تشخیص بیماری ها و مشکلات سلامتی مرغ عشق

مرغ عشق زرد و سبز

عفونت مخمری معده پرندگان (AGY)

این عفونت بسیار مسری که به عنوان ماکرو ترابدیوزیس (macrorhabdiosis) یا مگاباکتریوزیس (megabacteriosis) نیز شناخته می شود.

در مراحل اولیه بیماری تشخیص دشوار است؛ AGY در پرنده تکثیر می شود و هیچ علائمی از بیماری وجود ندارد.

اولین چیزی که ممکن است متوجه شوید این است که مرغ عشق جوان شما علی رغم غذا خوردن با ذوق و شوق معمول خود، وزن خود را از دست می دهد. این به این دلیل است که AGY مانع هضم غذا می شود. سپس ممکن است غذای هضم نشده را در مدفوع وی مشاهده کنید. پرنده ممکن است غذا و مخاط را استفراغ کند. همچنین بی حال خواهد شد.

بعد از درمان بیماری عفونت مخمری معده پرندگان، احتمال عود بیماری بعد از چند هفته وجود دارد.

با مطالعه این کتاب به راحتی نژادهای مرغ عشق را تشخیص بدهید.

کاندیدیازیس

این یکی دیگر از عفونت های مخمری است. کاندیدا مسئول نوعی برفک است.

می تواند در هر نقطه از سیستم گوارشی مرغ عشق (از چینه دان به پایین) بروز کند.

برخی از علائم مشابه عفونت AGY هستند؛ بی حالی، استفراغ و مدفوع شل.

استفراغ بوی نامطبوعی خواهد داشت.

ممکن است چینه دان مرغ غشق به دلیل گازهای تولید شده توسط مخمر کاندیدا متورم شود.

در موارد پیشرفته، مرغ عشق دچار افت تعادل و لرزش می شود.

چینه دان ترش

این بیماری بیش از یک علت دارد، اما همگی از اعضای خانواده مخمر هستند. علائم شامل چینه دان متورم و استفراغ با بوی ترش است.

تعیین جنسیت مرغ عشق – کلیک کنید.

عطسه کردن مرغ عشق

عطسه یا سرفه، علامت سرماخوردگی یا ویروس مشابه در دستگاه تنفسی فوقانی مرغ عشق است.

آبریزش بینی وجود خواهد داشت، یا اینکه ترشحات خشک شده بینی مرغ عشق را مسدود می کند.

عطسه مرغ عشق مانند انسان نیست، اما سر و صدایی دارد که قبلاً از او نشنیده اید و این شما را وجود یک مشکل آگاه می کند.

عطسه یا سرفه با علائم دیگری مانند بی حالی، نفس نفس زدن و ماندن زیاد مرغ عشق در قسمت کف قفس همراه خواهد بود.

مرغ عشق ممکن است نفس تنگی داشته باش ، و گاهی اوقات با پاها و منقار خود طرفین قفس را بگیرد و گردن را در تلاش برای اکسیژن بیشتر دراز می کند.

تنفس او ممکن است پر سر و صدا باشد: همانند اینکه انگشت خود را روی شیشه می کشید.

باکتریهای مختلفی در سرماخوردگی مرغ عشق ها دخیل هستند.

و برخلاف سرماخوردگی انسان، پس از چند روز به سادگی از بین نمی روند.

باید مرغ عشق  خود را در اسرع وقت به دامپزشکی ببرید.

تب طوطی (پسیتاکوز)

بیماری تب طوطی قابل انتقال به انسان است. کلامیدوفیلا پسیتاسی عامل بیماری پسیتاکوزیس است.

تخمین زده می شود تا ۳۰ درصد مرغ عشق ها آلوده به این بیماری هستند.

بیشترشان ناقل هستند و هیچ علامتی را  نشان نمی دهند.

اما بیماری را از طریق مدفوع و بزاق منتقل می کنند. تمیز نگه داشتن قفس بهترین راه جلوگیری از شیوع بیماری تب طوطی است.

علائم بیماری تب طوطی در مرغ عشق شامل بی حالی، پرهای ریخته، مشکلات تنفسی ، ترشحات چسبناک بینی و مدفوع سبز و شل است.

تغذیه مرغ عشق – کلیک کنید.

بیماری جوجه تازه پر درآورده

بیماری جوجه تازه پردرآورده (Budgerigar Fledgling) به عنوان پاپو ویروس نیز شناخته می شود. عامل بیماری پولیوما ویروس پسیتاسین است.

این بیماری  باعث از بین رفتن مرغ عشق های جوان خواهد شد.

پولیوما ویروس بر پرندگان بالغ تأثیری نمی گذارد، اگرچه احتمال وجود دارد که آنها ناقل ویروس باشند.

زخم های مرغ عشق

هر زخم روی پرنده می تواند آلوده شود و منجر به سپتی سمی (مسمومیت خون) شود.

ممکن است باعث مرگ مر عشق های جوان شود.

اگر اثری از خون روی مرغ عشق یا قفس مشاهده کردید، یک معاینه بصری انجام دهید تا محل آسیب دیده را تشخیص دهید.

ممکن است خونریزی از پر ها باشد. هرگونه زخمی که عمقی باشد و عضله را درگیر کرده باشد،‌ باید اقدامات درمانی صورت بگیرد.

پیشگیری بهترین درمان برای این مشکل است. اطمینان حاصل کنید که قفس فاقد اشیا نوک تیز باشد.

باز شدن پا های مرغ عشق

شرایطی است که جوجه های مرغ عشق در حالی که استخوان های پا در حال رشد هستند، روی یک جعبه تخت لانه نشسته چمباتمه می زنند.

اگر جوجه مرغ عشق پاهایش از هم باز شده است، باید اقدامات درمانی لازم انجام شود، بهتر است از دکتر دامپزشک مشاوره داشته باشید.

سایت دامپزشکی دکتر مبین– مشاوره آنلاین دامپزشکی

1. نسیم هاشمی گفت:

سلام خسته نباشید من یه مرغ عشق سه ماه دارم چند روز پرهاش می‌ریزه دلیلش چیه ؟؟
    خواهش میکنم جواب بدی

• دکتر مبین گفت:

سلام دوست خوبم
      جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

2. بهزاد گفت:

با سلام عروس هلندی من ۴ تا تخم کرده بعد چند روز پف کرده و بی حاله و نره رو تخم میشینه علتش چیه ممنون

• دکتر مبین گفت:

سلام دوست خوبم
      اگر بی اشتها شده و کز و پف حالت بیماری دارد، حتما برای معاینه ببریدش و وضعبت سلامتیش چک شود و اگر دفع ندارد و یا بی قرار از نظر تخم ماندگی هم بررسی شود.
      عروس هلندی ها در نشستن بر روی تخم ها تقسیم کار می کنند و نوبتی این کار را انجام می دهد. اگر جنس ماده زورگو باشد، با جیغ و داد بیشتر این کار را بر عهده جنس نر می گذارد.