بی اشتهایی گربه (Anorexia)؛ انواع بیاشتهایی، علت، علایم و درمان + PDF
بی اشتهایی (Anorexia) یکی از علایم مهم و جدی بیماری ها و مشکلات جسمی است. بی اشتهایی در گربه شما می تواند به صورت ناگهانی و یا به به مرور زمان اتفاق بیفتد. گربه نسبت به خوردن غذا بی میل شده و به مرور وزن آن کاهش و گربه لاغر می شود. نسبت به روزهای معمول، غذای گربه در ظرف باقی می ماند و مصرف غذای آن کم می شود.
بی اشتهایی به دو حالت دیده می شود؛ بی اشتهایی واقعی و یا شبه بی اشتهایی
بی اشتهایی کاذب یا شبه بی اشتهایی: شاید گربه تمایل به خوردن غذا داشته باشد ولی به علت مشکلاتی مانند: التهاب لثه و دهان، بیماری پریودنتال، بیماریهای که ایجاد زخم دهانی (کلسی ویروس) و یا جویدن و بلع غذا را با مشکل روبرو می کنند، با توجه به دردی که دارد، گربه از خوردن غذا دوری کند.
بی اشتهایی واقعی: گربه تمایلی به خوردن غذاا ندارد و نمی خواهد غذا بخورد. بی اشتهایی ممکن است به علت بیماری های باشد که بر سیستم بدن تاثیر می گذارد، معمولا عفونت ها با ایجاد تب، باعث کاهش و یا عدم اشتها گربه می شوند.
علایم بی اشتهایی در گربه:
- ضعف و بی حالی
- عدم توجه
- کاهش وزن
- زردی، زرد شدن پوست
- تنگی نفس
- تغیرات چشمی
- گذراندن بیش از حد زمان با صاحب خود
- پنهان شدن
- افزایش بیش از حد بزاق
- اسهال
- استفراغ
- مشاهده باقی ماندن غذا در ظرف
- عدم دفع مدفوع
- اتساع شکم
- کاهش صدای قلب و ریه
- وجود تب
- بوی بد دهان
- افتادن دندان ها
- خونریزی از لثه و مشاهده خون در بزاق
آیا می دانید که بیماری های دهان یکی از علت های رایج غذا نخوردن گربه است؛
در مورد بیماری پریودنتال در گربه ها چه می دانید؟
علایم بالینی و علت التهاب لثه و دهان در گربه ها چیست؟
علت بی اشتهایی در گربه:
- عوارض دارویی
- فحلی و استروس گربه
- دمای زیاد محیط
- حالت تهوع
- التهاب و زخم معده و روده
- انسداد گوارشی
- سرطان
- وجود درد
- از دست دادن حس بویایی
- بیماری های خود ایمنی
- مسمومیت
- استرس
- تغیر محیط زندگی
- تغیرات ناگهانی غذایی
- دیابت
- بیماری کلیوی
- لیپیدوز کبدی
- مشکلات تیروئید
- پانکراتیت
- التهاب ملتحمه چشم
- آسم
- تب
- زخم و التهاب در لثه و دهان
- بیماری های دندان
- تومور دهان، زبان و گلو
- آسیب عصبی به اعصاب بلع و جویدن
- دردهای عضلانی
- آبسه های چشم
- بیماری پریودنتال
- نارسایی قلبی
- سالخورده شدن
- بیماری های ویروسی مثل کلسی ویروس
بی اشتهایی و یا کم شدن اشتهای گربه، یکی از موارد مهم است که باید فورا جهت بررسی و درمان علت آن توسط دکتر دامپزشک ویزیت شود. شرایط گرسنگی در گربه ها بسیار خطرناک است و باعث لیپیدوز کبدی در گربه میشود.
بی اشتهایی گربه بالغ و سالم به مدت ۲۴ ساعت خیلی خطرناک است، این عدد برای بچه گربه ها کمتر ۶ هفته به ۱۲ ساعت می رسد.
