درماتیت آتوپیک در سگ ها (Atopic Dermatitis)

درماتیت سگ

درماتیت آتوپیک (Atopic Dermatitis) شرایطی است که بدن به مواد آلرژن حساسیت یا واکنش بیش از حد نشان می دهد. در واقع یک بیماری التهابی و مزمن پوستی است که با آلرژی همراه است.

بیشتر آلرژن‌های محیطی شامل گرده گیاهان، علف، مایت های گرد و خاک و اسپورهای مخمر نقش دارند. تغذیه هم می تواند نقش داشته باشد.

اکثر سگ‌های آلرژیک از سن ۱ تا ۳ سالگی علائم خود را نشان می دهند. ممکن است علائم در سال های اول خفیف باشد، و برای چند سال علائمی بروز نکند.

نژادهای مثل گلدن رتریور، وست هایلند وایت تریر، لابرادور رتریور، پودل، شیتزو، اسپانیل کوکر، بولداگ و..  به علت نقش عوامل ارثی مستعد به این بیماری هستند.

درماتیت آتوپیک در انسان و سایر حیوانات مثل گربه اتفاق می افتد. همچنین درماتیت آتوپیک را به اسامی درماتیت آلرژیک و یا آتوپی سگ سانان شناخته می شود

علائم درماتیت آلرژیک

• سگ مدام به لیسیدن و مالش مناطقی از بدن خود می کند؛ به خصوص پنجه (بین انگشتان) و اندام حرکتی( کشاله ران و زیر بغل)، صورت (گوش، اطراف چشم و دهان)، زیر شکم و نواحی خلفی( زیر قاعده دم، پرینه و پشت ران)
  • به علت خارش و خارندن؛ در نواحی مختلف بدن مذکور، قرمزی، ریزش مو و ضخیم شدن پوست را داریم.
  • وجود عفونت و التهاب های عود کننده پوست، گوش،‌ آنال گلند

آنال لند و کیسه های مقعدی چیست؟ کلیک کنید.

نواحی درگیر در پوست می تواند به عفونت های انگلی (کک)،‌ باکتریایی (استافیلوکوکوس سودو اینترمدیوس) و مخمری (مالاسزیا پکی درماتیت) دچار شوند که باعث شدت خارش و زخم های  شدیدتر می شود.

• بوی مخمر
  • پوست چرب و روغنی
  • ترشحات
  • زخم

علائم به مرور زمان می تواند بدتر شود، و گاهی در فصل های خاصی خودش را نشان می دهد.

درمان آتوپی سگ سانان

بعد از ارزیابی پیشرفت و شرایط بیماری، اقدامات لازم انجام می شود. معمولا از داروهای آنتی هیستامین و استروئیدها برای رفع خارش استفاده می شود. اگر با عفونت های انگلی،‌ باکتریایی و مخمری همراه باشد، هریک از این عوامل هم باید درمان شود.

در خصوص شیوه زندگی سگ هم رعایت چند نکته مفید است. کنترل بر رژیم غذایی، نظافت و حمام منظم، استفاده از شامپوهای ضد حساسیت و حاوی مسکن کمک کننده است. نباید پوست سگ دچار خشکی شود، که متعاقب مصرف شامپوهای نامناسب و  بی کیفیت اتفاق می افتد.

در خصوص آتوپی حتما باید اقدمات درمانی مناسب و منظم انجام بشود، تا از عوارض جدی آن جلوگیری شود. بیماری های مانند درماتیت، اگر به شکل مزمن تبدیل شوند، در روحیه و شخصیت سگ شما موثر است.

در مورد ریزش مو در سگ بیشتر بدانید.

سایت دامپزشکی دکتر مبین