لاک پشت ها و لاک پشت ایرانی؛نگه داری، رژیم غذایی و بیماری‌ها- Trutle

لاک پشت

لاک پشت- Trutle- یکی دیگر از حیوانات خانگی دوست داشتنی است که امروزه نگه داری و مراقبت از آن در بین خانواده‌ها مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه لاک پشت در بین مردم حیوانی بی آزار، ‌آرام و آهسته‌رو (اسلوموشن) شناخته شده است،‌ اما نگه داری از آن چالش ها و زحمت های خاص خودش را دارد.

خب لاک پشت ها گونه های مختلفی دارد،‌ که معمولا حدود ده گونه – مثل  به عنوان حیوان خانگی، از آن ها مراقبت می شود. در ایران هم گونه های مختلفی وجود دارد، که معروف ترین آن که حتی چهره بین المللی و اینترنشنالی دارد، لاک پشت کاسپین است. در ادامه توضیحات مختصری در مورد این گونه خدمت شما عزیزان داده شده است.

لاک پشت کاسپین

جثه  متوسط (تا حدود ۲۵ سانتی متر) دارد، پس باید جای کافی برای نگه داری از آن در منزل باید داشته باشید. توانایی تشخیص صاحب خودش را  دارد، البته تا صاحب خودش را بشناسد و با شما رفیق بشود،‌ کاهش وزن محسوسی در لاک پشت دیده خواهد شد.

لاک پشت کاسپین، حیوان فعال و با شخصیتی است، به خاطر همین همیشه گرسنه و خوش اشتها است، پس هرموقع به دیدارش می روی، خوردنی یادت نره!

علاقه زیادی به حمام آفتاب داشته، ولی  اگر تحریک شود، سریع به داخل آب خیز بر می دارد. از دست زدن به بدنش زیاد خوشش نمی آید،‌ و اگر بترسد، ممکن است شما را گاز هم بگیرد! -مثه خیلی از آدما بعضی وقت ها اعصاب خودش هم ندارد.

لاک پشت کاسپین به رنگ های قهوه ای مایل به سیاه، با خطوط زیتونی، زرد و کرم که بر روی دست و پاها، سر و گردن دیده می‌شود. لاک پشت می تواند تنهایی را تحمل کند، و یا با بقیه لاک پشت ها نگه داری شود.

 لاک پشت کاسپین رژیم غذایی متنوعی دارد،‌ حشرات، جیرجیرک، کرم خاکی،‌ میگو، ماهی ریز و گوشت تا برخی از سبزیجات را شامل می شود. البته از غذاهای آماده تجاری و همچنین مکمل کلسیم (یک تیکه استخوان هم قبول!) می توانید استفاده کنید. در ضمن لاک پشت های جوان بیشتر تمایل به غذاهای گوشتی دارند، و هرچه سن بالاتر برود،‌ به سمت گیاه خواری می روند. از لاک پشت یاد بگیر، یک دهم شما هم نیس!

توجه:‌ تصویر قرار داده شده مربوط به این مقاله، یک لاک پشت کاسپین دوست داشتنی است.

خب در مورد اصول نگه داری، تغذیه و بیماری های لاک پشت، یکسری نکاتی، جهت آشنایی بیشتر گفته می شود.

مکان نگه داری لاک پشت

معمولا آکواریوم بزرگ را در نظر می گیرند و یک بخش آن برای شنای لاک پشت و بخشی برای حمام آفتاب و استراحت ولاکچری بازی! هرچه فضای نگه داری بزرگتر باشد، بهتر است، پیشنهاد ما یک وان حمام است!

منطقه خشکی باید بالاتر از سطح آب باشد،‌گذاشتن یک تخته سنگ پهن، جوری که لاک پشت بتواند بالای آن برود و بر محیط زندگانی خویش سیطره داشته باشد، پیشنهاد دوم ما است.

محیط نگه داری حدالمقدور آفتاب‌گیر باشد، و تغیرات دمایی کمی داشته باشد. دمای هوای نامناسب، لاک پشت شما را بی اشتها و درگیر عفونت های تنفسی می کند، اگر آفتاب گیر نباشد،‌مشکلات متابولیک استخوانی به سراغ لاک پشت شما می اید.

دمای نگه داری لاک پشت

دمای آب: ۲۲ تا ۲۵ درجه

هوای قسمت بالای آب: ۲۴ تا ۲۹ درجه

هوای قسمت خشکی: ۲۹ تا ۳۲ درجه

توجه: در طول شب اگر چراغ گرمایی خاموش می شود،‌ باید دما ۱۸ تا ۲۴ درجه باقی بماند.

معمولا لاک پشت ها در طول روز بیشترین فعالیت را دارند، و تا ۱۲ ساعت نیاز به نور دارند، جهت تامین نور می توانید از چراغ های یو وی (فرابنفش) استفاده کنید.

تغذیه و رژیم غذایی لاک پشت

بخش گوشتی: حلزون، جیرجیرک، کرم خاکی، ماهی ریز، گوپی و گوشت و …

بخش گیاهی: کدو سبز، هویج، سیب، موز، انگور، هندوانه، کاهو و کلم، شلغم، ذرت و سبزی خوردن و…

یک تیکه استخوان: جهت تامین کلسیم بدن و سلامت دندان ها

به طور کلی دفعات تغذیه لاک پشت های جوان هرروز و لاک پشت های بالغ هفته ای ۴ الی ۵ بار کافی است. لاک پشت های جوان، اشتها بیشتری دارند، و عموما علاقه به غذاهای گوشتی دارند.

توصیه می شود که یک ظرف مخصوص غذا تهیه کنید، و لاک پشت را در زمان غذا دادن داخل آن قرار بدهید، تا وضعیت تغذیه بهتر کنترل شود. از تیه بیش از حد لاک پشت خود داری کنید، تا چاق نشود، و به علت رشد سریع دچار ناهنجاری نشود.

علائم بیماری در لاک پشت

در صورت مشاهده موارد زیر در لاک پشت خود به دکتر دامپزشک مراجعه کنید.
  • از دست دادن اشتها
  • بی حالی
  • نرم و یا لاستیکی شدن لاک
  • تغییر رنگ
  • ظهور لکه های بر لاک و پوست
  • شناور شدن روی آب و عدم توانایی در رفتن به زیر آب

بیماری و سندرم های شایع در لاک پشت

  • کمبود کلسیم
  • کمبود ویتامین A
  • انگل ها
  • عفونت قارچی پوستی
  • آبسه و زخم
  • شکستن لاک
  • چاقی
توجه: مراقب سالمونلا باشید! شایع ترین آلودگی باکتری در لاک پشت ها سالمونلا است،‌ پس حتما بعد از بازی کردن با لاک پشت خود، دست های خود را ضد عفونی کنید،

محیط نگه داری لاک پشت را مرتب و منظم- هر ۲۰ روز- تمیز نگه دارید. و آب را هر سه روز عوض کنید. حتی در صورت استفاده از فیلتراسیون!

یک اصل وجود دارد،‌ مخزن کثیف، نشان از لاک پشت کثیف! چینی هم نیست…

سایت دامپزشکی دکتر مبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

css.php