بی اشتهایی گربه (Anorexia)؛ انواع بیاشتهایی، علت، علایم و درمان + PDF
بی اشتهایی (Anorexia) یکی از علایم مهم و جدی بیماری ها و مشکلات جسمی است. بی اشتهایی در گربه شما می تواند به صورت ناگهانی و یا به به مرور زمان اتفاق بیفتد. گربه نسبت به خوردن غذا بی میل شده و به مرور وزن آن کاهش و گربه لاغر می شود. نسبت به روزهای معمول، غذای گربه در ظرف باقی می ماند و مصرف غذای آن کم می شود.
بی اشتهایی به دو حالت دیده می شود؛ بی اشتهایی واقعی و یا شبه بی اشتهایی
بی اشتهایی کاذب یا شبه بی اشتهایی: شاید گربه تمایل به خوردن غذا داشته باشد ولی به علت مشکلاتی مانند: التهاب لثه و دهان، بیماری پریودنتال، بیماریهای که ایجاد زخم دهانی (کلسی ویروس) و یا جویدن و بلع غذا را با مشکل روبرو می کنند، با توجه به دردی که دارد، گربه از خوردن غذا دوری کند.
بی اشتهایی واقعی: گربه تمایلی به خوردن غذاا ندارد و نمی خواهد غذا بخورد. بی اشتهایی ممکن است به علت بیماری های باشد که بر سیستم بدن تاثیر می گذارد، معمولا عفونت ها با ایجاد تب، باعث کاهش و یا عدم اشتها گربه می شوند.
علایم بی اشتهایی در گربه:
- ضعف و بی حالی
- عدم توجه
- کاهش وزن
- زردی، زرد شدن پوست
- تنگی نفس
- تغیرات چشمی
- گذراندن بیش از حد زمان با صاحب خود
- پنهان شدن
- افزایش بیش از حد بزاق
- اسهال
- استفراغ
- مشاهده باقی ماندن غذا در ظرف
- عدم دفع مدفوع
- اتساع شکم
- کاهش صدای قلب و ریه
- وجود تب
- بوی بد دهان
- افتادن دندان ها
- خونریزی از لثه و مشاهده خون در بزاق
آیا می دانید که بیماری های دهان یکی از علت های رایج غذا نخوردن گربه است؛
در مورد بیماری پریودنتال در گربه ها چه می دانید؟
علایم بالینی و علت التهاب لثه و دهان در گربه ها چیست؟
علت بی اشتهایی در گربه:
- عوارض دارویی
- فحلی و استروس گربه
- دمای زیاد محیط
- حالت تهوع
- التهاب و زخم معده و روده
- انسداد گوارشی
- سرطان
- وجود درد
- از دست دادن حس بویایی
- بیماری های خود ایمنی
- مسمومیت
- استرس
- تغیر محیط زندگی
- تغیرات ناگهانی غذایی
- دیابت
- بیماری کلیوی
- لیپیدوز کبدی
- مشکلات تیروئید
- پانکراتیت
- التهاب ملتحمه چشم
- آسم
- تب
- زخم و التهاب در لثه و دهان
- بیماری های دندان
- تومور دهان، زبان و گلو
- آسیب عصبی به اعصاب بلع و جویدن
- دردهای عضلانی
- آبسه های چشم
- بیماری پریودنتال
- نارسایی قلبی
- سالخورده شدن
- بیماری های ویروسی مثل کلسی ویروس
بی اشتهایی و یا کم شدن اشتهای گربه، یکی از موارد مهم است که باید فورا جهت بررسی و درمان علت آن توسط دکتر دامپزشک ویزیت شود. شرایط گرسنگی در گربه ها بسیار خطرناک است و باعث لیپیدوز کبدی در گربه میشود.
بی اشتهایی گربه بالغ و سالم به مدت ۲۴ ساعت خیلی خطرناک است، این عدد برای بچه گربه ها کمتر ۶ هفته به ۱۲ ساعت می رسد.
از نظر رفتار شناسی اگر حیوانی دیگری، وارد خانه شود، ممکن است گربه ناراحت شود و میل به غذا خوردن نشان ندهد. بی اشتهایی می تواند ناشی از دوست نداشتن غذا باشد. بی اشتهایی در گربه هایی که دوره درمانی خود را طی می کنند، دیده می شود. اجتناب از مواد غذایی در گربه های مریض، درمان بیماری را دشوارتر می کند.
