پریودنتال در گربه: روند، علائم و درمان + PDF

پریودنتال در گربه

بیماری های دهان و دندان در گربه ها شایع است. یکی از علت های بوی بد دهان گربه عفونت های دهانی است. البته نوع غذای مصرفی گربه و عدم رعایت مسائل بهداشتی دهان هم می تواند باعث بوی بد دهان شود که باید با عفونت های دهان تفرق داده شود.

بیماری پریودنتال(Periodontal) یا همان بیماری لثه (gum disease) است. پریودنتال یک بیماری پیشرونده است که طیف‌های مختلفی دارد. یکی از بدترین پیشرفت های این بیماری، پریودنتیت است که التهاب لثه‌ها منجر به خونریزی لثه ها و حتی از دست رفتن دندان  می شود.

ایجاد تارتار (سفت شدن پلاک دندانی) و یا آبسه ها دهانی، نشانه ایجاد پریودنتیت است. بیماری پریودنتال عفونتی است که باعث التهاب در ساختارهای اسکلتی و عضلانی حمایت کننده دندان ها می شود. این بیماری علت اصلی از دست رفتن دندان در گربه‌های بالغ است.

در حال حاضر تخمین زده شده است که حدود ۸۰ درصد از جمعیت های گربه ها که سنی بالای ۳ سال دارند، در معرض بیماری پریودنتال قرار دارند. بیماری پریودنتال به سرعت و بی صدا پیشرفت می کند، بنابراین تشخیص زود هنگام آن ضروری است.

تمام نژاد گربه ها حساس به بیماری پریودنتال هستند. با این حال، بعضی از گونه های خالص مانند نژاد حبشی، سیامی و شرقی بیشتر دیده می‌شود. (تصاویر نژادهای گربه)

روند بیماری پریودنتال:

شروع پریدونیت با تشکیل پلاک باکتری در دندان ها و لثه ها است. وقتی دندان های گربه به خوبی  تمیز نمی شود، بقایای مواد غذایی بین دندانها و لثه ها جمع می شوند. باقی مانده غذاها به عنوان منبع انرژی برای باکتری های موجود در دهان گربه عمل می کنند و باکتری ها تولید مثل و سم آزاد می کنند. در نتیجه پلاک های دندانی ایجاد می‌شوند.

پلاک ها ماده چسبنده و بی رنگی هستند که مدام در خط لثه تشکیل می شوند.. بزاق با پلاک های دندانی تماس پیدا می کند. مواد معدنی ٖآنها با مینای دندان واکنش می دهد. وجود مواد معدنی و باکتری ها، عدم مسواک زدن باعث می شود که پلاک ها سخت شده و تبدیل به تارتار دندانی شوند.

تارتار محکم تر و چسبنده تر از پلاک دندانی است. تارتار در واقع پلاک سخت شده است و معمولا لکه های قهوه ای یا زرد رنگ هستند که در خط لثه و دندان دیده می شوند. تارتار سطح رشد بهتری برای باکتری ها فراهم می‌کند. باکتری ها به راحتی در تارتارها رشد کرده و تولید سم و اسید می کنند.

در نهایت مواد آزاد شده از باکتری ها، باعث التهاب لثه می شود. اگر التهاب لثه به موقع درمان نشود، باکتری ها به بافت ها و استخوان ها حمایت کننده دندان ها آسیب می زند. در نتیجه بیماری پریودنتال شکل می گیرد.

پریودنتال عموما مرتبط با عفونت های باکتریای است و یا ممکن است که گربه سابقه بیماری ویروسی مانند کلسی ویروس داشته باشد.

علائم بیماری پریودنتال در گربه:
  • مشاهده پلاک و تارتار دندانی
  • تورم، قرمزی لثه
  • خونریزی از لثه، به ویژه زمان مسواک زدن و غذا خوردن گربه
  • ریزش بزاق
  • وجود خون در بزاق
  • سختی در بلع غذا
  • لقمه اندازی
  • جویدن غذا با یک طرف دهان
  • کاهش اشتها
  • عدم انجام گرومینگ
  • پنجه زدن مدام به دهان
  • دردناک بودن دهان
  • تورم دهان و صورت گربه
  • ترشحات و احتقان بینی
  • از بین رقتن لثه ها
  • شل شدن و افتادن دندان ها
  • وجود چرک و آبسه اطراف دندان

اگر درمانی صورت نگیرد و باکتری ها پیشرفت کنند و به جریان خون برسند، می توانند قلب، کبد و کلیه را تحت تاثیر قرار دهند، که منجربه عفونت های جدی و نارسایی احتمالی در این اندام ها و عفونت سینوس ها می شوند.

عفونت پریودنتال به مرور باعث آسیب به استخوان های دهان می شود، آنها را ضعیف می کند  که منجر به شکستگی های پاتولوژیک فک می شود. پس درمان به موقع بیماری پریودنتال از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسواک زدن روزانه، تمیز کردن منظم دندانها و غذا مناسب، بهترین خط دفاعی و پیشگیری در برابر بیماری پریودنتال هستند. توجه کنید که هرگز از خمیر دندان انسانی استفاده نکنید، چونکه  گربه خمیر دندان را می خورد و ایجاد مشکل می کند. استفاده از خمیر دندان حیوانات خانگی توصیه شده و امن برای بلعیدن است.

هرگز سعی نکنید، خودتان با هر وسیله تیزی پلاک های دندان های گربه را بردارید. این کار شما باعث آسیب به مینای دندان و زخم دهان و حتی آسیب به خودتان می شود.

معاینه  و درمان پریودنتال تحت بیهوشی توسط دکتر دامپزشک انجام می شود. در صورت نیاز انجام عکس برداری و رادیوگرافی جهت تشخیص شدت بیماری لازم است.

درمان بیماری پریودنتال در گربه:
  • از بین بردن پلاک های دندان
  • کشیدن دندان های که به شدت آسیب دیدن