سقط جنین در سگ
سقط جنین در سگ می تواند علت های مختلفی داشته باشد.احتمال سقط در هر مرحله از بارداری وجود دارد. سطح کافی از هورمون پروژسترون و یک تغذیه مناسب از عوامل مهم نگه دارنده بارداری است. همچنین وجود انواعی از عفونت ها و آسیب به سگ باعث سقط جنین در سگ می شود.
اگر سگ شما دارای ترشحات زیاد واژنی و یا به صورت ناگهانی دپرس و افسرده شود، از علایم مهم سقط جنین است که باید توسط دکتر دامپزشک معاینه و ویزیت شود. رنگ ترشحات بین سبز تیره تا سیاه و یا ممکن است خونی و همراه چرک باشد.
با استفاده از داروهای مختلف می توان سقط جنین را القاء کرد. در نتیجه در هنگام تجویز و استفاده از داروهای مختلف از عوارض آن در سگ های باردار باید اطلاع کافی داشت، تجویز نامناسب یک دارو باعث القاء زایمان و سقط در سگ می شود.
باید توجه داشت که سگی که نمی تواند یک زایمان موفق داشته باشد و همچنین دچار سقط جنین می شود، باید توسط دکتر دامپزشک از نظر پیدا کردن علت آن مطمئن شد، چرا که عفونت ها و بیماری های بسیار جدی و نهفته هستند (مانند بروسلوز) که علایم بالینی آن سقط جنین در سگ است.
ممکن است که جنین و جفت جذب شوند، و چیزی مشاهده نشود. همچنین بعضی از جنین ها جذب شوند و تعدادی به زایمان برسند. این حالت معمولا در اوایل بارداری (قبل از ۴۵ روزگی) اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد، هیچ نشانه ای از سقط جنین وجود ندارد.
علایم سقط جنین در سگ:
- افسردگی و بی حالی
- بی قراری
- تب
- کاهش و عدم اشتها
- اسهال
- استفراغ
- کم آبی
- خونریزی غیر عادی و ترشحات واژن
- بوی بد و زننده از واژن
- درد شکمی
- کاهش وزن
- مشاهده جنین مرده و جفت
در بعضی موارد، جنین ممکن است در داخل رحم مومیایی شود. مومیایی شدن زمانی اتفاق می افتد که بدن یک غشای محافظ در اطراف جنین ایجاد می کند و اجازه می دهد تا در داخل رحم باقی بماند و در آن قرار گیرد. در بعضی موارد از مومیایی شدن جنین سگ، عفونت رخ می دهد.
با این کتاب در عرض ۱ هفته سگ خود را آموزش بدهید.
عوامل سقط جنین در سگ:
- کاهش سطح پروژسترون
- کمبود مواد غذایی
- بیماری باکتریایی مانند: بروسلوز، پاستورلا، سودوموناس، ای کلای و استافیلوکوکوس
- بیماری ویروسی مانند: هرپس ویروس، آدنوویروس و دیستمپر
- نقص جنین
- تجویز داروی نامناسب
- بیماری های غدد مانند: بیماری کوشینگ، آدیسون و کم کاری تیروئید
- عفونت های قارچی
- بیماری انگلی مانند: انگل نئوسپورا کنینوم و توکسپلاسموز
معمولا بارداری سگ ۶۳ روز طول می کشد. اگر شک دارید که از تاریخ زایمان سگ شما گذشته است و یا از تاریخ دقیق آن اطلاع ندارید، باید توسط سونوگرافی و سی تی اسکن مشخص گردد. و همچنین از سلامت جنین ها اطلاع پیدا کرد.
سایت دامپزشکی دکتر مبین




106 Comments
سلام آقای دکتر خسته نباشید.
