سرفه کردن سگ (Coughing)؛ بررسی عوامل مهم و توصیه‌ها

علت سرفه کردن سگ

سگ ها برای تمبز کردن گلو خود سرفه (Coughing)  می کننند؛ برای پاکسازی مجاری تنفسی، رهایی از  مواد تحریک کننده، ترشحات و ذرات خارجی سرفه می کنند.

سرفه در سگ چیزی است که نیاز به توجه دارد، به خصوص اگر در طول روز چندبار اتفاق بیفتد یا با سایر علائم همراه باشد.

دلایل مختلفی برای سرفه وجود دارد. سگ ممکن است در حال خفگی به علت اجسام خارجی و حتی مواد غذایی باشد، یا دستگاه تنفسی آن نسبت به مواد محرک مثل وایتکس واکنش نشان دهد.

سرفه سگ می تواند خشک و یا همراه با ترشحات مثل کف  باشد. اگر چندین حیوان خانگی دارید، باید حیوانی که سرفه می کند را ‌ از بقیه حیوانات جدا نگه دارید، تا گسترش عوامل ویروسی جلوگیری شود.

چه عواملی باعث مشکلات تنفسی در سگ می شود؟ کلیک کنید.

علت سرفه کردن سگ:

بیماری کنل کاف

مهمترین عامل بیماری کنل کاف باکتری بوردتلا برونشیسپتیکا، ویروس های آدنوویروس و پاراآنفولانزا است. دوره کمون بیماری ۳ تا ۱۰ روز است. معمولا در جاهایی که گروهی سگ‌ها حضور دارند،‌ بیماری منتشر می شود؛ مثل پانسیون ها، پناهگاه‌ها، پارک ها و… کنل کاف قسمت فوقانی دستگاه تنفس را درگیر می کند.

به طور معمول  سگ به طور مکرر سرفه می کند، اوق می زند، و بزاق سفید و کف آلود از دهان آن خارج می شود. سگ ممکن است کف را ببلعد.

در مورد بیماری کنل کاف؛ عوامل آن بیشتر بدانید.

بیماری قلبی

هنگامی که یک سگ دچار بیماری قلبی یا نارسایی قلبی می شود، گردش خون آن تحت تأثیر قرار می گیرد. اغلب بیماری قلبی در سگ ها باعث سرفه می شود، و با پیشرفت بیماری با عوارض دیگری مانند آسیت (جمع شدن مایعات در شکم) همراه است.

علائم بیماری های قلبی در سگ چیست؟ کلیک کنید

اگر سگ شما سرفه مکرر دارد ، بابد قلب آن مورد بررسی قرار بگیرد.  همچنین بیماری کرم قلب نیز ممکن است باعث سرفه شود.

بیماری کرم قلب چیست؟ کلیک کنید.

نفخ

نفخ یکی دیگر از عوامل سرفه در سگ است. اگر سگ دچار نفخ شود، شروع به سرفه، اوغ زدن، بی قراری و  پیاده روی بی‌وقفه می کند. ممکن است سگس که دچار نفخ شده است، مقداری کف  بالا بیاورد.

نخ در نژادهای که سینه عمیق دارند، مثل گریت دین بسیار شایع است. نفخ یک حالت اورژانسی است، حتما باید سگ تحت درمان قرار بگیرد وگرنه میزان مرگ و میر آن بالا است.

آشنایی با نفخ در سگ ها- کلیک کنید.

سایر عوامل سرفه:

• آلرژی ها
  • بلع اجسام خارجی؛ حتی تکه ای از علف
  • بیماری های مثل دیستمپر و آنفلوانزا
  • برونشیت مزمن
  • عفونت های قارچی مثل مانند آسپرژیلوس
  • کلاپس نای
  • فلجی حنجره
  • تومورهای قفسه سینه
  • عفونت های انگلی ریه

علت علف خوردن سگ چیست؟

چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر سرفه به مدت طولانی تکرار شد، یا سرفه ها بعد از فعالیت بدنی یا در هوای گرم بدتر شد، و یا با سایر علایم بیماری (در زیر به صورت خلاصه به آنها اشاره شده است) همراه باشد باید به سگ خود را به دامپزشکی ببرید.

• ترشحات از چشم و بینی
  • عدم تحمل فعالیت بدنی مثل عدم تمایل به دویدن
  • تنفس های صدا دار

چرا سگ بعد از نوشیدن آب سرفه می کند؟ کلیک کنید.

سایت دامپزشکی دکتر مبین