کلسی ویروس (calicivirus) در گربه: علائم و درمان + PDF

کلسی ویروس در گربه

بیماری کلسی ویروس یکی از رایج ترین عفونت های تنفسی در گربه ها است که دستگاه تنفس فوقانی و دهان را درگیر می کند. کلسی ویروس گربه سانان (FCV) یک ویروس بسیار مسری است و از گربه آلوده به سایر گربه ها منتقل می شود.

 علایم بیماری شببه به سرماخوردگی یا آنفولانزا در گربه است. بچه گربه ها به بیماری کلسی ویروس خیلی حساس هستند و ممکن است ایجاد پنومونی کند.

کلسی ویروس حدود یک ماه در محیط باقی می ماند. و از طریق تماس مستقیم با تماس با بزاق، ترشحات چشم یا بینی، استنشاق قطرات عطسه، ظروف غذا ومحیط آلوده (از جمله ملافه ها و موی گربه) به سایر گربه ها منتقل می شود.

علاوه بر دستگاه تنفسی فوقانی به روده، کبد، پانکراس و سیستم اسکلتی عضلانی هم حمله می کند. واکسیناسیون علیه بیماری کلسی ویروس حتما انجام شود. این بیماری در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد، اما بچه گربه های بیش از ۶ هفته بیشترین حساسیت را دارند.

علایم بیماری کلسی ویروس در گربه:
  • بی حالی و خستگی
  • عدم اشتها
  • تب
  • زخم در زبان، لثه و کام
  • زخم در بینی، پلک، لب ها و پوزه
  • ترشحات شفاف، سبز یا زرد از چشم و بینی
  • التهاب ملتحمه چشم
  • عطسه
  • پنومونی
  • تنگی نفس
  • سختی در راه رفتن
  • لنگیدن
  • تورم و دردناک بودن مفاصل
  • تورم وزخم پوستی
  • ادم پاها
  • تورم غدد لنفاوی
  • زردی
  • خونریزی
  • مرگ ناگهانی

علت های مهم بی اشتهایی در گربه ها چیست؟

هنگامی که یک گربه در معرض کلسی ویروس قرار می گیرد، ۲ تا ۶ روز تا شروع علایم بیماری طول می کشد. همچنین گربه آلوده حداقل به مدت ۲ الی ۳ هفته ویروس را از طریق ترشحات خود، دفع می کند.

ممکن است پس از بهبودی ظاهری، نیمی از کل گربه های آلوده ناقل بیماری باشند. حالت ناقل بودن بیماری ممکن است تا چند ماه طول بکشد. گربه های ماده که ناقل بیماری هستند، می توانند بیماری را به بچه گربه ها منتقل کنند.

گربه ای که مبتلا به بیماری کلسی ویروس می شود، باید به صورت جداگانه نگه داری شود، از ظرف غذا و آب مخصوص به خودش و یا یکبار مصرف استفاده کند و همچنین محیط نگه داری آن مدام ضد عفونی و تمیز شود.

توجه کنید که اگر بیماری گربه شما کلسی ویروس تشخیص داده شد، قبل از اینکه دوباره آن را به خانه بیاورید، محل نگه داری آن را ضدعفونی کنید و همچنین تمیز کردن ترشحات چشم و بینی جهت جلوگیری از انباشته شدن و باز شدن راه تنفسی مهم است.

در صورت وجود زخم های دهانی، استفاده از غذاهای کمی گرم، خوشمزه، نرم وقابل هضم جهت بلع راحت غذا و افزایش اشتها توصیه می شود.

دانلود فایل دکتر مبین

سایت دامپزشکی دکتر مبین

22 Comments

  1. نسترن گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    برای ضدعفونی محیط از ۱. ویروس کلسی و ۲.ویروس fip چه کاری لازمه؟ آیا استفاده از وایتکس پاسخگو هست؟ اگر پاسخ مثبته، با چه درصدی؟ فقط تاکید می کنم، باید محیط رو از هردو ویروس پاکسازی کنم. سطوح پارچه ای هم در محل هست.

  2. فروغ گفت:

    سلام من دوتا بچه گربرو جلوی خونمون نگه داری میکنم که دچار کلسی ویروس شدند و حالشون خیلی بده میخوام بدونم چه سرمی میتونم تو خونه بهشون بزنم چون جای سرم تو دستشون هست

  3. بی نام گفت:

    و اینم بگم نژاد گربه dsh هست

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  4. بی نام گفت:

    سلام من یه روز یه گربه آوردم پیش گربمم دو روز بعد متوجه شدم گربمم بی حاله و غذا نمیخوره و زخم دهانی داره بردمش دامپزشکی گفت به کلسی ویروس مبتلا شده …میخواستم ببینم ایا خوب میشه یا نه و چکار کنم حالش خوب بشه دامپزشکی هم بردمش ولی انگار زیاد تاثیر نداشته واقعا دیگه نمیتونمم دامپزشکی ببرمش آخه هر سری نزدیک به ۸۰۰ ازم گرفتن نمی‌دونم چکار کنم حالش هم خوب بشه 😞

  5. محمد گفت:

    سلام و عرض ادب یک سوال داشتم اگه گربه مادر حامله باشه پس از بهبود هم بچه هاش ناقل بدنیا میان؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام
      احتمال انتقال کلسی ویروس از گربه مادر باردار که به بیماری کلسی ویروس آلوده شده است به بچه هاش در دوران بارداری از طریق جفت است. کلسی ویروس می تواند در دوران شیردهی و پرستاری مادر به بچه هاش منتقل شود. همچنین از طریق ترشحات و قطرات حاوی ویروس که می توانند بستر بچه گربه ها را آلوده کرده باشد، احتمال آلودگی است.