از نظر رفتار شناسی اگر حیوانی دیگری، وارد خانه شود، ممکن است گربه ناراحت شود و میل به غذا خوردن نشان ندهد. بی اشتهایی می تواند ناشی از دوست نداشتن غذا باشد. بی اشتهایی در گربه هایی که دوره درمانی خود را طی می کنند، دیده می شود. اجتناب از مواد غذایی در گربه های مریض، درمان بیماری را دشوارتر می کند.
بهترین کتاب آموزش تصویری اصول نگهداری گربه
درمان بی اشتهایی در گربه:
- سرم
- داروهای ضد درد در صورت وجود درد
- داروهای اشتها آور
- طعم دهندهای غذا
- غذا دادن با تیوب غذایی و یا سرنگ
- افزایش چربی و پروتئین غذا
- ویتامین ها
- داروهای ضدالتهاب
- داروهای ضد تهوع
- داروهای آنتی اسید
سایت دامپزشکی دکتر مبین





301 Comments
گربه مادههست که نزدیک یکسال میاد حیاطمون،یهو چند روز نیامد ولی امروز که اومده بیحال واصلا غذا نمیخوره،از جاش تکون نمیخوره ،خیلی اب میخوره،چکار کنم براش
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من یه گربه شش ماهه دارم که دندونهای نیشه پایینش تو این هفته افتاد .و دندونه جدید درآورده ولی از امروز صبح که دندونه دومش افتاد خیلی بی اشتها شده و خیلی میل به غذا خوردن نداره علتش چی میتونه باشه لطفا کمکم کنید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من یه گربه بمبئی هفت ماهه دارم که با داداش هاش بزرگ شده بود و الان چند روزه اوردمش خونه ولی هیچی نمیخوره دوروزه نه ادرار و نه مدفوع کرده فقط آب میخوره خیلی خیلی هم بیحاله اصلا نا نداره تکون بخوره خیلی نگرانم.میشه کمک کنین؟بنظرتون میتونه از جدا شدن از داداش هاش باشه؟ دوهفته قبل هم دستش انگار له شده بود بعد بهش دوتا امپول زدیم و دامپزشک(بعدافهمیدیم ازگربه سردرنماورد و بیشتر رو گاو کار میکرد)دوتا از دندوناشو کشیدوگفت دندوناش عفونت دارن غذانخوردنش میتونه از دندون هاش هم باشه؟ میشه بگین چیکارکنم؟ خیلی ممنون میشم
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام وقت بخیر . ی بچه گربه خیابانی هست ک حدود ۷ ماه هست هر روز بهش غذا میدادم .. خیلی شیطون و بازیگوش بود . توو حیاط براش لونه درست کردم توو اون میخوابه دیگه …۴ روزه ک بی حال شده و غذاش کم شده بی میله ب غذا خوردن .. ناله میکنه … این چن روز ظهر میخابه تا نزدیکای غروب ….. نمیدونم مشکلش چیه . ممنونمیشم راهنمایی کنین خیلی نگرانم براش گناه داره ..
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من بچه گربه ای دارم که به سرپرستی گرفتمش از یه روستای دیگه و الان دو روزه غذا نمیخوره همش خوابه کمی آب و شیر میخوره اما گوشت چرخ کرده ای که خیلی دوست داشت رو الان نمی خوره البته مرغ بود الان چون ندارم بهش گوشت چرخ کرده میدم که نمی خوره می خوام بازی کنه و شاد باشه به صدا ها توجه میکنه و موقع دستشویی بلند میشه این بی حالی چطوری رفع کنم تو رو خدا بگین 😭😭😭😭
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام گربم دوروزه آب و غذا نمیخوره خیلی کند حرکت میکنه و راه میره خواهش میکنم بگید چیکار کنم دسترسی به دامپزشک ندارم و اینکه باردار هم هست میخواد غذا بخوره بالای ظرف آبش هم میره اما نمیخوره