بهترین کتاب آموزش تصویری اصول نگهداری گربه
درمان بی اشتهایی در گربه:
- سرم
- داروهای ضد درد در صورت وجود درد
- داروهای اشتها آور
- طعم دهندهای غذا
- غذا دادن با تیوب غذایی و یا سرنگ
- افزایش چربی و پروتئین غذا
- ویتامین ها
- داروهای ضدالتهاب
- داروهای ضد تهوع
- داروهای آنتی اسید
سایت دامپزشکی دکتر مبین





301 Comments
سلام من یک گربه حدود دوماهه رو در خیابان پیدا کردم که بسیار بیحال و لاغر و گرسنه بود اوردم خونه و اصلا غذا نمیخوره با سرنگ بهش شیر مخصوص میدم اما خودش نمیخوره و انگار قهر کرده چیکار باید کنم
سلام وقت بخیر
یک گربه خیابانی چندماه پیش در حیاط خانمان سه توله زایمان کرد امروز که با دقت به رفتارشان توجه میکردم مشاهده کردم که دوتوله وزنشان مناسب است تقریبا به اندازه گربه های جوان بالغ و همچنین غذا کافی هم میخورند ولی یکی از آنها بسیار لاغر است و تفاوت وزنی با سه ماه قبلش ندارد امروز که برایشان ماهی بردم سمت غذا رفت مقدار کمی هم خورد اما دوباره به حالت درخواست غذا نشست تمایل به غذا خوردن دارد اما احساس میکنم مشکلی برایش پیش امده روابط خوبی هم با دوتوله دیگر دارد شرایطش فکر میکنم جسمانی باشد نه بدلیل اظطراب راستی این گربه ها اهلی نیستند یعنی اجازه تماس نمیدهند برای همین نمیتوانم پیش دامپزشک ببرم چیکار کنم با توجه به سن و وزنش اگر کمک بهش نرسه قطعا میمیره لطفا راهنماییم کنید
سلام توروخدا پنبه منونجات بدین ازصبح که بیدارشدهغذای موردعلاقش توظرفشه نخورده حتی آب نخورده من خیلی میترسم .اون فقط۴ماهشه چطورمیتونم بفهمم دلیل این غذانخوردن وبیحالی پیشیم چیه؟چیزیش بشه من میمیرم توروخداکمکم کنید
در موارد بی اشتهایی گربه نهایت بعد دو روز حتما باید درمان صورت بگیرد
سلام ووقت بخیر دکترعزیز لطفا راهنمایی کنید گربه منم دوروزه بی اشتها شده وهمش میخابه خیلی نگرانشم ممنون از راهنمایی شما ..
سلام . یک گربه نر حدود ۱۰ ماهه هست . با تعدادی گربه دیگر در حیاط خانه هستند و بهشون غذا می دهیم . حدود دو هفته ای هست که خیلی کم تحرک و کم غذا شده و بنظر میاد بیماره . روزهای اول انگار سرفه می کرد و اسهال داشت . ور شهر ما کلینیک دامپزشکی نیست . میشه راهنمایی کنید
سلام وقتتون بخیر
یه گربه ی ۶ ماهه دارم ک ۳ ماهه ازش دارم نگهداری میکنم.الان حدود ۱ روزه ک هیچی نمیخوره فقط آب میخوره.میره سمت غذا ولی نمیخوره.متوجه شدم اسهالم داره.یبارم بالا آورد.علتش چی میتونه باشه و چیکار میتونم براش بکنم.شرایط دامپزشک بردنم ندارم.میشه بگید چه دارویی براش خوبه تا تهیه کنم
سلام. گربه من تقریبا ۵ ماهشه، دوروزه نمیتونه غذا بخوره و چندبار هم استفراغ کرده، ممکنه راهنماییم کنید؟
سلام آقای دکتر من یع گربه خیابانی دارم در حدود ۵ماهه از اول ضعیف بود از پریروز دیگه نمیتونست تکون بخوره آوردم خونه و جای گرم گذاشتم و با سرنگ شیر دادم دیروز کمی تونست راه بره ولی امروز باز حالش اینجوریه چیکار کنم خوب شه
ممنونم
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
سلام دکتر من ۳تا گربه دارم الان یه گربه اومده زیر زمین خونمون بچه گذاشته. چند وقت بهشون غذا میدادم الان یکی از گربه های خودم هیچ چیز لب نزده از دیشب میشه راهنمایی کنید
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
سلام من یه بچه گربه پنج ماهه دارم که دو سه هفته ست که اسهال گرفته اولش سرماخورده بود یعد بردمش دکتر یهش آنتی بیوتیک و ضد التهاب بهش دادن سرماخوردگی خوب شد الان تب هم نداره فقط اسهال داره اشتهاش هم خیلی کم شده.الان چهار روزه دارم بهش قطره پدی لاکت میدم هر روز برای اسهالش. هیچ دارویی نیست که برای اشتها خوب باشه.وقتی کمی غذا می خوره خیلی می جود ولی زخمی چیزی تو دهانش نیست.دوهفته ست دارم دیوونه میشم
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