  6. آرگا گفت:

    سلام خسته نباشید، من یه گربه حدودا ۶ ماهه دارم که به خاطر بیماری و عفونت چشمی که داشت نتونستیم بهش واکسن بزنیم، چند روزه متوجه زخم سیاه رنگ دور دهانش و زیر چونش شدم، میخواستم بدونم که این علائم نشونه چه بیماری هست؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید

  7. میثم گفت:

    سلام،حامی حیوانات هستم،۲تا بچه گربه DSH اوردم و متوجه شدم یکیشون کلسی داره،مرتبا دهان و صورتش رو ضد عفونی میکنم،غذای گرم و مقوی میدم به جفتشون،خیلی دارم تلاش میکنم که سرپا بمونن،ولی واقعا نمیدونم باید چه کاری دیگه باید بکنم تا بتونم نجاتشون بدم،نا گفته نماند چند روز پشت سر هم دکتر بردم و آنتی بیوتیک و ویتامین و سرم زدن بهشون همکارای محترمتون،سوال من اینه با علم به اینکه ویروس درمان قطعی نداره،کاری هست که بتونم انجام بدمو بتونم جونشون رو نجات بدم؟
    یعنی جز اینکه تقویتشون کنم کار دیگه ای میتونم انجام بدم؟

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست عزیز
      باید درمان های حمایتی صورت بگیرد تا بیماری را رد کنند، خیر صرف اینکه واکسیناسیون و یا درمان انجام بشه نمی توان گفت در اینده دوباره مبتلا نمیشن ولی در سنین بالا احتمال مریضی و وخیم شدن حال گربه کمتر مگر اینکه به علت عدم واکسیناسیون و ابتلا به فرم شدید، بیماری مدام عود کند که از این موارد هم متاسفانه برخورد داشتیم…

      جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید و یا به پیچ اینستاگرام به نشانی drmobin_ir پیام بدهید

  8. پریسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر،من گربه ای دارم با زخم شدید و عفونت در ناحیه لب و دهن که احتمال میدم ویروس کلسی باشه،غذا میخوره البته خوب همراه با درد اما مبخوره،باید چه درمانی پیش بگیرم و از چه دارویی استفاده کنم،شرایط بردن به دامپزشکی ندار نگران و ناراحتم،لطفا کمکم کنید برای درمانش تا زخمش خوب بشه.سنشم زیر یکسال

    • دکتر مبین گفت:

      سلام دوست خوبم
      عکسش رو از طریق اینستاگرام و یا ایمیل ارسالی، بفرستید تا بررسی شود

  9. حسین گفت:

    سلام.من در حد توانم حامی حیوانات خیابانی هستم و گربه های چندتا کوچه رو غذارسانی میکنم.تو یه خونه حدود ۸ تا بچه گربه و حدود ۴ تا گربه بالغ هستن که یکی از بچه ها الان دو روزه میبینم دهنش زخم های کلسی رو پیدا کرده و خیلی هم اشتها به غذا داره و نمیتونه که بخوره.معلومه درد داره ولی خداروشکر هنوز خیلی بی حال نشده.اگر مقدوره الان میخواستم ازتون چندتا سوال کارشناسی بپرسم.

  10. شادی امینی گفت:

    سلام. من حامی و غذارسان گربه ها هستم. یه پرشین مسن نگهداری میکنم در سلامتی و حدود چهار کیلو وزن. شب عید برای اصلاح بردم.شب موقع برگشت و اب خوردن متوجه شدم فکش دچار مشکل شده در حالیکه چند ساعت قبل براحتی اب و غذا میخورد. الان حدود یه ماهه به کلینیک میبرم مرتبا آنتی بیوتیک و سرم وصل میکنند ولی همچنان نمیتواند غذا بخورد. اشتها داره. ولی زبانش پر از زخم شده. اجبارا با سرنگ اب مرغ میدهم. هیچ مشکل گوارشی نداره ادرار و مدفوع دفع میکند. ولی زخم زبان و حتی احساس میکنم ته حلقشم. بود که حلق بهتر شده ولی در کل زخم زبان باعث غذانخوردن و وزنش در یه ماه از حدود ۴ کیلو به دو و نیم رسیده. لطفا کمکم کنید. همکارانتان اهمیتی به دهانش نمیدن. فقط مرتبا آزمایش خون میگیرن و سرم و آنتی بیوتیک میدن. بسیار غمگین و ناامیدم. لطفا آدرس و شماره تلفن بدید و اگر امکانش هست راهنمایی کنید. ضمنا روزی دوبار با دهانشویه دهانش تمیز میکنم ولی بسختی. چون نمیذاره

  11. نفس گفت:

    سلام و احترام
    گربه حامله ای دارم که سه روزه اوردمش منزل و نمیدونم بیحالیش بابت حاملگیشه یا سرماخوردگی دیدم که دوبار عطسه کرده و هنگام نفس کشیدنش هم صدای خرخر شنیده میشه و صداش هم گرفته ولی حال ظاهری خوبی داره اما من نگرانشم ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. محمد اسلامی گفت:

    سلام
    دکتر جان خیلی سایت خوبی دارید، گربه یک ساله پرشین دارم که دچار کلسی شده و هر درمانی که کردم موفقیت آمیز نبودش
    اگر امکانش هست بنده را راهنمایی کنید

    • دکتر مبین گفت:

      سلام لطفا جهت دربافت مشاوره دامپزشکی، ایمیل ارسالی را با دقت جواب بدهید.

      • بهاره گفت:

        سلام دکتر وقتتون بخیر
        گربه بارداری دارم که روی بینی ش زخم ایجاد شده و بزرگ شده روی زخم هم کمی ترشح داره.واقعا شرایط دامپزشکی بردنش رو ندارم لطفا کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

css.php