علت کوری و نابینایی گربه (BLINDNESS)، توصیه ها + PDF

کوری و نابینایی گربه (BLINDNESS)

نابینایی(BLINDNESS) در گربه ها  می تواند در هر مرحله از زندگی شان رخ دهد. کوری یا نابینایی در گربه های مسن یکی از مشکلات شایع است. روندی کوری می تواند تدرجی اتفاق بیفتد و حتی صاحبان گربه متوجه آن نشوند. همچنین نابینایی در گربه ها می تواند ناگهانی و در عرض چند روز صورت بگیرد.

معمولا زمانیکه کوری اتفاق می افتد، تغیرات رفتاری در گربه دیده می شود؛
  • شاید گربه به صورت سرگردان به هر طرفی برود.
  • به اجسام جدید در محیط خود برخورد می کند.
  • زمانیکه به دنبال هدفش می رود، ببیفتد و یا خطا و اشتباه کند.
  • بعضی از گربه ها وقتی که احساس ناراحتی می کنند، صدایی ایجاد می کنند.
  • بعضی ها مظرب، پنهان و گوشیه گیر می شوند.
  • با دقت راه می روند و گربه سرش را به زمین نزدیک می کند.
  • گربه در حالی که در اطراف مبلمان راه می روند، سرشان را بالا و پایین می اندازند. این عمل معمولا زمانی انجام می‌شود که یک گربه تلاش می کند تا فاصله ها را تشخیص دهد.

متاسفانه صاحبان گربه دلیل این تغیرات رفتاری عجیب و غریب را نمی فهمند، تا اینکه در طی معاینه دکتر دامپزشک، مشکل گربه را کوری تشخیص داده شود.

کوری جزئی نیز می تواند اتفاق بیفتد که ممکن است شامل یک یا هر دو چشم باشد اما به معنای از دست رفتن کامل بینایی نیست. خوشبختانه، گربه ها موجودات انعطاف پذیر هستند. گربه ها به وسیله موها یا سبیل های پوزه خود، اطلاعات را به اعصاب های حسی خود می فرستند، به آنها اجازه می دهد تا عوامل محیطی را بدون نیاز به استفاده از چشم انداز خود، شناسایی کنند. علاوه بر این، گربه ها نیز از حس بویایی و شنوایی خود استفاده می کنند.

باید بدانید که گربه ها خیلی شبیه انسان های نابینا با محیط زندگی شان هماهنگ می شوند. ممکن است گربه شما کور شده باشد اما طوری رفتار کند که شما متوجه نشوید. این حالت زمانیکه تنها یک چشم گربه آسیب دیده، بیشتر مشاهده می شود. در نتیجه معاینه و چکاپ حیوانات خانگی شما از اهمیتی زیادی برخوردار است.

دلایل کور شدن گربه ها:

بیماری های شبکیه چشم؛

دژنراسیون وآتروفی پیش رونده شبکیه چشم. به تدریج بینایی از دست می رود. معمولا دید در شب با مشکل روبرو می شود. در حال حاضر هیچ درمان برای گربه وجود دارد. اکثر حیواناتی که با این بیماری تشخیص داده می شوند، در نهایت کور می شوند.

یووییت؛

یووییت یا التهاب در جلوی چشم یک بیماری شایع است که باعث ایجاد نابینایی در گربه ها می شود. یوه لایهٔ میانی چشم است و شامل عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه است. علائم شامل: سوزش، قرمزی، درد، ترشحات و تورم چشم است.

آب مروارید؛

آب مروارید در گربه ها کمتر از سگ ها معمول است، آب مروارید می تواند یک یا هر دو چشم را در گیر کند و در نهایت منجر به نابینایی شود. این حالت زمانی رخ می دهد که لنز چشم کدر، مات، تیره و ابر آلود می شود. آب مروارید باعث از دست رفتن تدریجی بینایی می شود. آب مروارید بیشتر در گربه های مسن اتفاق می افتد. چپ شدن چشم ها و چشم های آبکی از نشان های آب مروارید است.

دیابت؛

دیابت زمانی اتفاق می افتد که سلول های بدن نتوانند از قند خون استفاده کنند و گرسنه بمانند. اکثر گربه هایی که دیابت دارند، کاهش وزن، بی حالی، استفراغ، افسردگی، افزایش تشنگی و ادرار و نیز مشکلات حرکتی را تجربه خواهند کرد. اصطلاحا رتینوپاتی دیابتی گفته می شود. با گذشت زمان، خون یا مواد دیگر به شبکیه چشم نشت می کند و  باعث آسیب شبکیه چشم و از دست رفتن بینایی می شود.

دیابت بارداری؟ دیابت بی مزه؟ دیابت شیرین؟ آشنایی کامل با انواع دیابت- کلیک کنید.

