بی اشتهایی گربه (Anorexia)؛ انواع بیاشتهایی، علت، علایم و درمان + PDF
بی اشتهایی (Anorexia) یکی از علایم مهم و جدی بیماری ها و مشکلات جسمی است. بی اشتهایی در گربه شما می تواند به صورت ناگهانی و یا به به مرور زمان اتفاق بیفتد. گربه نسبت به خوردن غذا بی میل شده و به مرور وزن آن کاهش و گربه لاغر می شود. نسبت به روزهای معمول، غذای گربه در ظرف باقی می ماند و مصرف غذای آن کم می شود.
بی اشتهایی به دو حالت دیده می شود؛ بی اشتهایی واقعی و یا شبه بی اشتهایی
بی اشتهایی کاذب یا شبه بی اشتهایی: شاید گربه تمایل به خوردن غذا داشته باشد ولی به علت مشکلاتی مانند: التهاب لثه و دهان، بیماری پریودنتال، بیماریهای که ایجاد زخم دهانی (کلسی ویروس) و یا جویدن و بلع غذا را با مشکل روبرو می کنند، با توجه به دردی که دارد، گربه از خوردن غذا دوری کند.
بی اشتهایی واقعی: گربه تمایلی به خوردن غذاا ندارد و نمی خواهد غذا بخورد. بی اشتهایی ممکن است به علت بیماری های باشد که بر سیستم بدن تاثیر می گذارد، معمولا عفونت ها با ایجاد تب، باعث کاهش و یا عدم اشتها گربه می شوند.
علایم بی اشتهایی در گربه:
- ضعف و بی حالی
- عدم توجه
- کاهش وزن
- زردی، زرد شدن پوست
- تنگی نفس
- تغیرات چشمی
- گذراندن بیش از حد زمان با صاحب خود
- پنهان شدن
- افزایش بیش از حد بزاق
- اسهال
- استفراغ
- مشاهده باقی ماندن غذا در ظرف
- عدم دفع مدفوع
- اتساع شکم
- کاهش صدای قلب و ریه
- وجود تب
- بوی بد دهان
- افتادن دندان ها
- خونریزی از لثه و مشاهده خون در بزاق
آیا می دانید که بیماری های دهان یکی از علت های رایج غذا نخوردن گربه است؛
در مورد بیماری پریودنتال در گربه ها چه می دانید؟
علایم بالینی و علت التهاب لثه و دهان در گربه ها چیست؟
علت بی اشتهایی در گربه:
- عوارض دارویی
- فحلی و استروس گربه
- دمای زیاد محیط
- حالت تهوع
- التهاب و زخم معده و روده
- انسداد گوارشی
- سرطان
- وجود درد
- از دست دادن حس بویایی
- بیماری های خود ایمنی
- مسمومیت
- استرس
- تغیر محیط زندگی
- تغیرات ناگهانی غذایی
- دیابت
- بیماری کلیوی
- لیپیدوز کبدی
- مشکلات تیروئید
- پانکراتیت
- التهاب ملتحمه چشم
- آسم
- تب
- زخم و التهاب در لثه و دهان
- بیماری های دندان
- تومور دهان، زبان و گلو
- آسیب عصبی به اعصاب بلع و جویدن
- دردهای عضلانی
- آبسه های چشم
- بیماری پریودنتال
- نارسایی قلبی
- سالخورده شدن
- بیماری های ویروسی مثل کلسی ویروس
بی اشتهایی و یا کم شدن اشتهای گربه، یکی از موارد مهم است که باید فورا جهت بررسی و درمان علت آن توسط دکتر دامپزشک ویزیت شود. شرایط گرسنگی در گربه ها بسیار خطرناک است و باعث لیپیدوز کبدی در گربه میشود.
بی اشتهایی گربه بالغ و سالم به مدت ۲۴ ساعت خیلی خطرناک است، این عدد برای بچه گربه ها کمتر ۶ هفته به ۱۲ ساعت می رسد.
از نظر رفتار شناسی اگر حیوانی دیگری، وارد خانه شود، ممکن است گربه ناراحت شود و میل به غذا خوردن نشان ندهد. بی اشتهایی می تواند ناشی از دوست نداشتن غذا باشد. بی اشتهایی در گربه هایی که دوره درمانی خود را طی می کنند، دیده می شود. اجتناب از مواد غذایی در گربه های مریض، درمان بیماری را دشوارتر می کند.
بهترین کتاب آموزش تصویری اصول نگهداری گربه
درمان بی اشتهایی در گربه:
- سرم
- داروهای ضد درد در صورت وجود درد
- داروهای اشتها آور
- طعم دهندهای غذا
- غذا دادن با تیوب غذایی و یا سرنگ
- افزایش چربی و پروتئین غذا
- ویتامین ها
- داروهای ضدالتهاب
- داروهای ضد تهوع
- داروهای آنتی اسید
سایت دامپزشکی دکتر مبین





301 Comments
سلام وقت بخیر
یه گربه ماده تقریبا ۱ماه میاد پای پنجره ما من بهش غذا میدادم
قبلا یکی دوباری که میومد حامله بود این یک ماهی که بچه هاش به دنیا اومدن من بهش غذا میدادم
الان دو سه روزه هیچی نمیخوره فقط هر غذایی بهش میدم بو میکنه ولی نمیخوره فقط میاد پای پنجره همش نگاه میکنه،تقریبا روزی ۲ ساعتم همونجا میخوابه
شرایط بردنش پیش دامپزشکو ندارم میشه راهنمایی کنید چکار کنم که غذا بخوره
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
سلام وقت بخیر
دوتا بچه گربه از حدود دو ماه پیش اومدن تو حیاط ما و من بهشون غذا میدادم الان دو روزه که اصلا چیزی نمیخورن و خیلی هم بیحال هستن میشه لطفا منو راهنمایی کنید که چی بهشون بدم؟
ممنون
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
سلام دکتر من نزدیک یک سال هست یک گربه داخل حیاط برامون دوتا گربه گذاشت الان دوروزه یکیشون خیلی حالش بده امروز من هرکاری کردم غذا نخورد خیلی خیلی لاغر شده فقط اب خورد که فکر میکنم طب داره انهم بالا اورد خیلی بیحاله روپا بند نیست تنها کاری که تونستم کنم اب نمک و شکر قاطی کردم خورد حسابی فعلا منتظرم ببینم چی میشه راهنمایی میشه کنید منو ممنون میشم تو خونه چی بهش بدم
باسپاس
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
سلام دکتر ۲ روز گربه من غذاش کم شده صدای گربم عوض شده انگار گرفته باشه بی حال هستش همش میخوابه لطفا راهنمایی کنید چی کار کنم به نظر شما چش شده
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام و روزبخیر
۱ گربه ای در حیاط ما ۳ تا بچه بدنیا آورد ۲ ماه پیش.در این مدت بیشتر از غذای خودمون به مادر میدیم و میخوره.
بچه ها بیشتر شیر مادرشون رو میخورن و تازگی ها غذایی که به مادرشون میدیم رو لیس میزنند و یک مقدار خیلی کمی هم میخورن.
در این مدت ۲ ماه یکی دو بار دیدم استفراغ کردن بچه ها و بعضی وقت ها اسهال شدن…
الان یکی از بچه ها خیلی بیحال هستش. هم لاغر شده و هم اینکه خیلی خیلی کم شیر مادرش رو میخوره و غذای دیگه نمیخوره بر عکس اون دوتای دیگه
به ندرت شیر میخوره بعضی وقت ها آب میخوره …
همین گربه حدود ۱ ماه پیش خیلی سخت مدفوع میکرد و بنظر میرسید مدفوعش خیلی خشک هستش چون نمیتونست درست مدفوع کنه و باید حتما پاک میکردیم پشتش رو با دستمال.
نسبت به اون ۲ بچه گربه دیگه بی حال تر هستش و ضعیف تر…
اونا با هم بازی میکنن ولی این بیشتر یک گوشه میشینه…
متاسفانه دامپزشک های شهر ما زیاد حرفه ای نیستن، در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.
با تشکر فراوان
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد
سلام من شیش تا بچه گربه یک ماهه رو که مادرشون مرد اوردم تو حیاط خونه و تا الان ک تقریبا دوماهشونه ازشون مراقبت کردم غذاشون خیلی خوب بوذ و همیشه سرحال بودن ولی الان دو سه روزه هیچی نمیخورن نمیدونم چیکار کنم فقط یکیشون خیلی کم غذا خورده بقیه همه لب به غذا نمیزنن یکی دوتاشونم دیدم که اسهال بودن امروز خواهش میکنم کمکم کنین من نمیتونم ببرمشون پیش دامپزشک. از لحاظ بیحالی ام فک میکنم بیخال نشدن فقط لاغر شدن تو این سه روز
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه من الان دو ماهه که بچه ش به دنیا اومده… امروز از ظهر خیلی بی اشتها شد … چیزی نمیخوره ولی میره پیش بچه هاش بهشون شیر میده …تا ظهر ک غذا میخورد خیلی خوب بود ولی شب ک اومدم بهش غذا بدم اصلا نمیخوره..من شرایط بردن پیش دامپزشک رو ندارم فعلا امکانش هست راه حلی پیشنهاد بدین؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام
من یه پرشین ۲ساله رو به تازگی خریدم، از روز اول به خاطر استرس جابه جایی غریبی میکرد ولی غذاشو میخورد اما روز قبل جایی بودیم بردیمش دامپزشکی برای معاینه که مشکلی نداشت بعد از اون رفتیم منزل برادرم که سگ خونگی نگهداری میکنن، دقیقا از اون روز به بعد که تقریبا ۳۶ ساعت میگدره خیلی بی اشتها شده و غذاشو خیلی خیلی کم میخوره، البته اینم بگم که همون روز یک ظرف غذای جدید هم براش گرفتم و ظرف قبلیشو عوض کردم، میخواستم ببینم ممکنه تمام این چیزایی که توی یک روز براش اتفاق افتاده باعث این بی اشتهایی باشه؟
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
با عرض سلام و احترام
من یک گربه ماده یک سال و نیمه دارم که به تازگی مادر شده. گربه داخل خانه نمیاد و من هر روز بهش غذا میدم. الان دو روز هست که اصلا غذا نمی خوره و خودش رو به زور سر پا نگه می داره. بسیار لاغر شده و ستون فقراتش از زیر پوست پیداست. فقط طی این دو روز بیش از همیشه آب می خوره. از شما خواهش می کنم که من رو راهنمایی کنید. به فکرم رسید که مقداری آنتی بیوتیک داخل آبش بریزم ولی اصلا نمی دونم که چه قرصی و به چه میزان باید به گربه داده بشه. هیچ علائم ظاهری از جمله بیرون ریختن بزاق دهان و یا آبریزش بینی و یا عطسه نداره. من هم به دلیل شیوع بیماری کرونا و ریسک بالای ابتلای خودم، نمی تونم ببرمش کلینیک دامپزشکی. از شما خواهش می کنم کمک کنید. ضمنا من بچه هاش رو ندیدم و نمی دونم که زنده هستند یا نه.
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال گردید.
سلام خسته نباشید
گربه من ١سال و ٢ماهشه ، خیلییی شکمو هست و تقریباً هرررر چیزی که بش بدی میخوره ،
الان ٣-۴روزه خیلی بی اشتها و بی حوصله شده همش غذاش تو ظرف میمونه و تقریباً ٢روزی یه بار مدفوع میکنه
انگار حوصله هیشکیو نداره…. این روزا خیلی میبرمش تو حیاط که حالش بهتر شه ولی بغلم میگیرم زمین نمیذارمش… ممکنه گربه های دیگرو میبینه بدو بدو میکنن حسودیش شه!؟ چون نه غذاشو عوض کردم نه شرایطی تغییر کرده یه اینجوری شده… :((((
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام
گربه من نزدیک دو ماهشه ۲ روزه اشتها نداره فقط ماست میخوره دیگه هیچی نمیخوره چند هفته هم هست اسهال داره
باید چه درمانی رو واسش پیش بگیرم؟مرسی
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه من ۴ روزه هیچی نمیخوره هر چی جلوش میزارم خیلی بی توجه هیچ صدایی ازش در نمیاد و اصلن حال نداره دیگ راه بره همش خوابه چیکار کنم
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام، ببخشید گربه من الان یک هفته میشه اصلا لب به غذا نمی زنه و فقط آب زیاد میخوره با اینکه بی حال نیست و به نظر بیمار نمیرسه ولی نمیدونم چرا اینطوری شده…دامپزشک حیوانات خانگی هم توی شهری که ما هستیم نداریم… باید چیکار کنم
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام دکتر وقت بخیر
من ی بچه گربه پرشین خریدم که یبوست داشت دبردمش دامپزشکی و حالش بهتر شد دارو داد دامپزشک که یبوستش رفع شد و الان تقریبا ۱۴ روزه که رسیده حالش خوبه میپره اینور و انور بازی میکنه غذاشم خیلی خوب بود بهتر بگم پرخور ولی از دیروز غذاش کم شده و نمیخوره میاد یکم از غذا نخورده برمیگرده میره براهمونم آب مرغ میریزم حداقل اون مواد مورد نیاز بدنشو تامین کنه چیکارش کنم ممنون میشم راهنماییم کنید ی چیز دیگه اونم دیدم غذا نمیخوره آبگوشت درست کردم و گوشتشو شستم و دادم اونو زودی خورد ولی ی بار دیگه همین کار کردم از غذا خوردن اجتناب کرد خیلی نگرانشم ممنون میشم کمک کنید ۲ماه ۱۵روزشه واینکه تازگیا دستاشو همش لیس میزنه و گلوشم صدا میده شکمشم قارو قور میکنه دامپزشکه عکس گرفتن گفتن اونقد عفونتش شدیده که نشد داخل شکم مشاهده کنیم چشه ولی هیچ دارویی جز برای یبوست تجویز نکرد و انجا سه تا آمپول زدن بهش
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام خسته نباشید
دکتر من گربه ۴ماهه دارم دی اس اچ هست و عفونت گرفت
رفتم دام پزشکی دو تا آنتی بیوتیک تجویز شد که یکیش فلوکساسین هست و لینکوپ
امپول عضلانی هست که گفتن ۵ روز بزنم الان ۳روزه میزنم از روزه دوم حالت تهوع و اسهال شدید شد که در تزیق دیشب خوب شد ولی تا اومدم خونه بالا اورد و هیچی نیمخوره نه مرغ نه گوشت و نه غذا خشک (ناتری کیتن) لطفا راهنمایی کنید با تشکر
گویا زیارتی
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
سلام
ببخشید دوتا گربه نیمه بالغ میومدن توی محوطه خونه ما و من بهشون غذا میدادم و توی سرما هم توی کارتنی که براشون گذاشته بودم میخوابیدن، حالا چند روزه هیچی نمیخورن دوتایی یا خیلی کم، و همش توی همون کارتن میخوابن و بیحالن
بخاطر شرایط کرونا نمیتونم برم بیرون و ببرمشون دکتر.
لطف میکنید راهنمایی کنید، امکان داره باهم سرماخورده باشن؟غذایی پیشنهاد میکنید که بدم بهشون؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام، وقتتون بخیر
گربه من نر و یکسال و چهار ماهشه، تایم جفتگیریشه و خیلی بیقراره
دو روزه ک تقریبا شاید به اندازه یک وعده غذا خورده،با وجود اینکه در حالت عادی بسیار پرخور و همه چی رو تقریبا میخوره مثل گوشت و سبزیجات پخته، خیلی نگرانشم،امشب هم دوبار با فاصله ی کوتاه به مدت ۲۰ثانیه یه حالتی بین عطسه و بالا آوردن انجام داد ک تا حالا ندیده بودم. خیلی ترسیده بودم، دکتر فک میکنید مشکلش چی میتونه باشه؟ ممنون از وقتی که برامون میگذارید🙏
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام. دقیفا همین مشکل رو گربه ی من هم داره. بچه هاشو به دنیا اورده و دیشب خیلی حالش خوب بود. گوشت مرغ دادم خورد یهو حالت بالا اوردن و عطسه نشون داد. امروزم اصلا غذا نخورد تا ظهر. شب بازم گوشت دادم بخوره . خیلی بی میله و بی حوصله . برگشتنب دیدم بالا اورده . اما بازم رفت پیس بچه هاش. تا دیشب خیلی شلوغ میکرد تا غذا رو دادم بهش بعدش اونجوری شد… دکتر به شما چه جوابی دادند؟ من به خاطر کرونا نمیتونم برم بیرون. گربه هم اهلی نیست که بتونم ببرمش
سلام خسته نباشید.گربه من تقریبا دو روزه غذا نمیخوره و بی میل شده.بخاطر ویروس کرونا از خونه نمیتونم بیرون بیام و اینجا دامپزشکی نداره.میشه راهنمایی کنید.ممنون
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه ی من خیلی بی حال واصلا حال راه رفتن نداره بی اشتها هم هست جایی ک من زندگی می کنم دامپزشک ندا ره باید چکار کنم خیلی براش ناراحتم
سلام به علت عدم ارسال ایمیل درست، قادر به برقرای ارتباط نیستیم.
سلام، ببخشید یه راهنمایی میخواستم، یه گربه که هنوز خیلی بزرگ نشده کنار خونه ماست که شبها میره پشت پنحره نگهبانی که گرم هست میخوابه، و کاملا دستی هست و با من بازی میکنه و من بهش غذا میدم اما دو روزه اشتها نداره و الانم غذا نخورد و دیدم خیلی شله و تلو تلو خورد و گشاد گشاد راه میرفت ، من نگرانشم ، چه مشکلی میتونهداشته باشه؟؟؟؟
سلام
ممنونم از حس مسئولیت پذیری شما دوست عزیر. با توجه به علتهای مختلف بی اشتهایی، حتما باید توسط دکتر معاینه کامل فیزیکی و در صورت لزوم آزمایشات لازم انجام بشه.
موفق باشید.
سلام من چند ماه پیش یه بچه گربه کمتر از یک ماهه را از تو کوچه اوردمش تو حیاط خونه و اول شیر و بعد غذا بهش دادم تا امروز، یکماه پیش هم از حیاط خونه اوردم تو حیاط محل کارم که خیلی گربه های خیابونی اینجا بودن ولی بهر حال با تغییر محیط کنار اومد ولی اصلا بلد نیست غذا خودش تهیه کنه، منم براش کم نمیزارم ولی الان دوروزه هیچ غذایی نمیخوره و اون تحرکی که وقتی من میدید از خودش نشون میداد را نداره من خیلیرنارحت و نگرانشم تو را بخدا راهنمایی کننید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه من ۲ روز غذا نمی خوره هزینه دامپزشکیو ندارم چی کار کنم خیلی ناراحتم لطفا کمک کنید
سلام لطفا از بخش {ارتباط با ما} مشکل خود را مطرح کنید.
سلام گربه خیابونی دارم پیش خودم بزرگ شده البته هنوز نوزاده چن روزه مریض شده کم تحرک کم اشتها لاغر چشاش باز نمیشن یکی از خواهراشم همین مشکلو داش آخرشم ک ناپدید شد فک کنم مرده ازونجایی ک دامپزشکی نداریم بشون قرص سفیکسیم ۴۰۰میدم اندازه نخود هر ۸ساعت اینو یکی از دوستام ک خیلی ساله گربه داره راهنمایی کزده میشه لطف کنید راهنمایی کنید چیکار باید کنم بلکه خوب شه سپاس
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید
سلام وقت بخیر.
من یه گربه دی اس اچ دارم و ۴ ماهشه و ماده است. تو حیاط نگه میدارمش
الان دو روزه که حتی غذا هایی رو که دوست داشت رو هم بهش دادم نخورد. صبح اسهال بود.
و بی حال هم شده که طبیعی نیست براش چون قبلا خیلی ورجه وورجه میکرد.
خودم احتمال میدم که باردار شده باشه چون دو سه بار یه گربه بزرگ تو حیاط مون اومده بود که اگه اون نر بوده باشه، احتمال دادم که بار دار شده باشه. ولی تغییراتی تو چهره و بدنش ندیدم.