دیستمپر سگ

دیستمپر یا بیماری بد خلقی سگ سانان، یک بیماری مسری ویروسی (موربیلی ویروس) و کشنده است. دیستمپر بر روی سیستم تنفسی، دستگاه گوارش، سیستم عصبی مرکزی سگ و همچنین غشای ملتحمه چشم تاثیر می گذارد. با توجه به اندام های مختلفی که تاثیر می گذارد، به دیستمپر بیماری هزار چهره هم گفته می شود.

همچنین به دیستمپر، بیماری پد سخت هم گفته می شود. چون باعث هیپرکراتوز (ضخیم شدن بافت شاخی پوست به علت افزایش کراتین) کف پنجه می شود.

سگ ها تنها حیواناتی نیستند که می توانند دیستمپر داشته باشند. حیوانات وحشی مانند راکون ها، روباه ها، گرگ‌ها، سمورها، راسوها و موش خرما نیز می توانند به دیستمپر مبتلا شوند.

ویروس توسط تماس مستقیم با ادرار، خون و یا بزاق آلوده از سگی به سگ دیگر منتقل می شود. عطسه، سرفه و به اشتراک گذاشتن غذا و کاسه آب از راه های ممکن انتقال ویروس است.

ویروس دیستمپر از طریق جفت به توله سگ ها منتقل می شود، در نتیجه اگر قصد پرورش و تولید مثل سگ دارید، باید به طور کامل واکسیناسیون انجام شود.

هنگامی که یک سگ آلوده می شود، ویروس ابتدا در بافت لنفاوی دستگاه تنفسی و لوزه ها به مدت یک هفته تکثیر می شود و سپس به سایر بافت های لنفاوی، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، اپیتلیوم دستگاه ادراری-تناسلی، سیستم عصبی مرکزی و اعصاب چشم منتقل می شود، در نتیجه  دو مرحله از علائم وجود دارد.

علایم بیماری دیستمپر سگ:

مرحله اول:
  • تب بالای ۳۹.۷ درجه، ۳ الی ۶ روز
  • قرمز شدن چشم ها
  • ترشحات شفاف بینی
  • ترشحات چرکی چشم
  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • سرفه
  • درماتیت پوستولی ( ایمپتیگو )
  • التهاب مغز و نخاع

اگر سگی در در مرحله حاد بیماری توسط بعضی از سویه های ویروس قرار گیرد، ممکن است هایپرکراتوز در کف پنجه ها و بینی آن دیده شود.

وجود عفونت هتی ثانویی باکتریایی هم احتمال دارد. در این حالت عفونت های باکتریایی ثانویه می توانند علائم تنفسی و گوارشی را ایجاد کنند:

مرحله دوم:

با پیشرفت بیماری و حمله به دستگاه عصبی، در سگ علایم عصبی ظاهر می شود:

• کج کردن سر
  • چرخیدن به دور خود
  • تیک عصبی عضلات
  • فلجی جزئی یا کامل
  • نیستاگموس (حرکت ناگهانی غیر ارادی چشم ها به صورت افقی، عمودی و یا چرخشی)
  • صرع همراه با افزایش بزاق و حرکات جویدن
  • مرگ

دیستمپر در سگ ها معمولا کشنده هستند و سگ های که زنده می مانند، معمولا آسیب دائمی و جبران ناپذیر سیستم عصبی را به همراه دارند.

سایت دامپزشکی دکتر مبین

1. ایدین گفت:

سلام.سگ من ژرمنه بعد دیستمپر تیک چشم گرفته افقی و روبرو نگاه می‌کنه باقی همه چیش خوبه.درمانی برای تیم هست

2. Hedi گفت:

سلام ،سگ من ۳ روزه تیک عصبی داره همون روز بردیمش دکتر گف این بیماری رو داره،ولیگف ک اگ غذا بخوره خیلی خوبه ،و سگم غذاش سرجاشه هم اب میخوره هم مرغ میخوره ولی تمام این علائمی ک اینجا نوشته شده رو داره ،امکان داره بیماری دیگ ای داشته باشه؟

3. تارا گفت:

سلام سگ من توله ژرمن ۳ ماهه هست مدتی دچار اسهال شده و تیک عصبی شدید فقط همین دوتا علائم رو داره اما تیکش درحدی هست که میپره یه طرف بدنش آیا دچار دیستمپر شده؟ چکار میتونم براش انجام بدم.لطفا راهنمایی کنید .ممنون میشم

• دکتر مبین گفت:

سلام دوست عزیز
      احتمال درگیری با ویروس دیستمپر است و این بیماری علائم عصبی هم میده مثل تنشنج و تیک عصبی که میتونه پیشرفت کنه، چونکه بیماری کشنده است بهتر جهت تشخیص قطعی به کلینیک مراجعه کنید و در صورت نیاز اقدامات درمانی بشه وگرنه معمولا پیشنهاد یوتانایز داده می شود. به هرحال امیدوارم چیز جدی نباشد

4. محمد گفت:

سلام
    سگ من همه علئم رو داره و الان حدود یک ماه بیشتر هست که هرنوع دارو رو واسش استفاده کردیم ولی نه میمیره نه حالش خوب میشه تیک شدید گرفته غذاش هم خوبه برای تیک زدنش داریی وجود نداره کمک کنید ممنون میشم

5. ایمان مرادی گفت:

سلام و وقت بخیر سگ من بدون هیچ علایمی دچارتیک و بیمارشده ودامپزشک تشخیص درستی نداده اما تنها مشکلش تیک در دست و پا ومشکل در حرکت کردن داره اشتها خوبه مشکل گوارشی و دیگر هم نداره

6. ایدین گفت:

سلام.سگ من به تشخیص دام پزشک دچار دیستنپرشده ولی هیچ کدوم از علایم ذکر شده اب ریزش و چرک و ضخیم شدن بالشتک و صرع و تشنج و گیجی و تیک عصبی ماهیچه و چرخیدن و …. نداشت فقط تب داشت و اسهال.ولی اسهال و تب داشت اشتها عالی شیطنت و بازی فول و اکتیو بود مدام هم وزن میگرفت فقط تاج دندوناش کمی قهوه ای رنگ شده.ایا تشخیص دیستنپر درست بوده.؟ فقط بهش پودر پلانتاژل دادیم ۱ روزه اسهال قطع شد تبش هم با تزریق یه سروم سریعا کم شد. من شدیدا نگرانم که دیستنپر بوده یا نه.لطفا راهنماییم کنید