گوش گربه: مشکلات و عفونت های شایع

عفونت-گوش-گربه

گوش گربه ها ( دقیقاً مانند گوش های خودمان) اندام های حساسی هستند، و باید همیشه از آنها مراقبت کرد.

گوش های گربه شما همیشه باید تمیز باشد، بدون ترشحات مومی قهوه ای یا سبز ضخیم باشد، و هیچ گونه قرمزی، خارش یا بوی غیر معمول وجود نداشته باشد.

اگر گربه شما شروع به خاراندن گوش های خود کرد، سر خود را بیش از حد طبیعی تکان دهد، سر خود را به یک طرف نگه دارید یا یک طرف صورت خود را بمالد، ممکن است آنها سعی دارند به شما اطلاع دهند که مشکلی وجود دارد.

علائم عفونت گوش گربه

برخی از رایج ترین علائم عفونت گوش در گربه ها عبارتند از:

• ترشحات گوش
  • خاراندن گوش
  • قرمزی لاله (فلپ) گوش
  • بوی شدید، بد و نامطبوع از گوش
  • گربه به طور مداوم سر خود را کج کند
  • پوست پوست شدن و ریزش مو در اطراف گوش ها
  • از دست دادن تعادل

اگر علائم بالا را مشاهده کردید، بهتر است به دامپزشک مراجعه و از آن مشاوره بگیرید.

علت عفونت گوش گربه

تعیین علت ایجاد عفونت مهم است. منشا مشکل گوش گربه شما کمک می کند تا موثرترین روش برای درمان آن تعیین شود.

جرب (مایت) گوش گربه

طول این موجودات کوچک معمولاً کمتر از یک میلی متر است، اما می توانند به گوش گربه شما راه پیدا کنند و باعث تحریک و التهاب شوند.

آلرژی های پوستی

اگر گربه شما به برخی انگل‌ها یا حتی چیزی در غذای آنها حساسیت پیدا کند، می تواند علائمی مانند خارش در اطراف گوش ایجاد کند و باعث خراشیدن ناحیه و ایجاد زخم می‌شوند.

آسیب های گوش

آسیب و زخم هایی که به درستی تمیز نمی‌شوند، می توانند منجر به عفونت شوند.

شما باید مراقب خراش ها، زخم ها یا علائم ضربه باشید، به خصوص اگر پت شما زمان قابل توجهی را در خارج از خانه می گذراند.

در صورت مشاهده هرگونه زخم و خراش، از کمک دامپزشک خود دریغ نکنید.

آموزش تصویری اصول صحیح تمیز کردن گوش گربه و سایر آموزش های دیگر در کتاب راهنمای طلایی نگهداری گربه

اجسام خارجی

اجسام خارجی گوناونی می تواند وارد گوش گربه شما شود. چمن و علف رایج‌ترین اجسام خارجی در گوش گربه است.

بنابراین اگر متوجه شدید گربه شما مدام به گوشش چنگ می زند، نگاهی به داخل کانال گوشش بیندازید.

تجمع موم گوش

تمیز نگه داشتن گوش گربه مهم است. تجمع زیاد موم، محیط مناسبی را برای شروع رشد باکتری ها فراهم  می کند.

بنابراین گوش های گربه خود را مرتباً تمیز کنید تا از عفونت های احتمالی پیشگیری شود.

طیبقه بندی عفونت گوش گربه

مشکلات گوش گربه شما می تواند بر گوش خارجی، قسمت داخلی و میانی گوش تأثیر بگذارد.

عفونت خارجی گوش در گربه ها

قسمت خارجی گوش گربه شما که به آن لاله گوش نیز می گویند، می تواند به راحتی تحت تأثیر زخم ها قرار گیرد.

خواه به دنبال بازی کمی خشن باشد یا درگیری با یک گربه، در این روند گوش ها می توانند خراشیده یا حتی گزیده شوند.

عفونت داخلی گوش در گربه ها

در انتهای کانال گوش ممکن است مایت ها، باکتری ها و اجسام خارجی وجود داشته باشند که باعث عفونت گوش در این مناطق شوند.

حتی گاهی اوقات عفونت گوش خارجی می تواند به گوش میانی و داخلی سرایت کند.

پولیپ های گوش ممکن است در گوش میانی ایجاد شوند و می توانند باعث عفونت گوش شوند.

درمان عفونت گوش گربه

اگر مشکل گوش گربه ای از آلودگی یا واکس زیاد ناشی شده باشد، دامپزشک گوش ها را تمیز می کند و برای مقابله با باکتری ها و کاهش تورم قطره های گوش را توصیه می کند.

انواع مختلفی از درمان های گوش وجود دارد، از قطره های خارجی گرفته تا داروهایی که باید مستقیماً در مجرای گوش تجویز شوند.

حتما از یک درمان مورد تأیید دامپزشک استفاده می کنید.

با تمیز نگه داشتن گوش های آنها و بررسی منظم آنها برای موارد غیرمعمول ، می توانید به حداقل رساندن عفونت گوش گربه کمک کنید.

به یاد داشته باشید که گوش های گربه بسیار ظریف هستند و لاله گوش آن به راحتی آسیب می بیند.

هرگز چیزی را به گوش گربه فرو نکنید و فرایند تخلیه و شستشو گوش باید توسط دکتر انجام شود.

گربه هایی که دارای گوش‌های نوک سفید هستند، بیشتر  در معرض تابش آفتاب به پوست گوش‌هایشان هستند، که احتمال سرطان در پوست گوش بیشتر می شود، بنابراین با مالیدن یک لکه کوچک لوسیون ضد آفتاب روی گوش‌ هایشان در روزهای گرم و آفتابی از آنها محافظت کنید.