بوی بد سگ، انواع و علت آن

بوی بد سگ

سگ ها بوی خاصی  دارند و هر نژاد هم بوی خاص خودش را دارد. گاهی از بوهای غیر طبیعی مانند بوی بد، تند و زننده احساس می شود، و این می تواند نشان از یک شرایط بد سلامتی و بهداشتی باشد. جهت پیدا کردن علت بوی بد سگ و رفع این مشکل، باید اقدامات لازم صورت بگیرد.

علت بوی بد سگ:

عفونت گوش سگ:

سگ ها به علت نوع ساختار و آناتومی گوش خود، مستعد به عفونت گوش هستند، حال مواردی هستند که شرایط را برای ابتلای سگ به عفونت گوش بدتر می کند، مواردی مانند: نوع فعالیت بدنی (شنا کردن)، نژاد های مستعد به عفونت گوش، عدم رسیدگی مناسب و عدم رعایت نکات بهداشتی.

عفونت گوش دارای بوی قوی، زننده و چیزی شبیه  بوی خمیر مایه است.

مشکلات پوستی سگ:

سبوره یک بیماری پوستی است که باعث بوی شیرین سگ می شود و اگر کنترل نشود، با تجمع چربی و مخمر به بوی پنیر کپک زده و گندیده تبدیل می شود. درمان قطعی برای سبوره سگ وجود ندارد ولی با کنترل آن، بوی سگ به حالت معمولی آن برمی گردد.

آلرژی، عدم تعادل هورمونی، قارچ، انگل و زخم و التهاب های موضعی می تواند منجر به رشد بیش از حد مخمر یا باکتری بر روی پوست و ایجاد بوی ناخوشایند کند. در این حالت سگ مدام محل درگیر را لیس و خارش می دهد و ممکن است ایجاد زخم و عفونت های ثانویه به وجود بیاید، در نتیجه بوی آن بدتر شود.

بعضی از نژادهای سگ مانند: پاگ، بولداگ، چاینیز شارپی و بول ماستیف به علت پوست چروکیده خود، مستعد عفونت های پوستی هستند. لا به لای چروک های پوست محل مناسبی برای رشد باکتری و مخمرها هستند، پس در مراقبت و بهداشت پوستی این نژادها باید دقت بیشتری شود.

توجه کنید که حمام بیش از حد و استفاده از شوینده های نامناسب باعث از بین رفتن بیش از حد چربی پوست و خشکی آن می شود، که می تواند باعث خارش، التهاب، زخم و عفونت شود.

بوی بد دهان سگ:

بوی بد هان سگ می تواند حاکی از بیماری های مختلف و مهم باشد. معمولا بوی بد دهان به علت باکتری های دهان هستند. بوی بد دهان سگ شما می تواند به علت مشکلات در دهان، سیستم تنفسی، دستگاه گوارشی باشد.

دلایل بوی بد هان سگ:
کیسه های مقعدی سگ:

کیسه های مقعدی سالم و معمولی، بوی بدی از خود ترشح نمی کنند و اگر دچار مشکل و عفونت شده باشند، معمولا بوی تند، زننده و بوی ماهی گندیده می دهند و باید بررسی شوند.

در مورد کیسه های مقعدی سگ بیشتر بدانید.

گازهای سگ:

گاه به گاه آروغ زدن ، صدای غرغر و نفخ  شکم طبیعی است، ولی گاز بیش از حد، بوی متعفن و غلیظ آن می تواند یک مشکل باشد. مواری مانند نوع رژیم غذایی و یا التهاب روده می تواند عامل آن باشد.

برخی از نژادهای سگ مانند: بولداگ، پاگ و باکسر به علت ساختار آناتومیک صورت خود، در حین غذا خوردن مقدار زیادی هوا وارد دستگاه گوارش شان می شود. این نژادها نسبت به سایر سگ ها، باد معده و آروغ بیشتری دارند.

گذاشتن ظرف غذا در سطح بالای که باعث شود، سگ سر خودش را کمتر خم کند و همچنین افزودن پروبیوتیک به رژیم غذایی باعث کنترل این مشکل می شود.

عفونت مجاری ادراری سگ:

اگر سگ سما بوی ادرار می دهد، احتمال عفونت دستگاه ادراری است. در این حالت سگ شما به مقدار بیشتری عمل ادار کردن را انجام می دهد و در هنگام دفع ادار راحت نیست و احساس درد می کند. وجود عوامل دیگری مثل سنگ کلیه یا مثانه، دیابت و عفونت های قارچی می تواند باعث این شود که سگ بوی ادرار بدهد.

در مورد سنگ مثانه در سگ ها چه می دانید؟ مهمترین علامت سنگ در سگ ها؟

عدم رعایت نکات بهداشتی سگ:

می تواند علت بوی بد سگ بخاطر عدم رعایت نکات بهداشتی و کثیف شدن آن باشد. انجام اقدامات بهداشتی فردی و محیط زندگی سگ شما در حفظ سلامت و شادابی آن ضروری و مفید است.

شستن تشک سگ که معمولا به آن توجه نمی شود. شستن اسباب بازی و وسایلی که در اختیار سگ است. ماندن بزاق سگ بر روی وسایل ایجاد بوی ترشی می کند.

بعد از شستن سگ و شنای آن، باید با حوله و سشوار کاملا خشک شود و حتی نیاز به نور آفتاب دارد. خیس بودن سگ باعث بوی بد آن می شود.

انجام خدمات گرومینگ در یک مرکز دامپزشکی نیاز و ضروری است که معمولا به صورت دوره ای باید انجام شود.

در مورد گرومینگ سگ بیشتر بدانید.

سایت دامپزشکی دکتر مبین

39 Comments

  1. سونیا گفت:

    سگ من هیچ وقت دهنش بو نمی‌داد ولی الان چند روزه یه بویی شبیه به جرمگیر ولی ضعیفتر میده دهنش دلیلش چیه؟

  2. zeynab گفت:

    سلام وقت بخیر سگو من یک بویی میده که قابل تحمله ولی نمیدونم طبیعیه یا نه و چیکارباید بکنم که هیچ بویی نده.لطفا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

css.php