یه سوال داشتم میخواستم ببینم سگی که حامله ۳۵ روزه باشه با امپول فحلی بچه هاشو بندازه؟
توصیه نمی شود
سلام وقتتون بخیر
من یه سگ اشپیتز دارم که نزدیک دو هفته اس که جفت خورده و بارداره امروز یه سگ ولگرد گازش گرفت و زخمی شد
سگم خیلی ترسید تا نیم ساعت هیچ عکس العملی نشون نمیداد
ممکنه بچش سقط بشه ؟؟؟؟
سلام دوست عزیز
انجام سونورگرافی در سن ۲۰ روزگی جنین ها ضروری هستش، بعتر معاینه شود
سلام سگه من حامله بود .ولی تو لونه اش بچه سقط کرده بود
این بچه به رنگ زرد خیلی عجیب بود ودل روده اش زده بود بیرون
..افسرده گی گرفته بود سگم دوباره جفت زدیم اما دیگه حامله نمیشد و فقط پستان هاش
مطورم می شد واز پستان شیر می اومد . ایا مشکل از سگه ماده منه یا سگ نرم؟
سگ ماده ام اشپیتز میکس شیتزو و سگ نرم اشپیتز سیاه بوده یکم از ماده بزرگتر بوده
ولی سگه نری که اوردم کیسه بیضه اش یکجوریه انگار خالیه وشله ولی خیلی تمایل به جفت گیری داره
خیلی زیاد! ایا سگ نر غیر بارورهه یا سگ ماده ام ؟ دلیل سقط سگم چی بوده؟ سگه ماده ام که مشکلی نداشت
عادت ماهینه وچرخه فعلی شو خوب تی میکنه ولی ایا مشکل داره؟ یا سگ نر سگ نر هم خیلی پیره ولی سگ ماده جوانه
سلام یه پاپی دارم روزچهارشنبه یه دونه توله زاییداونم مرده زایید ولی بعداون دیگه نزاییده وفقط دردداره خیلی صدا میکنه
سلام دوست خوبم
ابتدا عکس گراف سپس سونوگرافی بشه
سلام وقت بخیر.
دکتر سگ من نژاد پامر اشپیتز ماده هستش.
روز ۵۱ بعد از جفتگیری علایم زایمان نشون داد و متأسفانه ۶تا از توله هاشو سقط کرد،و یک توله داخل شکمش هست و سونو گرافی نشون داد که زنده هست،الان ۲۴ ساعت از اخرین توله به دنیا اومده زمان میگذره،
امروز احساس کردم تب داره و بردمش کلینیک و دکتر چک کرد گفت اگر مرده باشه باید سزارین بشه دربیاد،ولی تمام علایم حیاتیش اوکی بودو تب نداشت،سرم رینگر به همراه انتی بیوتیک و سرم نمکی به همراه کلسیم تزریق شد،متاسفانه سونوگرافیست نبود و سونو نگرفتن،فردا میخوام ببرم سونو بگیره،الانم حال سگم خوبه و به روند عادی برگشته.
میخوام بدونم اگر توله داخل شکم باشه و زنده باشه میتونیم تا موعد زایمان یعنی ۶۰ روزگی صبر کنیم که ببینیم زایمان میکنه یا بهتره که سزارین بشه الان و دربیاد؟؟؟اگر نگهش داریم برای مادر خطرناک نمیشه؟
سلام دوست عزیز
یک آزمایش خون گرفته شود و سونوگرافی و اگر اوکی بودن اشکالی ندارد. به شرطی که تمامی جنین های باقی مانده زنده باشن
سلام سگ من حامله شده بود ولی زود تر از وقتش زایمان کرد و یدونه بچه نارس بدنیا آورد اون زنده نموندو الان احساس میکنم ک دچار افسردگی شده و غذا نمیخوره با اگرم بخوره بالا میاره و استغراق سفید کفی مانند میکنه لطفا راهنماییم کنین
چرا علتش چیه؟؟
سلام دوست عزیز
این حالت بهش افسردگی بعد زایمان میگن و راه کارهای مثل افزایش توجه، پیاده روی روزانه و بازی کردن میتونه کمک کننده بهش باش و همچنین استفاده از داروهای ضد افسردگی که در موارد شدید توصیه می شود. پروسه ریکاوری میتونه زمانبر باش حتی تا ۶ ماه.
البته عفونت های رحمی هم در نظر داشته باشید که باید در این مورد معاینه شود.
