خارش (Pruritus) در گربه: علت، تشخیص و درمان

علت-خارش-گربه

Pruritus اصطلاح علمی خارش(itching) است.

خارش به عنوان یک احساس ناخوشایند در داخل پوست تعریف می شود که میل به خراشیدن را تحریک می کند.

خارش یک علامت است، نه یک تشخیص یا یک بیماری خاص.

شایعترین دلایل خارش گربه انگل، عفونت و آلرژی است.

بسیاری از بیماری های پوستی وجود دارد که در ابتدا باعث خارش نمی شوند.

با این حال، ممکن است خارش به دلیل عفونت های ثانویه باکتریایی یا مخمری ایجاد شود.

این احتمال وجود دارد که وقتی که خارش ایجاد می شود، علت اصلی آن از بین رفته باشد.

کک گربه چیست؟ راه های مبارزه با کک گربه… کلیک کنید

ممکن است خارش به صورت کلی و یا محدود به یک ناحیه باشد.

گربه بیش از حد پوست خود را می خوارند، گاز می گیرد و یا لیس می زند.

تظاهرات شایع بیماری پوستی خارش دار در گربه ها عبارتند از:

• خارش، خراشیدن و آسیب رساندن به پوست
  • ریزش موی متقارن
  • درماتیت ارزنی: وجود پوسته های کوچک به قطر ۲-۳ میلی متر در سراسر سطح بدن. پوست و پوشش بدن ممکن است چرب و دارای شوره بیش از حد باشد.
  • کمپلکس گرانولومای ائوزینوفیلیک

در مورد کچلی روانی گربه ها بیشتر بدانید-کلیک کنید.

چرا گربه ام خودش را میخاراند؟

• کک و کنه
  • عدم تحمل غذا / آلرژی
  • آتوپی (حساسیت به گرد و گردو خاک خانه)
  • نیش حشرات مثل  زنبور، پشه و..
  • جرب گوش (اتودکتس سینوتیس)
  • جرب های سارکوپتس اسکابئی و  نوتوادرس کتی
  • عفونت های باکتریایی، قارچی و مخمری
  • پوست خشک: هوای خشک زمستانی، نارسایی های غذایی و یا شستشو گربه با مواد شوینده نامناسب می تواند باعث ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شوند.
  • درد اگر متوجه شوید گربه شما یک قسمت از بدن را بارها و بارها لیس می زند یا گاز می گیرد، ممکن است در آن منطقه درد یا ناراحتی داشته باشند.
  • بی حوصلگی، اضطراب یا اختلالات روانی.

انگل ها، از جمله کنه ها و کک ها، اغلب جز اولین علت خارش است.

در مرحله بعد، علل عفونی بیماری پوستی است.  عفونت های باکتریایی، قارچی و مخمری نیز از دلایل عمده خارش هستند.

شایعترین علل خارش آلرژیک نیش حشرات، آلرژی غذایی و آلرژی ارثی پوستی به نام آتوپی است.

گربه هایی که خارش فصلی دارند، احتمالاً به آلرژن های فصلی واکنش نشان می دهند (آتوپی).

گربه هایی که دچار خارش آلرژیک در طول سال هستند ممکن است علاوه بر مواد حساسیت زای فصلی، حساسیت غذایی یا آلاینده ها (ریزگردها) داشته باشند.

تشخیص علت خارش گربه

در گربه ها در بعضی موارد، تشخیص بیماری پوستی ناشی از خارش و بیماری پوستی ناشی از دلایل دیگر بسیار دشوار است.

به عنوان مثال در انسان و سگ، ریزش مو تقریباً همیشه منشأ هورمونی دارد. با این حال، در گربه ها، بیماری هورمونی پوست آنقدر نادر است که عملاً وجود ندارد.

ریزش مو در گربه ها در واقع تقریباً همیشه به دلیل خودآراستگی بیش از حد ناشی از خارش ایجاد می شود.

به علت اینکه بعضی گربه ها در زمانیکه صاحبش نباشد و یا حواسش نباشد خود را تمیز می کند،  ممکن است صاحبش از اینکه گربه‌اش بیش از حد  و یا به صورت پرخاشگرانه خود را نظافت می کند بی اطلاع باشد.

حساسیت غذایی بر اساس پاسخ به آزمایش رژیم غذایی مشخص می شود. در طول آزمایش رژیم غذایی، دامپزشک شما یک رژیم غذایی را مشخص می کند، رژیم غذایی اغلب حاوی موادی است که قبلاً تغذیه نشده اند.

درمان خارش گربه

درمان موفقیت آمیز به شناسایی علت اصلی بستگی دارد.

در موارد نامشخص، اختلالات روانی و ارثی بودن خارش، نیاز به مدیریت پزشکی، مصرف مداوم دارو و رژیم غذایی اصلاح شده است.

اگر بعد از اقدامات درمانی خارش گربه بدون تغییر باشد یا فقط تا حدودی بهتر شده باشد، علت اصلی آن ممکن است آلرژی باشد.