سلام من یخ بچه گربه پنج ماهه دارم که دو سه هفته ست که اسهال گرفته اولش سرماخورده بود یعد بردمش دکتر یهش آنتی بیوتیک و ضد التهاب بهش دادن سرماخوردگی خوب شد تب هم نداره فقط اسهال داره اشتهاش هم خیلی کم شده.الان چهار روزه دارم بهش قطره پدی لاکت میدم هر روز برای اسهالش. هیچ دارویی نیست که برای اشتها خوب باشه.وقتی کمی غذا می خوره خیلی می جود ولی زخمی چیزی تو دهانش نیست.دوهفته ست دارم دیوونه میشم
سلام یه گربه تو خونمون بچه گذاشته .گربه بچه ای چند وقته که بیحاله تازگیا اشتها نداره و فقط یه گوشه میشینه و انگار گلوش زخمی هست خیلی لاغر شده خودم بهش با سرنگ شیر یا آب مرغ میدم حالش بدتر میشه چی کارکنم خوب بشه هزنیه دانمپزشک رفتن رو ندارم
قبلا همین برادر همین گربه این مریضه رو داشت بهش آموکسی سیلین ومولتی ویتامین دادم ولی حالش بدتر شد انگار به تدریج لاغر تر و بیحالتر میشن و بد میمیرن
چی کارکنم نمیره خواهش میکنم کمک کنید
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
درود یه گربه دارم که توی خیابون پیداش کردم و چشماش عفوت کرده بود پماد زدم و دکتر گفت بدنشم عفونت داره قرص تتراساکلین و با اب قاطی کردم بهش دادم خورد…خیلی بهتر شد.یهو از غذا خوردن افتاد بعد ۵ روز…بعدم ضعیف شد…روی یه طرفش دراز کشیدو الان ضعیفه کامل حتی راه نمیره…به نظرتون مشکلش چی هست
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید
سلام گربه ی من سه روزه غذا نمیخوره خیلی بی حاله بردمش کلینیک گفتن سرماخورده بوده الان فقط گرفتگی بینی داره مشکل ده ای نداره…ولی خیلی بی حاله همش میخوابه خودم غذا میریزم دهنش میخوره … چیکارش کنم
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام و خدا قوت.
ببخشید یک گربه ماده حدودا ۷ ماه پیش تو حیاط خونه مادرم زایمان کرده. الآن دو ماهه که بچه ها رو ول کرده. از پریروز بچه گربه نر یک دفعه بی اشتها شده. پریروز نصف همیشه غذا خورده، دیروز لب به غذا نزده و امروز اندازه یک بند انگشت ماهیچه گوساله، یک بند انگشت ماهی تن و کمی آب خورده. می دونم که یک گربه نر هم اطراف هست که بهشون حمله می کنه و این دوتا می ترسند خیلی. خواهرش رو هم ماه پیش زخمی کرد که با مراجعه به دامپزشک خوب شد ولی اون اشتها داشت. این یکی یک دفعه بی اشتها شده. باید به دامپزشک مراجعه کنم؟ یا می تونم کاری خودم براش بکنم؟ ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من یه گربه خیابانی پیده کردم ولی انگار نژاد داره .کمبود وزن داره و لاغره نمیدونم چیکار کنم میشه کمک کنید؟؟؟
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
منگربم ۷ ماهشه ۴ روزه غذا نمیخوره دو بار استفراغ کرده امروزم اسهال داشته
بردمش پیش دامپزشک فاموتیدین و اینا دادن
بهش دادم خورد اولش تف کرد
بعدش بالا آورد
چیکارش کنم😭😭😭😭
سلام دوست خوبم
از طریق ایسنتاگرام بهم پیام بدید
سلام گربه من ماده ست بیرونه سه روز پیش بچشو گم کرد بعدش افسردگی گرفت و غذا نخورد مرغ آبپز میدادم بو میکرد لیس میزد فقط. بستنی گربه واسش خریدم یبار خورد دفعه دوم فقط نصفشو خورد. میخوره فقط در حد خیلی خیلی کم. ناله هم گهگاهی میکنه. از بچگیش نسبت ب بقبه گربه ها یکم دیرتر غذاشو میخورد.
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام روزتون بخیر ببخشید خواهر من به چند تا بچه گربه خیابانی غذا میده ، یکیشون دو روزه بی حال و بی اشتها شده میاد ولی غذا نمی خوره و یه گوشه کز میکنه امروز با دهن باز یه جا مچاله شده بود اونقدر اهلی نیست که بتونه ببره دامپزشکی، میشه راهنمایی کنید چی بهش بدیم
سلام دوست خوبم
از طریق ایمیل ارسالی یا پیج اینستاگرام و یا چت مستقیم سایت ( آیکون پایین صفحه سمت راست) در تماس باشید
سلام ، وقت بخیر
یه گربه خیابونی مدت ۵سال که به خانه ما رفت و آمد میکنه ، چندوقت احساس میکنم کم غذا میخوره و بی حال شده ، میشه لطفا بهم کمک کنید؟
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من یک گربه ۶ ماهی دارم ۲ ۳ روزه بی اشتهاست غذا میارم براش میاد سمت غذاش با اشتیاق ولی نمیخوره چند بار با سورنگ به زور بهش غذا دادم ولی اونم به زوره فقط مالت رو میخوره خیلی نگران شم
سلام دوست خوبم
جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید