التهاب لثه و دهان در گربه: علت و علائم + PDF
گربه ها به بیماری های دهان من جمله التهاب لثه، التهاب دهان (استوماتیت) و یا هردو حالت (ژنژیواستوماتیت) باهم هستند که معمولا به صورت مزمن و با گذشت زمان شکل می گیرند.
التهاب لثه یا ژنژیویت (Gingivitis) اولین مرحله بیماری پریودنتال است که این مرحله با اقدام درمانی مناسب قابل برگشت است. وجود پلاک های دندانی در خط لثه، قرمزی خفیف، صاف بودن سطوح لثه از نشانه های التهاب اولیه لثه است.
التهاب دهان یا استوماتیت شدیدتر از التهاب لثه است و معمولا شامل زبان، لب ها و سایر بافت های نرم در داخل و اطراف دهان و همچنین خط لثه می شود. استومایت اغلب بسیار دردناک است و سبب کاهش اشتها به علت درد می شود.
پلاک های دندانی در گربه ها موضوع مهمی است. گربه ها به افزایش حجم پلاک ها بر روی دندان های خود حساس هستند. این افزایش حجم پلاک ها می تواند باعث التهاب و بیماری لثه شود.
پلاک های دندانی به علت باقی ماندن مواد غذایی، ، باکتری ها، سلول های مرده پوست و مخاطی است. پلاکهای دندانی در طی ۲۴ ساعت حداقل باید یک بار تمیز شوند. لثه به حضور پلاک ها با التهاب رگ های خونی، تورم و از دست رفتن کلاژن واکنش نشان می دهد.
فضای باریکی بین لایه داخلی لثه و دندان وجود دارد. این شیار معمولا محل تجمع باکتری ها است. با فعالیت باکتری ها و آزادسازی مواد سمی از خود باعث التهاب و از بین رفتن بافت لثه می شوند.
علت التهاب لثه و دهان در گربه:
- افزایش پلاک های دندان
- سن بالا
- نژادهای گربه مانند: هیمالین، پرشین، سومالی و اورینتال
- بهداشت و مراقبت دهانی ضعیف
- لوسمی
- کلسی ویروس
- بیشتر در نژادهای خالص
- هرپس ویروس
- رژیم غذایی کم فیبر و نرم
- دیابت ملیتوس
- اورمی
- ایدز
- عفونت با باکتری بارتونلا
- عادت های بد غذایی
- تنفس با دهان باز
- خوردن مواد آلرژیک و تحریک کننده
- خوردن جسم تیز مثل استخوان شکسته شده
علائم التهاب لثه و دهان در گربه:
- قرمزی و تورم لثه
- هالیتوزیس یا بوی بد دهان
- کاهش اشتها، غذا نخوردن و گرسنگی
- سختی در جویدن و بلع غذا
- ریزش بزاق از دهان
- خونریزی از لثه به ویژه زمانیکی غذا می خورد و یا مسواک زدن.
- زخم دهانی
- مشاهده خون در بزاق
- مشاهده پلاک ها و جرم برروی دندان ها
- بی میلی به باز کردن دهان
- پوشش بدنی ژولیده به علت درد دهانی وعدم انجام گرومینگ
- تغییرات رفتاری: حساس شدن و ناراحتی، تهاجمی، گوشه گیری و دپرس شدن
- پنجه زدن به دهان
- ترس از ظرف غذا
اکثر حیوانات خانگی که بیش از ۳ سال سن دارند، به التهاب لثه دچار می شوند. گاهی اوقات التهاب لثه در سنین پایین در گربهها به وجود می آید. ممکن است در ۳ تا ۵ ماه هنگامی که دندان های دائمی در حال در آمدن هستند و تا ۹ ماهگی بیشتر شدید می شود.
در نتیجه نظافت و بهداشت دهان و دندان در گربه ها از اهمیتی زیادی برخوردار است. گربه ها مستعد به بیماریهای دندان و دهان هستند. اگر التهاب و زخمی در دهان گربه خود مشاهده کرید، حتما باید اقدام درمانی مناسب و به موقع انجام گیرد.
شسشتو و مسواک زدن در گربه ها به صورت روزانه و یا حداقل۲ بار در هفته و همچنین مراجعه به دندان پزشکی هر ۶ ماه توصیه می شود.
سایت دامپزشکی دکتر مبین




82 Comments
سلام وقتتان بخیر
گربه پرشین ۳ ساله دارم، خیلی بی اشتها شده و لثه هاش متورم شدن.. اصلا لب به غذا نمیزنه..توی این شرایط کرونا به علت وضعیت سلامتیم نمیتونم پیش دکتر ببرمش..لطفا راهنمایی کنید
ممنونم بابت وقتی که میزارید.
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام دکتر
ما از ی, گریه دی اس اچ هشت ماهه نگهداری می کنیم, هفته پیش یکبار استفراغ کرد و از اون به بعد خیلی بیحال و بدون اشتها شده صداشم گرفته بودو تب داشت انگار سرما خورده و گوشه گیر شده. بهش سفیکسیم دادیم الان بهتر شده تبش ولی غذا نمیخوره. یعنی سمت غذا میاد بو میکنه ولی نمی خوره. انگار سخته براش. به نظرتون چه مشکلی داره میشه کمک کنید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام دکتر خوب هستین من یه گربه دارم البته از بچگی بزرگش کردیم اصلا هیچی نمی خورد به جز جگر مرغ اونم جوری می خوره که انگار دندون نداره دهنش بد جور بو میده دیگه ۵ روز بود هیچی نمی خورد حالت تهوع داشت هی با دستش یه ور دهنش رو چنگ می زد بردیمش دامپزشم دندونهاشو تمیز کرد پلی سیربن و یکنی خیلی کم سرم زد البته بی هوشش کرد اون دندونها که عفونت کرده بود رو که کشید ۴ تا هم گفته سفازولین بزنیم بهش یک چهارم اما اصلا چیزی نمی تونه بخوره خیلی گشنه است می خواد بخوره دندونش که کشیده شده حالت تهوع گیدا می کنه زرده تخم مرغ حتی شیر هم نمی تونه بخوره به خدا اونقدر گریه کردم خیلی سخته یه موجود گشنه باشه
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام دکتر جان من یه گربه خیابونی دارم که ۶ماهش هست دندونش عفونت کرده و اصلا میل ب هیچی نداره و نگرانم که از گشنگی تلف شه میتونید راهنماییم کنید چند روزه به شدت داره رفتارهای عجیبی نشون میده موقع غذا خوردن نمیتونه غذا رو خوب ببلعه مثل اینکه داره غذارو بر میگردونه صداهای عجیبی از در میاره مثل اینکه خیلی داره درد میکشه خودشم مانند قبل نمیتونه تمیز کنه .این گربه مادر نداشت.
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه من بعد یه شب و به صورت ناگهانی زیر دهنش باد کرده و لثه هاشم ورم داره زیر دهنش مثل وقتیه که زنبور نیشش میزنه ولی زنبور نیست چون تو خونه بوده غذا هم نمیتونه بخوره و با لمس کردن زیر دهنش ناله میکنه میتونم آنتی بیوتیک شروع کنم براش و چه آنتی بیوتیکی؟ممنون از پاسخ شما
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام وقت بخیر ، تو حیاطمون یه گربه ۵ ماهه بود که دچار کلسی ویروس شده بود بردیمش کلینیک ۵ روزی بستری شد و آنتی بیوتیک گرفت الان تقریبا ده دوازده روزی میگذره ولی لثه هاس همچنان ملتهب و دهنش خیلی بو میده ، ممنون میشم راهنمایی کنید که چیکار کنم ؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام. گربه من یه مدته کاملا بی حاله اول فکر کردیم استخون خورده و بردیم دکتر ولی خوب نشد جدیدا دیدم که نوک زبان و کمی روی زبانش و کمی لثه پایینش ملتهب و خونیه کمی ریزش بزاق داره و از بچکی آبریزش چشم یکطرفه داشته که به درمان ها پاسخگو نبوده. چیکار کنم التهاب لثه است یا سوختگی در اثر خوردن غذای داغ( گربه معمولی و حدودا ۴_۵ ماهه است)
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام ببخشید گربه من لب بالاش ملتهب شده و یکی از چشماش اشک غیر طبیعی داره میشه لطفا راهنمایی کنید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام من یه گربه خیابونی دارم که دندونش عفونت کرده و نمیذاره تمیز کنم و اصلا میل ب هیچی نداره و نگرانم که از گشنگی تلف شه میتونید راهنماییم کنید،و یه سوال دیگه علت دفع کردن خون در بچه گربه چی میتونه باشه و راه درمانی وجود داره ممنون میشم جواب بدید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام گربه ی من ۶ماهه هستش علاوه براینکه دندون دائمیش درکنار دندون های شیریش رشد کرده و نیفتادن دندون های نیش بالا لثه ی عقبیش ملتهب و قرمز شده و طرف دیگه ی دهنش بین لب و لثه یه قسمت مثل برفک هستش شیری رنگه و بوی خیلی بدی میده فعلا نرمال غذامیخوره ولی یکم حس میکنم گوشه گیر شده لطفا راهنماییم کنیدآیا مشکلش خیلی جدیه؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام دکتر من یک گربه ۵ ماهه دارم چند روزه به شدت داره رفتارهای عجیبی نشون میده موقع غذا خوردن نمیتونه غذا رو خوب ببلعه مثل اینکه داره غذارو بر میگردونه صداهای عجیبی از در میاره مثل اینکه خیلی داره درد میکشه خودشم مانند قبل نمیتونه تمیز کنه .این گربه مادر نداشت از موقعی که چشم باز کرده پیش ما بوده خیلی براش نگرانم لطفا راهنمایی کنید اقای دکتر ممنون شما وسایت خوبتون هستم.
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام
میشه آقا دکتر جواب سوال ها رو به همه بدهند
مشکل خیلی ها برطرف میشه به جای اینکه به ایمیل هاشو جواب بدهند
ممنون میشم.
یکی از دندونهای نیش گربه من هم دورش قرمز و ملتهبه به تازگی جرم گیری کردم دوتا از دندانش رو کشیدم چرک خشک کردن هم خورده یک هفته هست که مسواک براش میزنم ولی مسواک خونی میشه
طریق درست مسواک زدن رو هم نمی دونی مثل دندان خودم مسواک میزنم
با گلیسرین یده با گوش پاک کن دور دندوناش رو پاک کنم؟
سلام
به علت متفاوت بودن شرایط وبعد از بررسی های لازم، مشاوره داده می شود.
برای یادگیری اصول مسواک زدن گربه به صورت تصویری، کتاب راهنمای طلایی نگهداری گربه رو مطالعه کنید، برای دانلود آن از بخش کتاب های آموزشی یا لینک زیر اقدام بفرمایید.
http://drmobin.ir/product/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%b7%d9%84%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a8/
سلام خسته نباشید بالای لب گربه ی من ملتهب شده وبه حالت تبخال هستش علتش چیه ودرمانش؟
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
دقیقا مال منم اینجوری شده
سلام گربه من ۶ ماهشه امروز موقع مسواک زدن دندون کرسیش افتاد و یکمی خون اومد چند روزی هم هست که دندون قروچه میکنه یکی از دندونای نیش پایینش هم قسمت انتهایی دندون سباه شده متوجه درد نشدم ولی نگرانم چکار باید بکنم؟ ممنون میشم راهنمایی بکنید درضمن نژادش دی اس اچ هست و هزینه دندون پزشکی هم بالاست اگه راه حل کم خرج تری هست لطفا بگید ممنون
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام و خسته نباشید.گربه ی من یه سالش هست دوماهی هست ک چهارتا زاییده
حالا دور لبش زخم شده ینی خشک و سیاه شده .خواستم بپرسم علتش چیه و برا درمانش چکار کنم.باتشکر
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام
ممنون از مطالب ارزشمندتون
گربه پرشین من شش ماهه هستش و امروز متوجه شدم لثه اش قرمزه و دندونش لق شده
ممکنه التهاب لثه باشه یا اینکه دندونش داره میفته
در ضمن مثل قبل شیطنت میکنه و راحت غذا میخوره
ولی دهنش یه مقدار بو میده
ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام خسته نباشید تمام علائمی که گفتید گربه من داره و سه سالش هست من امروز یه کم مسواک زدم چرک و خون اومد بیرون از لثه آش باید چیکار کنم چه انتی بیوتیکی بدم
ممنون میشم جواب بدید
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام دکتر
گربه پرشین نر عقیم، ۷ سال و نیمه است. ۴ روزه که تمام علایمی که شما نوشتین داره و لثه و بافت لب هاش خیلی عفونت داره و درد شدید. این گربه از ۲ سالگی ناراحتی کبد و کلیه هم داشته و مدام غذای مخصوص میخورده. ۳ سال گدشتا هر سال جرم گیری دندان شده. الان راهکاری دارین برای این بچه؟ خیلی درد داره و بیحاله
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد
سلام، گربه حیاط ما به شدت لثه ملتهبی داره،موقع خوردن غذا خیلی کنده و مشخصه که درد داره. غذا رو با یک طرف میخوره. در عکسبرداری ریشه دندانها سالمه. نظر دکتر اینه کل دندانها بجز نیش باید کشیده بشه. حدود ۱۱ ماه سن داره. لطفا راهنمایی میکنید راه حل دیگه ای نیست با توجه به سن کمش و من بیشتر نگران علت اصلی بیماری لثه اش هستم. چطور میشه علت اصلی بیماری رو فهمید.
سلام، جواب سوال به ایمیلتان ارسال شد.
گربه من اینجوری شده من با استفاده از پنبه و دهان شویه دارم ضدعفونی میکنم ولی متوچه شدم که دندون ها ریز جلوش داره میوفته سوالم اینه به خواطر عفونت لثه داره داره میوفته یا کمبود ویتامین چون غذای خشک نمیخوره و غذاش فقط مرغ خونگیه
سلام لطفا جهت دربافت مشاوره، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.
سلام من یک گربه خیابانی با این شرایط بیماری دیدم اما چون اهلی نیس، نمیزاره که ببرمش واسه معاینه، چه طوری بهش کمک کنم؟؟؟؟
سلام خدمت دوست عزیز
جهت زنده گرفتن گربه از روش های مختلفی مثل تله گذاشتن یا داروهای آرامبخش استفاده می شود.
به نظرم بهترین کار اینه که از مراکز دامپزشکی، پناهاگاه های حیوانات و یا افراد حامی حیوانات شهرتون کمک بگیرید.
لینک آشنایی با قس زنده گیری گربه و ساخت تله در زیر گذاشته شده است.
https://www.aparat.com/v/LXJpH
https://www.aparat.com/v/oQlnZ