آبستنی فانتوم چیست؟! علائم و دلایل آن در سگ ها

آبستنی-کاذب-سگ

آبستنی کاذب را  به اصطلاح حاملگی فانتوم می گویند. حاملگی کاذب در سگ ها بسیار شایع است.

از رفتارهای مادرانه و شیردهی گرفته تا بی حالی و استفراغ از علائم حاملگی کاذب است.

آیا سگ شما همانند  سگ‌های باردار، شروع به ایجاد فضای لانه (رفتار مادرانه) برای زایمان کار کرده است؟

آیا به تکامل پستان و حتی شیر از نوک پستان‌های آنها توجه کرده اید؟

برخی از سگهای ماده ممکن است علائمی معادل بیماری صبحگاهی نشان دهند. با بی حالی و استفراغ.

اگر سگ شما جفت نشده باشد، ممکن است باعث سر درگمی شما شود که چرا باردار به نظر می رسد.

اگر جفت شده است، قبل از اینکه از دیدن توله سگهای زیبا خیلی هیجان زده شوید، باید اطمینان حاصل کنید که یک بارداری کاذب یا فانتومی نباشد.

بارداری فانتوم در سگ ها چیست؟

بارداری فانتوم در سگ ها به شرایطی گفته می شود که سگ ماده علائم بارداری را از خود نشان می دهد، اما در واقع باردار نیست.

بارداری فانتوم به عنوان حاملگی کاذب یا شبه حاملگی شناخته می شود و صرف نظر از سن و نژاد می تواند هر نوع سگ ماده را تحت تأثیر قرار دهد.

فحلی چیست؟ نشانه های آن در سگ

علائم آبستنی فانتوم در سگ ها

می توانید انتظار داشته باشید که بسیاری از علائم مشابه بارداری واقعی را در بارداری کاذب نشان دهد.

اگرچه علائم در افراد متفاوت است، تغییرات اصلی فیزیولوژیکی و رفتاری زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

• بزرگ شدن پستان های سگ
  • شیردهی
  • شکم  سگ بزرگ شده
  • از دست دادن اشتها
  • بی حالی
  • آشیانه سازی برای زایمان
  • محافظت از اشیا کوچک بی جان و یا اسباب بازی ها
  • بی قراری یا پرخاشگری

بارداری کاذب سگ چه مدت طول می کشد؟

علائم حاملگی فانتوم معمولاً ۶-۸ هفته پس از پایان دوره ( فصل جنسی) سگ شما رخ می‌دهد و باید در عرض ۲-۳ هفته برطرف شود.

هنگامی که سگ شما بارداری کاذب داشته باشد، به احتمال زیاد در فصل بعدی جنسیش بارداری کاذب را دوباره نشان می دهد.

عفونت رحم در سگ (پیومتر)- کلیک کنید

چه عواملی باعث بارداری فانتوم در سگ می شود؟

تصور می شود که منشأ بارداری فانتوم به دلیل رفتار گروهی اجداد سگ خانگی ما باشد. تمام ماده های موجود در گروه به پرورش توله های خانواده کمک می کنند و نسبت به آنها احساس مادری می کنند، حتی اگر فرزندان خودشان نباشند.

این رفتار مشترک توسط هورمون ها مدیریت می شود. یک سگ ماده پس از یک فصل جنسی، اوج طولانی مدت پروژسترون (هورمون بارداری) را به مدت ۸-۹ هفته تجربه می کند، خواه باردار باشد یا نه (این در انسان اتفاق نمی افتد).

با کاهش سطح پروژسترون، سطح پرولاکتین افزایش می یابد.

این همان چیزی است که علائم جسمی و روانی بارداری را تحریک می کند.

در بعضی از سگ‌ها ممکن است علائم خفیف باشد.

اما در بعضی دیگر علائم برای سگ و صاحبش بسیار مشهود است.

وقتی علائم آبستنی فانتوم ظاهر شد چه باید کرد؟

آبستنی فانتوم در سگ ها بسیار شایع است.

اگر علائم خفیف باشد، می توانید  با افزایش بازی و پیاده روی حواسش را پرت کنید.

در حالی که حواسشان پرت است، هرگونه اسباب بازی را که به عنوان نوزاد جایگزین انتخاب کرده است ازش دور کنید.

در صورت ادامه یا شدید بودن علائم باید سگ خود را پیش دکتر ببرید.

به یاد داشته باشید که علائم غیر اختصاصی مانند استفراغ و بی حالی ممکن است به دلیل دیگر بیماری ها باشد.

همچنین ممکن است یک بارداری واقعی داشته باشد زیرا احتمال اینکه سگ شما  به صورت مخفیانه و دور از چشمان شما جفت گیری کرده باشد، است.

بارداری کاذب در سگ ها چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آبستنی کاذب، دامپزشک در مورد فصل جنسی اخیر سگ و هر گونه سابقه جفت گیری سوال نی پرسد.

سپس یکسری معاینات فیزیکی از نظر تورم شکم، رشد پستان و شیردهی انجام می شود.

همچنین برای بررسی وجود توله سگ‌ها به سونوگرافی یا رادیولوژی توصیه می شود.

آیا درمانی برای حاملگی فانتوم در سگ ها وجود دارد؟

علائم خفیف را می توان با حواس پرتی سگ کنترل کرد.

در موارد پایدار یا شدید، دامپزشک ممکن است برای کمک به بازگرداندن تعادل هورمونی درمانی توصیه کند.

همچنین باید در مورد عقیم سازی سگ ماده خود پس از بین رفتن بارداری کاذب، از دکتر مشورت بگیرید تا دوباره اتفاق نیفتد.

آیا عقیم کردن سگ راه حل خوبی برای بارداری های فانتوم در سگ ها است؟

عقیم سازی یک راه حل طولانی مدت است که از وقایع بعدی بارداری فانتوم جلوگیری می کند.

با این حال، نباید در طی بارداری فانتوم سگ را عقیم کرد، زیرا این امر می تواند علائم را ادامه دهد.

تغییراتی که در حاملگی های فانتوم در رحم اتفاق می افتد خطر عفونت رحم (پیومتر)  را افزایش می دهد.

اگر سگ شما بارداری فانتوم دارد و قصد جفت گیری از او را ندارید، توصیه می شود برای کاهش خطرات عقیم شوید.

از دیگر مزایای عقیم سازی می توان به کاهش خطر ابتلا به ورم پستان، سرطان پستان، رحم یا تخمدان و از بین بردن احتمال حاملگی های بدون برنامه اشاره کرد.

آشنایی کامل با مزایا و معایب عقیم کردن سگ

سایت دامپزشکی دکتر مبین– مشاوره دامپزشکی