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام شبتون بخیر
گربه من از صب غذا نخورده مریضم نمیتونم ببرمش دکتر ، ظهر خیلی سر وصدا کرد و غذا جلوش گذاشتم نخورد ، عصری هم مرغ گذاشتم براش نخورد ، بعدشم خوابیده کلا ، یعنی مریض شده؟ خیلی شکموعه از غذا نمیگذشت هیچوقت
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام آقای دکتر. من یه دختر کوچولوی ۶ ماهه دارم که اشتهاش کم شده، مجبور میشم با بازی کردن باهاش بهش غذا بدم که البته خیلی کم میخوره، مدتیه داره دندوناش میوفته و همینطور بزاق دهنش نسبت به گذشتع بیشتر شده. من خیلی دوسش دارم تمام زندگیمه، ممکنه لطف کنین منو راهنمایی بفرملیین؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام من ی گربه پرشین ماده۹ماهه دارم حدود ی ماه پیش ۲٫۳روز پشت سرهم بهش گوشت قرمز خام دادم بعد ی هفنه که دیدم خیلی بیحاله و بی اشتهاا شده بردمش دامپزشکی که ۵روز پشت سرهم گفتن بیارینش و سرم و انتی بیوتیک بهش زدن بعد حدود ی هفته غذا خوردنش بهتر شد ولی یهو دیروز بازم کم غذا خورد (البته بعد سرم درمانی موقع خواب ادرار میکرد وبازهم تعادل اولیه رو نداشت)و امروز صبح زود تو فواصل نیم ساعتی ۳بار استفراغ کرد بردمش دامپزشکی دکتر گفتن احتمالا ایدز داره درصورتی که نه جفتگیری داشته و نه گاز
بازم بهش سرم وصل کردن و درهمون حین۲بار بالا اورد ازش خون گرفتن که ازمایش کنن من خیلی نگرانم یعنی ی گربه خونگی که باگربهای دیگه ارتباط نداشته چجوری ممکنه ایدز داشته باشه و حتی اگه ازمادر گرفته باشه چرا تو این۹ماه هیچ علائمی نداشته؟بااینکه قبلا سرمای کوچولو خورده بود اما سریع خوب شد
ممکنه تشخیص اشتباه باشه؟گربم التعاب لثه و اسهال و عفونت گوش هم نداره و دردی هم واسه تخلیه مثانه نداره ۷۰۰٫۸۰۰گرم کاهش وزن داشته امروزم که فقط مقداری شیر خورده و به همین دلیل خیلیی بیحاله و به سختی راه میره(چون استفراغ داشته ضعیف شده)
ممنون میشم جواب بدین
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام روزبخیر
منم مثل دوستان سوالی در ارتباط با گربه ماده ای که تو پارکینگمون هست و چند روزه بی اشتها شده دارم.
الان دو سه روزه که اصلا هیچی نمیخوره یا خیلی کم اب مرغ میخوره و کنار پارکینگ همش در حال استراحته و امروز موقعی که داشت خودشو تکون میداد(منظورم حرکتیه که وقتی گربه خیس باشه انجام میده که هرچی رو بدنشه بریزه) تعادلش رو کمی از دست داد.
کلا هم تو این سه سالی که ما تو این ساختمون هستیم اصلا بچه دار نشده یعنی چند بار حامله شد ولی بچه هاش مردن . دفعه اخریم که اول سال حامله شد ،مدام ناله میکرد و ترشحات خونی ازش فقط خارج میشد که بعد مدتی خوب شد. نوازشش هم که میکنم، موقع دم ، دستم که رو پشتشه ، لرزه و خرخری رو حس میکنه (منظورم اون خر خر گربه که موقع استراحت داره نیست). به نظر شما این گربه مشکل جدی داره؟ بابت بی اشتهایی الانش چیکار کنم؟
ایمیلمم به درستی وارد کردم ممنون میشم راهنماییم کنید.
