هوا هوا دارم ۸ماهه هست.یک هفته قبل که بیدار شده پای راستش رو زمین نمیزاشت.چندتا دامپزشک هم بردم گفتن مشکلی نداره.ولی هنوز مواقع بازی یا راه رفتن پاس رو زمین نمیراذه وقتی هم می‌خوابه پاش رو می‌کشه.از دیشب یه سفتی اندازه بادوم توی پاش پیدا شده.ممکنه راهنمایی کنین؟؟؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  18. اسماعیل گلستانی گفت:

    سلام اقای دکتر ، من یک توله سگ تقریبا دوماهه نژاد لابرادور دارم بصورت ناگهانی متوجه شدم که پاهای عقبی سگ به مرور دچار فلج شدن میشوند ابتدا در بلند شدن و ایستادن کند عمل میکرد و الان تقربا برای ایستادن به پاهای جلو خود متکی است غذای الوده به هیچ وجه مصرف نکرده فقط عفونت چشم داشت که با یه قطره سیپفلاکس درمان شد

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  19. ساناز گفت:

    سلام وقت بخیر امیدوارم پیام منو ببینید آقای دکتر من سگم هاسکی هست و از دو ماهگی وقتی به سرعت میدوه گای راستش تو قسمت زانو دچار اسپاسم میشه و میگیره و لنگان لنگان راه میره تا اینکه زانوشو خم کنم و باز به حالت اول برگردونم تا درست بشه وقتی دارم زانوشو صاف میکنم یهو زانوش یه صدایی میده صدای کلیک میده و درست میشه اونو بردم پیش دامپزشک گفتن باید فیزیوتراپ ببینه گفتن ظاهری هیچ مشکل در رفتگی یا شکستگی یا کش آمدن نداره واقعا گیج شدم میشه شما راهنمایی کنید؟

  20. علی گفت:

    با سلام.. دکتر جان چند روزی متوجه شدم پاهای جلو سگم کج شده ینی پاهاش باز شده به شکل پرانتزی… اگه میشه راهنماییم کنید.. روش درمانش چیه؟ غذا هم بهش پای مرغ و پوست میدم با سپاس از زحمات شما

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

      • سمیرا گفت:

        سلام اقای دکتر سگ سرابی دارم از سه ماهگی دستاش کج شد روی پنجه نمیتونه وایسه دکتر بردم گفتن کمبود کلسیم هسش کلی ویتامین تزریق کردن ولی خوب نشده هردو دسش گچ بستن بازم بی فایده بود بدترم شده اکه امکانش هست راهنمایی بکنید

        • دکتر مبین گفت:

          سلام دوست خوبم
          جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهی

        • مهدی گفت:

          باسلام من یه سگ پامر دارم اما اصل نیست میکسه بعضی موقع ها مخصوصاً موقع بلند شدن و راه رفتن پاهای عقبیشو به حالت باز و با فاصله ازهم قدم بر می‌دارد حالا می‌خوام بدونم چیز مهمی هست و آیا پیاده روی ببرمش.البته درد نداره.
          لازم به ذکر است موقع زدن واکسن انگل دکتر یه آمپول به پشتش زد که خیلی دردش اومد و قرار بود برای ریزش موش از این ویتامین‌ها که شبیه خمیر دندونه بده ولی دوتا بود روی یکیش نوشته بود برای مفاصل به گمانم هر چی بود بعداز زدن اون آمپول اینطوری شد.راستی یه سری قرص سبز رنگ بهش دادن گفتن روزی دوتا بهش بده.ممنون میشم جواب بدین

          • دکتر مبین گفت:

            سلام دوست عزیز
            حتما باید معانیه ارتوپدی بشه احتمال دررفتگی کشکک هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

css.php