سلام اقای دکتر لطفا بهم کمک کنید
من سه تا سگ دارم دوتا ماده ویک نر دارم
یک ماده حدودا ۶ سالشه ماده دیگر ۱ ساله و سگ نر هم تقریبا دوساله دارم
سگ نر رو تازه خریدم و هرسه نژاد تریر سگ پاکوتاه هستند وعقیم نشده اند
سگ نر رو الان میشه گفت ۲ سه هفته دارم کنار سگهای ماده خلاصه بگم یک روز دیدم سگهای ماده ام دارن
دعوا خوشونت امیز میکنن وگردن هم دیگر رو به وحشیانه شکل ممکن گاز می گیرن ولی دعواشون
درحدی نبود که خون ربزی وجراحات داشته باشن سگ ماده یکساله از بچگی کنار سگ ماده ۶ ساله بوده
نمی دونم چرا باید اینطوری باهم دعوا کنن خیلی عجیب بود ( سگ ماده ۶ ساله رو از اونا جدا کردم)
بعد دو روز سرحال بود وغذا می خورد وبازی میکرد ولی بعد یک مدت دیدم غذا نمی خوره وخیلی می خوابه)
صبح تا شب استفراغ میکنه خیلی احساس خستگه گی میکنه هرچی صداش می زنم به حرفم گوش نمیده
وخیلی می خوابه وقتی سگم بلند تر کردم با اینکه غذا نخورده ولی کمی سنگینه الان تقریبا شش روزهه
تو همین حالته ودیروز کمی غذا دادم خورد به نظرتون مشکلش چیه؟ ایا سگم حامله است؟ یا نه؟ اگه باشه
سگم داره خیلی اذیت میشه
سلام سگ من هم متاسفانه زودتر از وقتش زایمان کرده
وبچه شو که یکدونه ام بود ونارس بود از دست داده حالت های طبیعی شو از دست داده
بازی نمیکنه
قبلا دوست داشت با سگهای دیگه هم بازی کنه ولی تمایل نداره وبازی نمیکنه
دیگه هیچ سگ نری رو برای جفتگیری نمی پذیره
بامن هم بازی نمیکنه دیگه هیچ روحیه ایی نداره همش تو لونه می خوابه
الان مدت چهارساله گذشته وسگم تو همین حالته
دلم خیلی براش می سوزه شاید نمی تونه مرگ بچشو بپذیره راه حلی برای درمانش ندارین؟
تورو خدا سگم داره از دست میره تو این چهارسال خیلی ضعیف شده سینه هاشم هنوز شیر داره
چی کارکنم دوباره برگرده به حالته قبلیش ودوباره سگم دوباره مادر بشه باید چی کارکنم؟
را حلی ندارین برای درمان سقطش تا یک بچه زنده داشته باشه تا حیوان انقدر اعذاب نکشه؟
وقتی اون ناراحته منم ناراحتم
سلام
سگه من تو پارک خیلی سریع جفت خورد ولی همین که بهم چسبیدن صاحب سگ دوید زدتشون و میخواست از هم جداشون کنه که قفل کردن بعداز یرب ول کردن همدیگه رو.حالا سگه من باردار میشه؟چکار کنم که نشه؟؟؟
سلام
بهتر بعد روز ۲۱ سونوگرافی انجام شود تا مطمن شوید باردار هستش
سلام سگه من حامله بود ولی تو لونه اش بچه سقط کرد
بچه سگ به رنگ زرد خیلی عجیب و دل رودش بیرون زده بود
سگم افسرده گی گرفته بود بازم جفت زدیمش ولی اندفعه از بچه خبری نبود و هیچی
فقط سینه هاش مطورم شده و ازش شیر میمود سگ نری که اوردم یک جوریه انگار
کیسه بیضه اش چیزی توش نداره وشله ولی خیلی تمایل به جفت گیری با سگ ماده داره
و روی پا سوار میشه ایا ، مشکل از سک ماده ام هست یا سگه نر؟ دلیل رفتار سگ نر چیست؟
واینکه سگ ماده قاعدگی یا همون پریودش منظم میشه ومشکلی در پریودش نمی بینم
سگ ماده اشپیتز میکس شیتزو جوان و سگ نر اشپیتز قدش یکم از ماده بزرگتر ولی خیلی پیراست
ایا سگ ماده می تونه تولید مثل داشته باشه یا نه؟ واگه واقعا چیزیش است بهش چی بدم که خوب
بشه چون جای که من زندگی میکنم دامپزشک نیست راهنمایی کنید اگه چیزیشه چطور خوبش کنم لطفا
سلام دوست عزیز
بهتر سونوگرای بشه هم رحم و تخمدان سگ ماده و هم کیسه بیضه سگ نر و در صورت لزوم آزمایش اسپرم گرفته شود
سلام وقت بخیر.ممنون بابت سایت خوبتون. من تمام تلاشم را کردم ک سگم با سگ نری جفت گیری نکند اما ناگهان تو پارک با یک سگ دیگر سریع جفت گیری کرد و از این اتفاق چند روز میگذرد چکار کنم حامله نشود؟دقیقا دو روز بعداز پایان پرودیش این اتفاق افتاد