مسمومیت با سرب؛

سرب در بدن باعث اختلال در عملکرد سلول های طبیعی می شود  ایجاد مشکلاتی می کند. اگر گربه شما با سرب مسموم شود، چند نشانه جدی از جمله اسهال، استفراغ، درد شکمی و اشتها را نشان خواهد داد. مسمومیت سرب می تواند باعث کوری  و در صورت عدم درمان منجر به مرگ شود.

گلوکوم؛

گلوکوم در گربه ها زمانی رخ می دهد که فشار داخل چشم زیاد شود. این فشار بالا باعث ایجاد فشار بر عصب بینایی می شود. در مراحل اولیه گلوکوم، علائم شامل: چشمک زدن بیش از حد، گشاد شدن مردمک، ابری شدن چشم و یا قرمزی عروق خونی در قسمت های سفید چشم است. در موارد شدید؛ از بین رفتن دید و یا باعث بیرون زدن چشم می شود.

سایر دلایل کور شدن چشم گربه:
  • آسیب و تروما به چشم و عصب بینایی
  • تومورهای چشمی
  • عفونت های ویروسی (پریتونیت عفونی گربه)
  • عفونت های پروتوزوایی (توکسوپلاسموز)
  • فونت های قارچی (کریپتوکوکوز)
  • هایپرتنشن یا فشار خون بالا
  • بیماری های مغز: تروما، عفونت، التهاب و تومورها
  • استفاده بیش از حد ازبعضی از داروها مثل انروفلوکساسین به خصوص در بچه گربه ها

زخم قرنیه چشم گربه ها- کلیک کنید.

بهتر است انجام دهید:
  • حتما گربه ای که تازه کور شده است را در یک فضای محدود نگه دارید و به تدریج فضا رو باز کنید تا شناسایی و آشنایی با محل زندگی راحتتر شود.
  • هرگز گربه ها را به مسافرت نبرید، و منطقه نگه داری آن در خانه باشد. گربه را در باغ و یا حیاط نگه داری نکنید.
  • جای ظروف غذا و آب گربه را ثابت کنید و محل آن را تغیر ندهید.
  • به علت وابستگی بیشتر گربه به شنوایی خود، گربه را در محل آرام و دور از شلوغی نگه دارید.
  • ارتباط صوتی خود را با گربه تقویت کنید. با گربه خود بیشتر صحبت کنید.
  • جای وسایل خانه را ناگهانی تغیر ندهید.
  • حتما بر روی یقه گربه خود، آدرس و شماره تماس قرار دهید. یاددآوری کنید که گربه نابینا است.
  • استفاده از میکرچیپ توصیه می شود.
دانلود فایل دکتر مبین

سایت دامپزشکی دکتر مبین

45 Comments

  1. فاطمه گفت:

    سلام من یک گربه کوچک دارم که گربه بزرک بالایش حمله کرد و حالا یک چشمش مردمک چشمش کوچک و دگرش بزرگه نمیدونم چکارکنم لطفا رهنمایی کنید

  2. نیلوفر صاحبکار خراسانی گفت:

    با سلام.
    اگذ کوری گربه مربوط بود هاپرتنشن باشه احتمال بازگشت بینایی وجود داره یا نه؟ گربه من لنز چشمش سالم است ولی شبکیه جداشده است.در حال حاضر قرص های
    کلیندامایسین هر ۱۲ ساعت یک چهارم
    پردیسولون هر ۲۴ ساعت نصفی
    قطره تریفلوریدون هر ۸ ساعت
    و املودیپین هر ۲۴ ساعت یک چهارم را با توجخ به وزن ۳ کیلو و نیم استفاده میکند .احتمال برگشت وجود دارد؟ هر دو چشم خونریزی داره ولی یکی باعث شده چشمش قرمز بشه و اون یکی عادی هست. مردمک چشم ها بزرگ هستن و به نور ریاکشن ندارن

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      احتمال بهبودی نسبی هست، همه چی به درمان و شرایط بیماری دار که چقد آسیب دیدگی وجود دارد، ولی خب اینکه بینایی کامل برگرده توقع دوری است و معمولا همراه با جا ماندن اسکار یا زخم. اینکه الان شرایط بیمار چطور و تنها علت آسیب شبکیه چشم پرفشاری خون یا ضربه به سر بودش جای سوال..

  3. Laleh Ghahremani گفت:

    سلام میشه به منم کمک کنید یه بچه گربه ۵ ماهه دارم چشم هاش لایه آبی مانند وجود داره برای دید اجسام باید سرشو رو بلند کنه تا بتونه ببینه راه حل یا درمانی هست براش انجام بدم واقعا دلم براش میسوزه اطراف ما دامپزشکی وجود نداره تا بخوام ببرم دکتر . کمکم کنید لطفا😥

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

css.php