آفتاب‌‌پرست (Chameleon) نگه‌داری، تغذیه و بیماری‌

آفتاپ پرست سبز

آفتاب‌پرست یا کمیلین (Chameleon) در بین مردم با ویژگی تغییر رنگ بدن‌شان شناخته شده‌اند. این مارمولک بسیار زیبا، موجداتی بی نظیری هستند، که در در اقلیم ها و مکان های متنوع زندگی می‌کنند.

محبوب‌ترین گونه‌هایی که به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند، آفتاب‌پرست‌های ویلد، جکسون‌ (شاخدار) و پانتر هستند.

آفتاب‌پرست، مارمولک‌های رنگارنگی (سبز، آبی، قهوه‌ای، سیاه، نارنجی، زرد و..) هستند. این موجودات گوشتخوارهایی هستند، که از حشرات، خزندگان کوچک و سایر مهره داران تغذیه می‌کنند.

آیا آفتاب پرست تغیر رنگ می‌دهد؟!

برخی از کمیلین‌‌ها رنگ خود را تغییر می‌دهند، تغییر رنگ نشان دهنده ترس و فرار از دشن (استتار)، تنظیم دمای بدن، برقراری ارتباط و عصبانت آنها است. قابلیت تغییر رنگ معمولا در سن ۵ ماهگی اتفاق می‌افتد. کمیلین‌‌های جوانتر تنها دارای رنگ‌های قهوه‌ای یا خاکستری دارند.

ویژگی‌های کلی آفتاب پرست

کمیلین ویژگی‌های عجیبی دارد، حرکت چشم‌های کمیلین به صورت مستقل از یک‌دیگر است. زبان پرتاپی بسیار طولانی دارند، طول آن می تواند به ۲ برابر طول بدنش برسد.

آفتاب پرست‌ها برای زندگی در درختان سازگار شده اند.دم آفتاب پرست در  بالا رفتن و تعادل در بین‌ شاخه‌های درخت اهمیت دارد. همچین داشتن پنجه‌های انبر مانند و بدن مسطح از سایر ویژگی‌های کمک کننده برای زندگی روی درخت‌ها است.

بسته به گونه‌ آفتاب پرست، اندازه‌های متفاوتی دارند، بعضی‌ها کمتر از ۷ سانتی‌متر و بعضی‌ها به ۸۰ سانتی‌متر می‌رسند. 

عمر کمیلین بسیار متفاوت است، بعضی از گونه‌ها در شرایط مناسب تا ۱۰ سال عمر می‌کنند. طول عمر آفتاب پرست ماده (۴تا ۶ سال) کمتر از جنس نر (۶ تا ۸ سال) است. مهمترین علت این تفاوت بر می‌گردد به تولید تخم بدون نطفه بی رویه (در حالتی که جنس ماده به تنهایی نگه‌داری می‌شود)، این قضیه انرژی زیادی از جنس ماده می‌گیرد.

چه زمانی آفتاب‌پرست بالغ می شود؟

حدود ۸ تا ۱۰ ماهگی بلوغ جنسی آفتاب پرست اتفاق می افتد. بهتر از جهت جلوگیری از نزاع احتمالی، جنس ماده و نر در قفس‌های جداگانه نگه داری شوند.

غذای آفتاب پرست چیست؟

معمولا از  حشراتی مثل جیرجیرک‌ها و میل ورم، ملخ، مگس و.. برای تغذیه آفتاب پرست‌ها استفاده می‌کنند. به آفتاب پرست جوان‌تر باید در روز ۲ نوبت غذا داده شود. هرچه آفتاب پرست مسن‌تر می‌شود، مقدار غذای آن کمتر می‌شود.

از مکمل‌ها و ویتامین دی به ویژه در مورد آفتاب پرست‌های در حال رشد و تخم گذار باید استفاده شود.

از دادن اسفناج ، کاهو و کلم خودداری کنید و سایر سبزیجات و میوه ها را (یونجه، جو دوسر، کدو، پرتغال و…) به مقدار کمی به‌ آفتا پرست بدهید. حتما غذاها در اندازه‌های کوچک به صورت ریز شده باشد.

توجه مهم: زیستگاه آفتاب پرست باید رطوبت متوسطی (بین ۵۰ تا ۷۰ درصد) داشته باشد. تنظیم رطوبت محل زندی کمیلین از سختی‌های نگه داری از ان است. چراکه آفتاب پرست عادت به نوشیدن آب از ظرف آب ندارد، در عوض رطوبت مورد نیاز خودش را از طریق لیسیدن پوست خود و رطوبت محیط (قطرات آب روی اشیا) تامین می‌کند.

برای تامین آب آفتاب پرست، راهکارهای متفاوتی وجود دارد؛ قرار دادن یخ بر روی قفس، سوراخ کردن ته گلدان، اسپری آب و سیستم قطره‌ای و…

مکان نگه‌داری آفتاب‌پرست

یک قفس بزرگ متناسب با سن و اندازه آفتاب پرست باید در نظر داشته باشید. به علت اینکه آفتاب پرست نیازمند یک سیتم تهویه مناسب است، از آکواریم استفاده نکنید، وگرنه آفتاب‌پرست خود را در مرض بیماری‌های تنفسی قرار داده‌اید.

همانطور که گفته شد، آفتاب‌پرست زیستگاه درختی دارد، پس باید در قفس آن شاخه‌های درخت و وسایلی برای بالا رفتن آن در نظر بگیرد. همچنین توجه به تامین رطوبت مورد نیاز، که می‌توانید از خزه و سیستم قطره‌ای استفاده کنید.

میزان نور و دما

آفتاب‌پرست به ۱۲ ساعت نور در طول ۲۴ ساعت نیاز دارد. در طول زمستان می‌توانید از دما و طول روشنایی مقداری کم کنید.

معمولا آفتاب‌پرست برای تنظیم دمای بدن خود نیازمند دو حالت دمایی متفاوت در زیستگاه خود است. منطقه گرم معمولا در دمای بین ۲۷ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد (بسته به نژاد آن) و منطقه خنک بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. همچنین دمای مورد نیاز در طول شب بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

می‌توانید از لامپ‌های گرمایی  برای ایجاد منقطه گرم در بالای قفس و اطراف آن استفاده‌کنید. همچین برای تامین روشنایی از لامپ‌های یووی بهره‌مند شوید.

همه چیز در مورد عقرب امپراطور- کلیک کنید.

بیماری‌های مهم آفتاب‌پرست

  • کمبود کلسیم – اسفنجی و نرم شدن استخوان، کاهش اشتها ، کاهش وزن و بی حالی
  • کمبود ویتامین؛ پوست ریزی بد، عفونت تنفسی، بی حالی و..
  • عفونت‌های تنفسی؛ معمولا به علت تهویه نامناسب و دمای پایین قفس
  • کم آبی؛ چروکیده شدن پوست، ضعف، کاهش وزن و عدم تحرک
  • مشکلات دهانی: ریزش بیش از حد بزاق، عفونت، زخم اطراف دهان و چرک پنیری
  • ادم و تورم: به خصوص در در گلو، گردن و قفسه سینه به علت مصرف بیش از حد ویتامین
  • تخم ماندگی؛ به دلیل کمبود کلسیم، کمبود آب، محل های نامناسب لانه و…
  • نقرس
  • مشکلات پوسته ریزی

سایت دامپزشکی دکتر مبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

css.php