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
ممنون میشم راهنمایی کنین 🙏🏼🙏🏼
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
عرض ادب و خسته نباشین یک گربه تو پارکینگ داریم که همیشه من و یکی از همسایه ها بیشتر بهش غذا میدیم. همینجا به دنیا اومده واصلاً برای غذا بیرون نرفته. الان دو روزه غذا نمیخوره فقط میاد که نوازشش کنیم. ماست دوست داره و مرغ و الانم براش تن ماهی گذاشتیم ولی هیچ کدومو دو روزه لب نزده. چه کاری براش بکتیم؟
سلام یه بچه گربه تو حیاط ما زندگی می کنه که الان حدودا ۶ ماهه هست و ما بهش غذا می دیم چند روزه متوجه شدم که غذا نمی خوره و کاهش شدید وزن داره انروز رفتم بهش غذا بدم دیدم استفراغ زرد کرده و اب دهنش آویزونه و اینکه شدیدا لاغر شده و نمی تونه رو پاهاش وایسته و اینکه شدیدا گوشه گیر شده متاسفانه دسترسی به دامپزشک ندارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید خیلی ناراحتم براش
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه ۴ ماهه dsh دختر دارم. دو ماهه که از صاحب قبلی گرفتمش. اشتهاش از همون اول کم بود. الان کمتر شده. امروز خیلی کم غذا خورد. وزنش ۲۱۵۰ گرمه. گاهی اسهال میشه. فقط غذای خشک فیدار رو خوب میخوره . غذای خونه طبق دستور صاحب قبلیش میدم ولی کم میخوره. چکار کنم؟ قرص ضد انگلشو خورده واکسن هم زده.
سلام
گربه من چهار سالشه
به صورت معمول باید بگم خوش اشتهاست ولی به یکباره لب به غذایی که هر روز میخورده نمیزنه و مجبور میشم غذا خشکش را عوض کنم.
کنار غذا خشکش بهش غذای تر هم میدم.
الان چند وقته کم اشتها شده….غذاهایی را هم که دوست داره و اولش با اشتیاق پیگیرشه کم میخوره
وزنش کم شده
تحرک و شیطنت داره
خوابش ولی زیاد شده
به نظر شما باید نگرانش باشم؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام خسته نباشید یه گربه تو پله های اضطراری ما زندگی میکنه که همیشه ما براش غذا میزاشتیم الان سه روزه که غذا نمیخوره و فقط میاد غذا رو بو میکنه و میره براش مرغ بدون ادویه گذاشتم و زرده تخم مرغ هیچکدوم رو نخورده خیلی آروم شده قبلا هم غذاش خوب بود هم کلی بازی میکرد الان همش میخوابه ممکنه بگید چیکار کنم ؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام خسته نباشید یه گربه رو ما از بچگی تو حیاطمون بهش غذا دادیم و کاملا دستی شده و باهمون بازی میکنه تقریبا دو سالش هست ولی الان سه چهار روز هست که خیلی بی حال هست نه غذا میخوره نه بازی میکنه فقط خوابیده و چندبار سعی کردیم با سرنگ بهش شیر بدیم اما میل به خوردن نداره و واسه قورت دادن اذیت میشه و انگار یه چیزی تو گلوش گیر کرده یا دهنش زخم هست شرایط دامپزشکی رفتن هم نداریم خواستم ببینم چیکار کنیم خوب شه😭
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام وقتتون بخیر
ببخشید یه گربه ای تو حیاط ما سه تا بچه اورده مرداد ماه بود تا الان که مادرشون ولشون کرد از غذایی ک خودمون میخوردیم بهشون میدادیم ولی یکیشون یه ۱۰روزه اسهال شده بود و هیچی نمیتونست بخوره من بردمش دامپزشک کلیم پول گرف ولی خوب نشده اون دوتایه دیگم مریضن و هیچ کدومشون غذا نمیخورن خیلی دلم براشون میسوزه میشه یه راهنمایی بکنین ممنون میشم
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام
گربه من تازه دوماهش تموم شده رفته توی سه ماه از دیروز بعدازظهر به غذا بی میل شده بی حال نیست بازیگوشی هم میکنه ولی لب به هیچی نمیزنه
میشه لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه من ماده است و پرشین و حدود یکسال و هشت ماههشه و فحل شده و مشکوک به اف ای پی بود و دکتر زیاد بردیم گفتن بهتره بعد دوسالگی عقیم شه مشکلی که داره کلا بد غذا است و جدیدا اصلا غذا نمیخوره و بزور بهش غذا میدیم و بشدت لاغر شده و چشماش ضعفو نشون میده چه باید کرد خیلی ناراحتیم میترسیم طلف بشه
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.